4856
Sök

Hur fixar man en spridare som fastnat öppen?

26 Inlägg
tisdag 06:49
Trådstartare
#1
Tjena! Jag skulle vilja veta hur man fixar en spridare som fastnat öppen på lättast sätt, utan avancerade verktyg. Skulle verkligen gilla om det går att fixa utan att plocka ur spridarna från både motor och räls.

Mvh. Gurra

4 222 Inlägg
tisdag 09:05
#2
Har du med info om spisen och kärran ?
Diesel ?
Bensin ? med direkt eller indirekt insprutning ?

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 361 Inlägg
tisdag 10:58
#3
ElGurra skrev:
Tjena! Jag skulle vilja veta hur man fixar en spridare som fastnat öppen på lättast sätt, utan avancerade verktyg. Skulle verkligen gilla om det går att fixa utan att plocka ur spridarna från både motor och räls.

Mvh. Gurra

Vad menas med räls??

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

3 069 Inlägg
tisdag 12:36
#4
Antar att det är en Passat -00 1.9tdi.
Bör väl då vara en PD?

Hursom så går det absolut att spränga isär och reparera dieselspridare, men med tanke på att de sällan är dyra som beg eller renoverade så finns det ingen mening att ödsla tid på att renovera själv utan korrekta verktyg.
Spridaren måste än ur oavsett.
..men vill man lära sig så varför inte?
Senast redigerat av Jesper328 (tisdag 12:36)


Fri fart för ett fritt folk!
14 716 Inlägg
tisdag 12:59
#5
Jesper328 skrev:
Antar att det är en Passat -00 1.9tdi.
Bör väl då vara en PD?

Hursom så går det absolut att spränga isär och reparera dieselspridare, men med tanke på att de sällan är dyra som beg eller renoverade så finns det ingen mening att ödsla tid på att renovera själv utan korrekta verktyg.
Spridaren måste än ur oavsett.
..men vill man lära sig så varför inte?

tro det eller ej med pd spridarna är inte skitbilliga..     dom har ju sitt tryckar problem som dödar en del spridare smile

men det är ju inget att hållas med att försöka laga själv..  på pd är det ju inte "bara" att byta spridare heller  sitter ju en hel del saker ivägen tanke på att den sitter under ventilkåpan smile    skulle inte byta en spridare på en pd utan att byta alla tryckarna och ställskruvar till spridarna den saken är säker.  det är små pengar men en del jobb.. sen skulle jag ALDRIG våga lita på att kamaxeln inte är rökt inte heller lagrena till kammen det är ju dom sakerna som är den enda nackdelen med pd motorer..

säkert det som hänt att lyftaren gått ner sig och börja ätit på spridaren och den har fastnat smile

Kör fort så hinner inget hända...

26 Inlägg
tisdag 13:35
Trådstartare
#6
spillolja skrev:
Har du med info om spisen och kärran ?
Diesel ?
Bensin ? med direkt eller indirekt insprutning ?

smile

1.9tdi AJM, diesel såklart, vet inte om det är direktinsprutning men det tror jag dom har.

26 Inlägg
tisdag 13:37
Trådstartare
#7
Growe skrev:
Jesper328 skrev:
Antar att det är en Passat -00 1.9tdi.
Bör väl då vara en PD?

Hursom så går det absolut att spränga isär och reparera dieselspridare, men med tanke på att de sällan är dyra som beg eller renoverade så finns det ingen mening att ödsla tid på att renovera själv utan korrekta verktyg.
Spridaren måste än ur oavsett.
..men vill man lära sig så varför inte?

tro det eller ej med pd spridarna är inte skitbilliga..     dom har ju sitt tryckar problem som dödar en del spridare smile

men det är ju inget att hållas med att försöka laga själv..  på pd är det ju inte "bara" att byta spridare heller  sitter ju en hel del saker ivägen tanke på att den sitter under ventilkåpan smile    skulle inte byta en spridare på en pd utan att byta alla tryckarna och ställskruvar till spridarna den saken är säker.  det är små pengar men en del jobb.. sen skulle jag ALDRIG våga lita på att kamaxeln inte är rökt inte heller lagrena till kammen det är ju dom sakerna som är den enda nackdelen med pd motorer..

säkert det som hänt att lyftaren gått ner sig och börja ätit på spridaren och den har fastnat smile

Låter som en mardröm men så kan det vara ibland

26 Inlägg
tisdag 13:38
Trådstartare
#8
Vettemannen skrev:
ElGurra skrev:
Tjena! Jag skulle vilja veta hur man fixar en spridare som fastnat öppen på lättast sätt, utan avancerade verktyg. Skulle verkligen gilla om det går att fixa utan att plocka ur spridarna från både motor och räls.

Mvh. Gurra

Vad menas med räls??

den som spridarna sitter på

26 Inlägg
tisdag 13:39
Trådstartare
#9
Jesper328 skrev:
Antar att det är en Passat -00 1.9tdi.
Bör väl då vara en PD?

Hursom så går det absolut att spränga isär och reparera dieselspridare, men med tanke på att de sällan är dyra som beg eller renoverade så finns det ingen mening att ödsla tid på att renovera själv utan korrekta verktyg.
Spridaren måste än ur oavsett.
..men vill man lära sig så varför inte?

Man måste väl lära sig, enda utvägen.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 361 Inlägg
tisdag 14:19
#10
ElGurra skrev:
Vettemannen skrev:
ElGurra skrev:
Tjena! Jag skulle vilja veta hur man fixar en spridare som fastnat öppen på lättast sätt, utan avancerade verktyg. Skulle verkligen gilla om det går att fixa utan att plocka ur spridarna från både motor och räls.

Mvh. Gurra

Vad menas med räls??

den som spridarna sitter på

Du menar alltså en fuelrail?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

4 222 Inlägg
26 Inlägg
tisdag 15:23
Trådstartare
#12
Vettemannen skrev:
ElGurra skrev:
Vettemannen skrev:

Vad menas med räls??

den som spridarna sitter på

Du menar alltså en fuelrail?

/Benny

Ja

Fri fart för ett fritt folk!
14 716 Inlägg
tisdag 22:01
#13
ElGurra skrev:
Vettemannen skrev:
ElGurra skrev:

den som spridarna sitter på

Du menar alltså en fuelrail?

/Benny

Ja

en pd har ingen fuelrail..    dom spridarna sitter monterade direkt i toppen bränslet går genom toppen vad jag minns iaf smile

var dock ett tag sen jag rörde en pd motor smile

här är en film hur man tar ur spridarna..  glöm inte att man behöver ställa in spelet mellan spridaren och vipparmen vid montering.
tryckaren som sitter nertryckt i spridaren och motsvarande delen på vipparmen skulle jag montera nya på samtliga spridare så fort jag släpper ventilkåpan.  väldigt vanligt att dessa går ner sig och det i förlängningen förstör spridare för den går ner sig så den börjar nagga på spridaren. 
sen vanligt att kamaxlarna är slitna..  då brukar dom gå dåligt och dumma sig.  väldigt vanligt fel liksom kamaxellagrena som har ett väldigt hårt liv   det enda som är lite halvdyrt är kamaxeln resten är relativt billiga delar att köpa på tex ebay.de


detta kitt är ett måste att ha för efter att lyft ur en spridare..   koppar bricka och oringar MÅSTE bytas.  inte bara att det kommer läcka.. utan det är obra om olja rinner ner i motorn för då får man självgång.   allt måste vara väldigt rent vid montering oxå

https://www.ebay.de/itm/387454040301?_s … R-a9t-eKZg

Kör fort så hinner inget hända...

26 Inlägg
för 22 timmar sedan
Trådstartare
#14
Growe skrev:
ElGurra skrev:
Vettemannen skrev:

Du menar alltså en fuelrail?

/Benny

Ja

en pd har ingen fuelrail..    dom spridarna sitter monterade direkt i toppen bränslet går genom toppen vad jag minns iaf smile

var dock ett tag sen jag rörde en pd motor smile

här är en film hur man tar ur spridarna..  glöm inte att man behöver ställa in spelet mellan spridaren och vipparmen vid montering.
tryckaren som sitter nertryckt i spridaren och motsvarande delen på vipparmen skulle jag montera nya på samtliga spridare så fort jag släpper ventilkåpan.  väldigt vanligt att dessa går ner sig och det i förlängningen förstör spridare för den går ner sig så den börjar nagga på spridaren. 
sen vanligt att kamaxlarna är slitna..  då brukar dom gå dåligt och dumma sig.  väldigt vanligt fel liksom kamaxellagrena som har ett väldigt hårt liv   det enda som är lite halvdyrt är kamaxeln resten är relativt billiga delar att köpa på tex ebay.de


detta kitt är ett måste att ha för efter att lyft ur en spridare..   koppar bricka och oringar MÅSTE bytas.  inte bara att det kommer läcka.. utan det är obra om olja rinner ner i motorn för då får man självgång.   allt måste vara väldigt rent vid montering oxå

https://www.ebay.de/itm/387454040301?_s … R-a9t-eKZg

Så det finns INGET sätt att fixa det utan att plocka ur dom? Som att knackar lite på dom med hammare eller liknade?

2 345 Inlägg
26 Inlägg
för 18 timmar sedan
Trådstartare
#16
Mew skrev:
Inte om den pajat på det sätt de brukar i den motorn, nej. Tyvärr.

Det kan ju vara värt ett försök iallafall

Fri fart för ett fritt folk!
14 716 Inlägg
för 18 timmar sedan
#17
ElGurra skrev:
Growe skrev:
ElGurra skrev:

Ja

en pd har ingen fuelrail..    dom spridarna sitter monterade direkt i toppen bränslet går genom toppen vad jag minns iaf smile

var dock ett tag sen jag rörde en pd motor smile

här är en film hur man tar ur spridarna..  glöm inte att man behöver ställa in spelet mellan spridaren och vipparmen vid montering.
tryckaren som sitter nertryckt i spridaren och motsvarande delen på vipparmen skulle jag montera nya på samtliga spridare så fort jag släpper ventilkåpan.  väldigt vanligt att dessa går ner sig och det i förlängningen förstör spridare för den går ner sig så den börjar nagga på spridaren. 
sen vanligt att kamaxlarna är slitna..  då brukar dom gå dåligt och dumma sig.  väldigt vanligt fel liksom kamaxellagrena som har ett väldigt hårt liv   det enda som är lite halvdyrt är kamaxeln resten är relativt billiga delar att köpa på tex ebay.de


detta kitt är ett måste att ha för efter att lyft ur en spridare..   koppar bricka och oringar MÅSTE bytas.  inte bara att det kommer läcka.. utan det är obra om olja rinner ner i motorn för då får man självgång.   allt måste vara väldigt rent vid montering oxå

https://www.ebay.de/itm/387454040301?_s … R-a9t-eKZg

Så det finns INGET sätt att fixa det utan att plocka ur dom? Som att knackar lite på dom med hammare eller liknade?

nej jag tror nämligen tryckaren är totalt kass på spridaren och nu har det ätit ner sig i spridaren och det har gjort att den fastnat.. 

men ta av ventilkåpan och kolla..  man måste börja någonstans..  det är ingen svårskruvad motorn..  för att vara en diesel är det nog en av dom mer lättaskruvade maskinerna.. 
och det finns ingen genväg för att lösa en pd motorn när man får spridarfel.   kan du prova att knacka till på den men tveksamt att det hjälper.. men ventilkåpan måste bort för att komma åt spridaren.. så av med kåpan ta kort på spridaren och kammen där det strular så får vi se hur illa det är.   

fördelen är att det är en av dom bästa dieselmotorerna som gjorts.. det och merceders om60x maskiner.

Kör fort så hinner inget hända...

26 Inlägg
för 16 timmar sedan
Trådstartare
#18
Growe skrev:
ElGurra skrev:
Growe skrev:
en pd har ingen fuelrail..    dom spridarna sitter monterade direkt i toppen bränslet går genom toppen vad jag minns iaf smile

var dock ett tag sen jag rörde en pd motor smile

här är en film hur man tar ur spridarna..  glöm inte att man behöver ställa in spelet mellan spridaren och vipparmen vid montering.
tryckaren som sitter nertryckt i spridaren och motsvarande delen på vipparmen skulle jag montera nya på samtliga spridare så fort jag släpper ventilkåpan.  väldigt vanligt att dessa går ner sig och det i förlängningen förstör spridare för den går ner sig så den börjar nagga på spridaren. 
sen vanligt att kamaxlarna är slitna..  då brukar dom gå dåligt och dumma sig.  väldigt vanligt fel liksom kamaxellagrena som har ett väldigt hårt liv   det enda som är lite halvdyrt är kamaxeln resten är relativt billiga delar att köpa på tex ebay.de


detta kitt är ett måste att ha för efter att lyft ur en spridare..   koppar bricka och oringar MÅSTE bytas.  inte bara att det kommer läcka.. utan det är obra om olja rinner ner i motorn för då får man självgång.   allt måste vara väldigt rent vid montering oxå

https://www.ebay.de/itm/387454040301?_s … R-a9t-eKZg

Så det finns INGET sätt att fixa det utan att plocka ur dom? Som att knackar lite på dom med hammare eller liknade?

nej jag tror nämligen tryckaren är totalt kass på spridaren och nu har det ätit ner sig i spridaren och det har gjort att den fastnat.. 

men ta av ventilkåpan och kolla..  man måste börja någonstans..  det är ingen svårskruvad motorn..  för att vara en diesel är det nog en av dom mer lättaskruvade maskinerna.. 
och det finns ingen genväg för att lösa en pd motorn när man får spridarfel.   kan du prova att knacka till på den men tveksamt att det hjälper.. men ventilkåpan måste bort för att komma åt spridaren.. så av med kåpan ta kort på spridaren och kammen där det strular så får vi se hur illa det är.   

fördelen är att det är en av dom bästa dieselmotorerna som gjorts.. det och merceders om60x maskiner.

Kan man höra om den är öppen eller se tryckaren och se slitage? Tänkte fixa den så den är någorlunda brukbar imorgon.
Ytliggare en fråga är om reparationsatsen som är på dendär ebaylänken du skickade innehåller domhär tryckarna som sägs slitas om jag förstår rätt.
Senast redigerat av ElGurra (för 15 timmar sedan)

Fri fart för ett fritt folk!
14 716 Inlägg
för 14 timmar sedan
#19
ElGurra skrev:
Growe skrev:
ElGurra skrev:

Så det finns INGET sätt att fixa det utan att plocka ur dom? Som att knackar lite på dom med hammare eller liknade?

nej jag tror nämligen tryckaren är totalt kass på spridaren och nu har det ätit ner sig i spridaren och det har gjort att den fastnat.. 

men ta av ventilkåpan och kolla..  man måste börja någonstans..  det är ingen svårskruvad motorn..  för att vara en diesel är det nog en av dom mer lättaskruvade maskinerna.. 
och det finns ingen genväg för att lösa en pd motorn när man får spridarfel.   kan du prova att knacka till på den men tveksamt att det hjälper.. men ventilkåpan måste bort för att komma åt spridaren.. så av med kåpan ta kort på spridaren och kammen där det strular så får vi se hur illa det är.   

fördelen är att det är en av dom bästa dieselmotorerna som gjorts.. det och merceders om60x maskiner.

Kan man höra om den är öppen eller se tryckaren och se slitage? Tänkte fixa den så den är någorlunda brukbar imorgon.
Ytliggare en fråga är om reparationsatsen som är på dendär ebaylänken du skickade innehåller domhär tryckarna som sägs slitas om jag förstår rätt.

mm exakt  men oftast är ställskruven dålig oxå men det enda sättet att veta är att ta av ventilkåpan hur man än gör. 

för spridaren sitter inte synlig någonstans utan man ser bränslerören gå in i toppen sen sitter allt på insidan

Kör fort så hinner inget hända...

26 Inlägg
för 12 timmar sedan
Trådstartare
#20
Growe skrev:
ElGurra skrev:
Growe skrev:

nej jag tror nämligen tryckaren är totalt kass på spridaren och nu har det ätit ner sig i spridaren och det har gjort att den fastnat.. 

men ta av ventilkåpan och kolla..  man måste börja någonstans..  det är ingen svårskruvad motorn..  för att vara en diesel är det nog en av dom mer lättaskruvade maskinerna.. 
och det finns ingen genväg för att lösa en pd motorn när man får spridarfel.   kan du prova att knacka till på den men tveksamt att det hjälper.. men ventilkåpan måste bort för att komma åt spridaren.. så av med kåpan ta kort på spridaren och kammen där det strular så får vi se hur illa det är.   

fördelen är att det är en av dom bästa dieselmotorerna som gjorts.. det och merceders om60x maskiner.

Kan man höra om den är öppen eller se tryckaren och se slitage? Tänkte fixa den så den är någorlunda brukbar imorgon.
Ytliggare en fråga är om reparationsatsen som är på dendär ebaylänken du skickade innehåller domhär tryckarna som sägs slitas om jag förstår rätt.

mm exakt  men oftast är ställskruven dålig oxå men det enda sättet att veta är att ta av ventilkåpan hur man än gör. 

för spridaren sitter inte synlig någonstans utan man ser bränslerören gå in i toppen sen sitter allt på insidan

Ja! Då vet jag det då är det bara öppna upp o kika när jag klivit upp då.


Sök