2112
Sök

Stänga av Start-Stop funktion?

82 Inlägg
för 23 timmar sedan
Trådstartare
Någon som vet hur man stänger av den funktionen?
gäller Opel Corsa E

tackar för hjälpen

Forummoderator
18 311 Inlägg
för 22 timmar sedan
Det finns väl en knapp på instrumentpanelen för att stänga av detta?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 701 Inlägg
för 22 timmar sedan
Ofta en väl synlig knapp, men ibland är det gömt i menyer.

Finns ingen fysisk instruktionsbok finns dom oftast att ladda ner som PDF gratis till moderna bilar.

Samt, man kan (enl lag) bara stånga av den tillfälligt. Dvs nästa färd är det aktivt igen.
Annan avstängning kräver programmering av någon oberoende.
Senast redigerat av Mossan1 (för 22 timmar sedan)

Forummoderator
18 311 Inlägg
för 21 timmar sedan
Har en knapp i min bil. Den trycks in vid varje start. Men det sitter i ryggmärgen numera. "tryck på startknapp, tryck på start-stop off"

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

868 Inlägg
för 16 timmar sedan
Nu är det säkerligen olika hos olika bilmärken, men jag har lärt mig att inte trycka ner pedalen för långt när jag står vid rödljus och liknande och då aktiveras inte start-stop funktionen alls. Prova det när du är ute och kör, jag har vant mig nu med att vara lätt på foten vid stopp så det går aldrig igång för mig.
Det funkar på min Outback från 2018 och på min kompis Mazda 3 från 2017, så förhoppningsvis kanske det funkar för dig med.

Que Sera, Sera

3 701 Inlägg
för 2 timmar sedan
Skiljer absolut mellan bilar, för Audin (automat) jag hade, stannade redan INNAN bilen stannat.  Bara den förutspådde att bilen skulle stanna gjorde den det, så väldigt ofta fick den starta om omedelbart.
Den hade dock relativt åtkomlig knapp.
Har nu en hybrid och inget problem med att den stannar. Tvärtom....
Men det är irriterande i en 100% fossil bil.
Nyttjade det själv bara om man stod i kö till tex McDoanlds eller vid tågbommar...

7 683 Inlägg
för 1 timme sedan
Enda positiva med "start/stop" är att funktionen (vintertid) larmar om låg batterispänning, så att funktionen inte automatiskt aktiveras varje gång man startar motorn.
Annars, som redan skrivits, går fingret numera automatiskt till avstängningsknappen så fort motorn startat.

B t w så första gången jag råkade ut för "start/stop" var på en Jaguar som jag hade som lånebil när min Land Rover var inlämnad för serviceåtgärd.
Väldigt pinsamt när jag stod i vänsterfilen vid Islandtorget och det slog om till grönt!
Att så många bilar hade så olika frekvens på signalhornen hade jag inte en aning om - tidigare!

Sök