1912
Sök

BMW E60 545i ? Start problem efter vattenskada.

1 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#1
Hej allihopa,

Jag har nyligen köpt en BMW E60 545i som har startproblem. Enligt den tidigare ägaren gick bilen bra tills den fick vatteninträngning i instrumentbrädan. Efter det bytte han ut alla berörda styrmoduler och lät någon komma ut och programmera dem. Bilen går att kranka, men den startar inte.

Jag har inte hunnit göra så mycket än, men jag har lagt märke till att CAS fortfarande visar en manipuleringsfelkod, och att det verkar vara felkod relaterad till felaktig kodning av bränslesystemet. Jag tror också att det fanns en felkod som sa att SIM-modulen är trasig.

Min misstanke just nu är att om jag uppdaterar SP-Daten-filerna och programmerar om alla moduler korrekt, så kanske det löser problemet. Jag försökte synka CAS, men VIN-numret kom upp som "okänt" i INPA, vilket inte är ett gott tecken.

Jag var ute och jobbade med bilen och bestämde mig för att kolla djupare i ISTA+ för att få bättre förståelse för felkoderna och vad som kan orsaka problemen.

ISTA+ fungerade bra och gav mig detaljerad information. Men jag stötte på ett problem när jag bytte till ISTA P. Under fordonsökningen kunde ISTA P inte hitta bilens specifikationer. Men märkligt nog, så fort jag stängde sökfönstret visade ISTA P alla korrekta specifikationer från bilen. Det fick mig att fundera på om det kanske har något att göra med programmeringsstatus eller saknade nyckeldata?

Jag kollade i INPA, och enligt det verkar alla moduler vara OK med programmeringen. Så nu är jag lite förvirrad.

Tydligen har dem också omprogrammerat en ny nyckel vilket man också kanske ska lägga till.

Här är varningen jag får i ISTA P (den är på svenska): https://imgur.com/5cpYotH
Och här är vad som visas när jag avslutar sessionen: https://imgur.com/ae0Rbg1
Alla felkoder finns listade här: https://imgur.com/PoMrDqb Observera att passagerarstolen är urkopplad.

Jag skulle verkligen uppskatta alla tips på hur jag kan gå vidare. Några moduler visar felkod om "felaktig programmering", så jag behöver programmera om dem.

Jag använder för närvarande en K+DCAN-kabel, men jag har också en ENET-kabel som jag skulle kunna prova. Jag behöver bara skaffa en USB-till-ENET-adapter först. Jag har redan kontrollerat alla COM-portar, bekräftat att OBD.ini och EDIABAS är korrekt konfigurerade, och testat alla vanliga knep jag hittat online. Jag har till och med installerat om drivrutinerna, men utan framgång.

Jag bör tillägga att jag tänker sätta i ett nytt batteri ? det är bra tills jag försöker starta bilen. Jag testade när batteriet låg på 11,9V, och då klickade det två gånger och instrumentpanelen verkade liksom "starta om", men bränslemätaren gick ner till 0.

Om någon har idéer eller erfarenhet av liknande problem, skulle jag verkligen uppskatta er input!
Tack på förhand!


Sök