2248
Sök

Volvo Amazon 16V banbil

Volvo amazon 16V sugmotor byggs för banracing.

252 255 Visningar
Uppdaterades senast idag 10:16
316 Inlägg
2 juni 2022
Trådstartare
#461
Inken skrev:
den rör på si,

absolut och vi hittar små grejer hela tiden som pillas med och förbättras. Det är en frustrerande känsla när man är så nära men ändå inte.


316 Inlägg
17 juni 2022
Trådstartare
#462
En snabb liten uppdatering som jag blev tvungen att lägga upp. Vi tog en kort video på lite torrgasande förra helgen.
https://youtube.com/shorts/6nI3ijRh_H4
Senast redigerat av amazunk (17 juni 2022)


578 Inlägg
17 juni 2022
#463
å de gick bra,,


316 Inlägg
15 augusti 2022
Trådstartare
#464
Har vart dålig på att skriva vad som händer med det lilla bygget.
Det är många små saker men här är ett axplock.

Har haft en otäck oljeläcka som kom från toppen som lurat mig i månader. Vet inte hur många gånger jag rivit och plockat ihop toppen nu. Efter att pratat runt lite med folk och fick tips från Motordesign att kolla om pinnbultarna har lyft upp aluminium i botten delen så hittade jag äntligen problemet.
https://youtube.com/shorts/kfGI9IKact0

DW autokonsult var förbi å justerade lite. Skall bara synka ihop spjällen.
https://youtube.com/shorts/7N29TcZknJk

Nu i veckan som var byggdes det ett plenum.
https://www1.garaget.org/gallery/images/35/34491/34491-93b5ce75462753c44bd7a37078072ccc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/35/34491/34491-9e502898f9f07ec10615e38218a778fa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/35/34491/34491-66e43aea3ecfff59041022de7ceeafb2.jpg

Det börjar närma sig men oljeläckan har verkligen sinkat mig😔


Ain't no place like home...
4 641 Inlägg
15 augusti 2022
#465
Skönt Du hittat på läckan i alla fall!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

578 Inlägg
15 augusti 2022
#466
vilken snorkel,


316 Inlägg
22 augusti 2022
Trådstartare
#467
Inken skrev:
vilken snorkel,

Ja vist är det. Vill inte hon skall få dykarsjuka.


578 Inlägg
22 augusti 2022
#468
ha ha den dyker ju upp ibland,,


316 Inlägg
30 april 2024
Trådstartare
#469
Här var det länge sen man skrev. Har hänt en del. bilen är bänkad och klar att köra i sommar.
Blev bra med effekt 270 hk vid 7600 och 270nm. Brett och fint register. Ok JA man kan dra den mera om man vill men vi höll oss 
https://youtube.com/shorts/rHLQN-hUc40

Skall bli skoj att testa bilen lite.
Stort tack till Dann på DW autokonsult.


Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
30 april 2024
#470
Hade varit kul med en video!


316 Inlägg
30 april 2024
Trådstartare
#471
SportPilot skrev:
Hade varit kul med en video!

Tryck på länken. Av nån anledning gick det inte att ladda in videon så fick bli länk istället


316 Inlägg
27 juni 2024
Trådstartare
#472
Då har man varit på bana och kört lite. Blev några varv och en hel del skruvande. Här kommer en video på lite lugn trevande körning på Mittsverigebanan. 



578 Inlägg
30 juni 2024
#473
de funka ju kul,


316 Inlägg
8 juli 2024
Trådstartare
#474
Inken skrev:
de funka ju kul,

Det var grymt kul det där. Snacka om surrealistisk känsla det var att taxa ut ur depån första gången.


316 Inlägg
9 september 2024
Trådstartare
#475
I onsdags var jag på testdagen på Falkenberg. Han tyvärr inte filma så mycket men han lusa av maskineriet lite till. Nästa planerade testdag är Mantorp 16 oktober. Sen blir det att köra service på motor och drivlinan. Se över allt inför kommande säsong.

Nedan kommer en liten förbikörning på rakan.
[youtube]https://www.youtube.com/shorts/aR5C5aVzV-g[/youtube]


316 Inlägg
17 september 2024
Trådstartare
#477
Wizard_Of_The_North skrev:
Häftigt bygge

Tackar:-D


316 Inlägg
20 maj
Trådstartare
#478
Nu var det ett tag sen jag skrev något här. Har vart sjuk och enormt tacksam över att jag ändå är med och kör trots att kroppen inte riktigt har återhämtat sig än.

Från testdagen i september ifjol så hade jag problem med laddningen från generatorn så jag fixade en ny mindre generator med nedväxlad utväxling på den. Nu funkar generatorn klanderfritt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/35/34491/34491-6ea582e135ff0a0798f587e2aad13f06.jpg

Säsongen började med en Testdagen 12 april på Kinnekullering blev en bra lärdom. Körde slicks för första gången och insåg att det går fortare än jag viste det gjorde med de tänkte bilar jag kör med. Bilen kändes som det inte fanns något grepp i alls. inför sista passet så sänkte jag fram och fick till instyrningen litebättre. Understyrde och överstyrde ändå när man började trampa på. Var grymt tungstyrt. Funderingar på servo började. V50 elservopump blir det nog.

Filmade lite på första testpasset


Första tävlingen SSK 1 Mantorp 26-27 april vårracet:
Bilen är inte byggd alls för denna banan. För lång raksträcka. Vi varvade ut ungefär mitt på raksträckan. Dock la jag mig på ca 6000 varv då splittern höll på att dumma sig. kändes som bilen skulle ramla i bitar över 180kmh. Accet var det inget fel på, Hängde med de snabbare bilarna rätt bra upp till 180. Koppling började slira lite lätt på 5ans växel vid snabba gaspådrag. Tror inte min koppling gillar att krypköra med. Jag har värmeproblem då kylhålen är underdimensionerad. Motorn stryps vid 100 graders vattentemp.

Känslan på bilen blev bättre och bättre ju längre helgen gick. Gjorde lite hjulvinkelförändring, pyste lite luft från däcken osv osv men den var som en snipa(båt) att köra. Tog mig i mål i bägge racen men varvtiderna var betydligt sämre än jag väntat mig, 1.53 såg jag på kvalet. Hade trott nån stans runt 1.30 i alla fall.

https://www1.garaget.org/gallery/images/35/34491/34491-34cea9f4e365fd0b27e01f7d6210df25.jpg

Efter Mantorp håller jag på att uppdaterar en massa saker. Bak och framfjädrarna var totalt fel fjäderkonstant på. Var för en rallycross bil enligt min kompis Andreas på NVDE som håller på med chassie dynamik på racerbilar till vardags. Har beställt nya hårdare fjädrar. Har kört på bumpgummit fram hela tiden tydligen. Inte så konstigt att den uppfört sig väldigt märkligt och intermittent. Detta gör att jag kommer sänka bilen ytligare fram. Sen kommer jag sänka den det går bak också för att få ner bilen på marken.
Ta upp hål för kylaren och flytta luftfiltret. Ta upp hål i motorhuven för kylning. Slipa av splittern och laga den. Förstärka upp med vantskruvar så den håller sig stilla. Göra någon form av ankstjärt för att minimera att marktrycket försvinner bak när det börjar gå fort. Behöver jag mera får jag titta på en vinge.

https://www1.garaget.org/gallery/images/35/34491/34491-f964c226297b2da4542911956cddc07a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/35/34491/34491-cfd0eb939a99398039bf12933ed150cd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/35/34491/34491-feacf1978db41c31fa02ccdc9a493549.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/35/34491/34491-d091d5e2a1ebbf5c7cabe8369e252a42.jpg

Nästa körning blir en dag på mittsverigebanan V26 sen Knutstorp SSK3 4-6 Juli.


316 Inlägg
20 maj
Trådstartare
#479
Just det glömde skriva. Har vägt bilen också. Med mig i och all säkerhetsutrustning så vägen den totalt 1256kg. Kommer behöva göra ett stort bantarprogram till vintern på bilen. Jag håller också på att gå ner i vikt men det är ju inte tillräckligt. Måste bort ca 150kg för att kunna vara konkurrenskraftig i serien med min motoreffekt.

Sen gå bort från 4:88 i utväxling till 3:54 är nog ett måste för att få till toppfarten. Måste närma mig 260kmh för att hänga med på rakorna. Dock blir det sämre acc. Får se hur jag gör.

Om jag letar mera vrid i bänken eller sätter dit turbo vet jag inte. Vill helst inte bygga turbo då det ökar vikten och komplexiteten. Öka slaget är nog enklast och relativt billigt. Kan kanske hitta 30Nm till genom finjustering på dagens motor. Skulle behöva över 350Nm i vrid tror jag när jag räknar på det. Det kanske man kan få med 2.5l eller om man måste upp på 2.7l men känns väldigt sekundärt just nu då chassiet är som det är. Ny vev och nya kolvar blir ju en slant ändå som måste ut. Tåls att fundera på.


316 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#480
Efter Mantorp så har det varit ett stort uppdateringspacket. Nya fjädrar runt om, anksjtärt, tagit upp större hål för kylning, gälar I huven, sänkt bilen, lagad och gjort vingprofil på splitter, splitter rods.

25 juni var bokad träning på Mittsverigebanan. Min bror och hans son samt huvudmek farsan som följde med. Brorsan fyller 40 i år och fick några varv i bilen innan det var min tur som pressent. Tror han fick feeling för detta med banracing?

https://www1.garaget.org/gallery/images/35/34491/34491-10b8b477739f98383f1a2b4512acf43f.jpg

Då det var min tur så kom regnet. Regnade ganska bra ändå. Var sjukt halt och den höga utväxlingen gjorde att det blev lätt varvstopp när det släppte. Väghållningen blev mycket bättre med de nya fjädrarna. Dock tror jag att jag missade att 1/3 av slaget skall vara bump i bakvagnen. Fick det åt andra hållet så tappade bakändan lätt när det började kränga. Kan också vara krängningshämmare som är för styv eller kombo. När det väl torkade upp så fick jag några varv och sen började det rasla/skramla i Motorn/drivlinan. Så då var det färdigkört. Värmeproblemet jag hade vet jag inte om det blev löst då jag inte kunde ligga på så hårt som jag ville. Sen dess har bilen stått i garaget och väntat på bättre tider. Hinner aldrig testa ut ordentligt innan något går sönder i drivlinan/motorn. 

https://youtube.com/shorts/V_ViTGrg6_w?feature=share

Analys: Reparera det som skramlar, Hoppas det inte blir dyrt. Måste sänka ytligare 3-4cm fram. Mjukare hjälpfjäder fram. Flytta in styrarmen ett hål till och då måste jag verkligen ha styrservo. Bygga om så det blir mindre gokartkänsla på styrningen. Detta är dock ett större ingrepp så det får vänta. Göra flera fästen för splittern. Den flaxar för mycket. Göra en ny krängare bak med flexrör och styva armar istället för knivar, Knivarna rör sig i fästet och är inte konsekventa. Andra dämpare som kan justera bump och rebump finns på önskelistan runt om, TCR eller TTX kanske.



Sök