3350
Sök

Volvo C30 D2 2011 Hög Bränsleförbrukning

6 Inlägg
4 februari
Trådstartare
edit: Jag har svårt att få ner bränsleförbrukningen under 5L/100km och mellan tankningar är snittet sällan under 5.5L/100km, även när jag kör försiktigt.

Bilen går fint i övrigt sen jag lagat DPF sensor slangarna och bytt lambda. Värt att nämna är att lambda koderna försvann inte efter bytet utan slutade komma när det blev varmare ute, därför har jag en liten tanke att det kan vara ett mindre kabelbrott någonstans som bara spökar när det inte får torka ut helt (möjligtvis). Men då borde väl förbrukningen ha blivit bättre vilket den inte har..

Utöver det har jag övervakat EGR värdena vilka antyder att den ofta laggar efter i öppet eller stängt läge. Jag provade koppla ur EGR ventilen och märkte ingen större förbättring, den såg inte heller särskilt sotig ut men packningen var körd så istället för att bara byta packning beställde jag en ny ventil. Jag gör en uppdatering om det leder någon vart..

Jag har också bytt: MAP sensor, MAF sensor, DPF trycksensor, bränslefilter, lambda, trasig drivaxeldamask. Gjort ett leak-back test på spridarna som såg ok ut.
Senast redigerat av NilsLove (22 maj )

1 774 Inlägg
15 februari
Hmm, skumma fel på en oljebrännare. MAF o MAP är ju saker man får felkoder på bensinbilar. En oljebrännare går ju med konstant överflöde på luft o all reglering sker ju via pump/spridare. DPF filter och Difftrycksensor o dess slangar låter ju mera troligt när vi snackar Diesel. Att lambdasonder får en diesel att stanna låter inte troligt. Antingen får den för mkt. soppa- läckande spridare osv. Eller får den för lite luft- stopp nånstans/luftfilter osv.
Klurig historia på en Oljebrännare.. Lycka till Husse

Sök