4067
Sök

KIA CEED elproblem vid start

4 Inlägg
Igår 10:11
Trådstartare
#1
Hej!

Hemkommen efter en tiodagars semester och min KIA CEED från 2014 eller 2015 tvärdöd.
(Jag har inte skruvat något på evigheter och var en sopa även när jag höll på med det.)

Funkar inte att låsa upp bilen med autolås utan får använda nyckeln mekaniskt.
Bilen tvärdöd.
Inte haft några startproblem överhuvudtaget tidigare.
Kommer inte ihåg när jag bytte batteri senast men sannolikt några år sedan.

Provar att ladda och får respons så pass att jag förstår att batteriet är tomt.

Edit: Försöker med en bärbar starthjälp (Jumpstarter?) funkar ej.

Bekant på besök kör fram sin bil så vi provar traditionellt att starta med kablar via hans bil men får bara klickljud - ni vet, startmotorn slår inte till men man hör klicket.

Laddar på batteriet en stund, absolut inte tillräckligt, och kan inte låta bli att prova att starta igen.
Instrumentpanelen mm lyser men inget liv från startmotorn.

Hör ett upprepat klickljud, upplever det som svagare än tidigare men mer frekvent, upplever att det kommer från startmotorn.
Det skumma är att ljudet fortsätter fast jag står med nyckeln i handen.
Blir tvungen att koppla ur batteriet för att det ska sluta.

Slutsatsen är ju att något har dragit ur batteriet medan jag var borta.

Mitt begränsade felsökningsschema för att överhuvudtaget få igång bilen så jag kan ta mig till verkstad:

Någon idé att byta relä till startmotorn?
Svagt minne av att problem med solenoid givit liknande problem.
Vid elproblem är det alltid jorden som spökar :-)
Trasig battericell?

Djupt tacksam för era tankar.
Senast redigerat av Skrak (Igår 10:19)

Fri fart för ett fritt folk!
14 820 Inlägg
Igår 10:25
#2
låter verkligen som ditt batteri är superdåligt..

att det klickar är för att det är för dåligt med ström.    och inte säkert att starthjälp hjälper i vissa lägen   väldigt lätt att få dålig kontakt mellan bilarna. 

men börja med att mäta spänningen på batteriet.    jag skulle gissa på att en cell gått sönder och drar ner hela batteriet så när du försöker starta så sticker spänningen ner väldigt lågt..

men bara en gissning.  men någon gång pajar ett fullt fungerade batteri och det är sen så dåligt att man inte kan få liv i det.
så inget konstigt.

biltema har billiga mätare kostar typ 120kr eller något  man har nytta av den i livet i övrigt oxå så smile
https://www.biltema.se/verktyg/matverkt … 2000018521

Kör fort så hinner inget hända...

7 721 Inlägg
Igår 11:29
#3
Eftersom motorn inte går att starta med starthjälpkablar, så skulle jag i ditt ställe kolla jordkabeln mellan batteri och kaross samt "jordflätan" mellan motor och kaross.

Fri fart för ett fritt folk!
14 820 Inlägg
Igår 11:47
#4
torsen skrev:
Eftersom motorn inte går att starta med starthjälpkablar, så skulle jag i ditt ställe kolla jordkabeln mellan batteri och kaross samt "jordflätan" mellan motor och kaross.

ett tomt batteri och billiga skit kablar så brukar det aldrig gå med kablar tyvärr..  men skulle börja med att mäta vad som händer.     men visst kan man testa en startkabel mellan jord på batteriet och motorn någonstans.  men jag tror inte det är något fel utan bara ett pissdåligt batteri som lämnade in sin avskedsansökan smile

Kör fort så hinner inget hända...

4 Inlägg
Igår 11:54
Trådstartare
#5
Tack så mycket - billigaste felsökningen kanske bara är att åka (nej visstja - jag menar GÅ) och köpa ett nytt batteri plus en mätare.

3 124 Inlägg
Igår 11:58
#6
Koppla loss polskorna från batteriet och anslut din booster eller startkablar rakt på dem för att få bort batteriet ur ekvationen.
Låter onekligen som kortslutet batteri.

Jordfel av denna grad kontrolleras enklast genom att dra en startkabel mellan batteriets minuspol och jordpunkt på motorn, typ lyftögla.


4 Inlägg
Igår 12:05
Trådstartare
#7
Fasen, försökte skriva utförligt men den biten, som är hyfsat väsentlig missade jag ju.

Skruvade loss batteripolerna och försökte koppla förbi batteriet men hade ingen framgång med detta.

3 124 Inlägg
Igår 12:47
#8
Spännande.
Mät spänningen över batteripolerna med batteriet urkopplat, sedan inkopplat.


* Voff voff *
11 011 Inlägg
för 12 timmar sedan
#9
Growe skrev:
torsen skrev:
Eftersom motorn inte går att starta med starthjälpkablar, så skulle jag i ditt ställe kolla jordkabeln mellan batteri och kaross samt "jordflätan" mellan motor och kaross.

ett tomt batteri och billiga skit kablar så brukar det aldrig gå med kablar tyvärr..  men skulle börja med att mäta vad som händer.     men visst kan man testa en startkabel mellan jord på batteriet och motorn någonstans.  men jag tror inte det är något fel utan bara ett pissdåligt batteri som lämnade in sin avskedsansökan smile

Instämmer med Growe här. Mycket vanligt att det är exakt så!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

7 721 Inlägg
för 8 timmar sedan
#10
För att förlänga polemiken ytterligare så föreslår jag - efter att trådskaparen försäkrat sig om att tillräcklig jordförbindelse mellan batteri och kaross samt mellan motor och kaross finns - så:
Med ny-/fulladdat batteri tänds lyset.
Det lyser ok.
Med lyset på försök starta.
Det klickar i startmotorn och lyset "går ner" och lyser svagt.
Slå av lyset och slå på det igen.
Det nyser nu ok.
Mitt förslag är nu att en cellförbindning i batteriet har "gett upp" så att den dåliga cellförbindningen klarar att lämna full spänning till lyset om batteriet i övrigt är obelastat - men inte klarar den stora belastningen som startmotorn kräver.
Således - internt "batteripaj"!
Bara byta batteri - men nu med vetskap om vad som orsakat problemet.

Tror jag!

Fri fart för ett fritt folk!
14 820 Inlägg
för 2 timmar sedan
#11
Brådhis skrev:
Growe skrev:
torsen skrev:
Eftersom motorn inte går att starta med starthjälpkablar, så skulle jag i ditt ställe kolla jordkabeln mellan batteri och kaross samt "jordflätan" mellan motor och kaross.

ett tomt batteri och billiga skit kablar så brukar det aldrig gå med kablar tyvärr..  men skulle börja med att mäta vad som händer.     men visst kan man testa en startkabel mellan jord på batteriet och motorn någonstans.  men jag tror inte det är något fel utan bara ett pissdåligt batteri som lämnade in sin avskedsansökan smile

Instämmer med Growe här. Mycket vanligt att det är exakt så!

man har ju stått och svurit mer än en gång  när man inte får någon kontakt..  ibland räcker det med att flytta kablarna men har man dom där billiga skitkablarna som man oftast har och dom är 30år gamla då är det kört..

sist jag behövde kablar använde jag dom vi har till våra bussar då var det endå bara exakt så bilen kunde starta då använde jag ett 100Ah batteri som stog löst så bästa möjliga förutsättningen för att det ska fungera  och 35mm2 startkablar
har man bara ett batteri med låg spänning så går det oftast väldigt bra..
på våra bussar går det i regel att starta upp en buss med hjälp av en buss om bara batteriet har dålig spänning   så man får helt enkelt lite mer punch från ett 12v batteri så man boostar ena batteriet bara.   så man kommer över dom där 17-18v startmotorn kräver för att ens slå till

torsen skrev:
För att förlänga polemiken ytterligare så föreslår jag - efter att trådskaparen försäkrat sig om att tillräcklig jordförbindelse mellan batteri och kaross samt mellan motor och kaross finns - så:
Med ny-/fulladdat batteri tänds lyset.
Det lyser ok.
Med lyset på försök starta.
Det klickar i startmotorn och lyset "går ner" och lyser svagt.
Slå av lyset och slå på det igen.
Det nyser nu ok.
Mitt förslag är nu att en cellförbindning i batteriet har "gett upp" så att den dåliga cellförbindningen klarar att lämna full spänning till lyset om batteriet i övrigt är obelastat - men inte klarar den stora belastningen som startmotorn kräver.
Således - internt "batteripaj"!
Bara byta batteri - men nu med vetskap om vad som orsakat problemet.

Tror jag!

jag tycker inte man ska lägga ner för mycket energi till att börja med.. i med ett annat batteri är nummer 1..  sen får man ta det därifrån om inte det hjälper..  är normalt sätt i mot att man kastar delar på en bil men just batterier har jag noll tollerans för är batteriet ur laddat så är det kaserat och bara att byta ut för det är inte värt risken att man blir stående senare även om det kanske inte skulle vara felet.. så är det inte värt riskerna mot kostnaderna.. 

jag är förjävla känslig för dåliga batterier  om jag drar igång en buss på jobbet som stått hela natten och jag ens tycker det är en tendens till att vara visset så är det ett samtal till chefen och vi kastar i 2nya batterier direkt..    kostar mer än det smakar att bli stående

Kör fort så hinner inget hända...

4 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#12
Problemet är löst.

Snabba versionen är att problemet har nicket "Skrak".

Lite längre versionen är att jag gick på tänket med usla startkablar och provade med ett bra batteri = startade direkt.

Tack så mycket för hjälp och engagemang.


Sök