2237
Sök

Audi 2.0 tfsi vvt problem

12 Inlägg
Igår 18:34
Trådstartare
#1
OBS - LÄS HELA

Hej gott folk, har fått kod p0016 (Vevaxelläge-kamaxelläge ? felaktigt förhållande/överensstämmer ej (bank 1, givare ?A?) på min a4 b7 2.0tfsi bwe.

Jag har tidigare fått koden när kedjan mellan insug- och avgaskam hoppade ett kugg. Efter det renoverade jag toppen och den gick bra igen.

För några dagar sen började den gå riktigt dåligt, ostabil tomgång och misständningar på alla cylindrar.

Jag har kollat genom datorn och då visar det att vvtn inte riktigt hänger med (bild 1). Specified ligger på 28, medans actual på 60. Jag har kollat solenoiden och den verkar må bra.

Denna gång verkar kedjan sitta bra och spännaren ser helt frisk ut(såklart nya från förra gången). Så jag kollade även remmen, men kan inte riktigt bestämma mig om det ser bra ut eller inte. Det ser ut som att den sitter ett halvt kugg fel? Kan det vara så pass mycket att det påverkar vvtn så mycket isåfall?

Har en misstanke om att det kan vara kamlägesställaren som har fastnat men vill ändå vara relativt säker innan jag köper en ny då dom kostar en ganska duktig slant.

Har någon nån idé vad som kan jävlas? Eller kanske något tips om vad jag borde göra härnäst?

Tacksam för alla svar!
MVH Emilhttps://www1.garaget.org/gallery/images/246/245705/245705-d7de24bf92f5c2031e6b826f69579c44.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245705/245705-2267998616a0879b22d7c5f5d18bfecb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245705/245705-c35d79ad84a5cf4a71d4ec3aa026fe64.jpg
Senast redigerat av Holmberg52 (Igår 18:34)

Fri fart för ett fritt folk!
14 769 Inlägg
för 23 timmar sedan
#2
fast att kolla att remmen sitter rätt hjälper inte eftersom det är kedjan mellan kammarna som är problemet i regel på dessa motorer..

Kör fort så hinner inget hända...

12 Inlägg
för 19 timmar sedan
Trådstartare
#4
Growe skrev:
fast att kolla att remmen sitter rätt hjälper inte eftersom det är kedjan mellan kammarna som är problemet i regel på dessa motorer..

Men koden klagar ju på att vev och insugskam inte står rätt i förhållande till varandra. Jag har specialverktyget för att hålla båda kammarna i rätt position.

Eller har jag missuppfattat något?

Fri fart för ett fritt folk!
14 769 Inlägg
för 1 timme sedan
#5
men den läser väll på den kammen som sitter på kedjesidan då känner den att den är ur sync iallfall..  så är den lite slapp så kan den felkoda men endå möjligt att den verkar nollad..  har råkat ut för den där felkoden en gång på en 2.0tfsi  det slutade med ett motorbyte på den bilen då skiten kuggade över under provkörning.. smile  9000mil hade maskin gått smile

Kör fort så hinner inget hända...


Sök