Regnvatten på CEM via montageluckan i torkardiket drabbade 2005or specifikt av V70 Ny konstruktion då med dålig lucka. Skulle tro att majoriteten har uppdaterade luckan nu.
2006orna fick rätt från start.
Men nån kan ju ha varit där och satt något fel tex, och, bilen är gammal.
Blinkande motorlampa = misständning = felkod/er satta.
Kan peka ut specifik cyl eller slumpvis.
Tändspole är vanligt, men ta en titt på stiften också. Dom missas märkligt ofta av någon anledning...
Klocka som går baklänges är klassiskt DIM fel. 2002 och tidiga 2003 är överrepresenterade pga dåligt tenn vid tillverkning. Många redan på garantin.
Finns företag som lagar dom. Ett slumpvis begagnat kan ha samma fel. Så vanligt är det. Då ska det vara ett lagat/uppdaterat isf.
DIM = Driver Information Module = kombiinstrumentet.
CEM = Central Electric Module = centraldatorn ovanför pedalerna.
Och kom ihåg att felkoder försvinner med strömlös bil. Ha batteriet loss om DIM kopplas ur till det kopplats in igen Finns risk för lysande Airbag lampa annars, och dom koderna försvinner inte via strömlös. Ofta måste koderna raderas i viss ordning för det, och billiga Volvoscanners har ofta funktionen att ta bort samtliga i ett tryck, och då kanske det inte nödvändigtvis blir i rätt ordning. Men en smula otur.
Senast redigerat av Mossan1 (för 2 timmar sedan)