2262
Sök

V70, 2002/2003. 2,4 motorproblem och limp mode

1 Inlägg
13 augusti
Trådstartare
#1
Hej!
Ny på detta forum.

Grabben har fått körkort och köpte sin första bil.
En v70, 2002/2003.
Vi hämtade bilen och allt gick fint DÅ.
Bilen stod ute i ca 5 månader avställd.
Grabben fick sitt körkort och nu skulle det bli köra av.
Men det blev inte så. Bilskrället hoppade in i säkerhetsläge!

Det är avgasreningslampan som lyser när man ligger under 50 km/h. Över 60 så blinkar den.
Bilen låter som en fiskebåt.
Vi kollade i motorn och kunde nstaterade att 2 tändspolar var kass. Dem byttes ut. Ingen skillnad.
Vi drog ut kontakterna till spridarna en efter en, då la vi märket till att cylinder nr i reagerade om man drog sladden. Nu räknade vi från vänster till höger, cyl 3.
En bekant testade spridaren och dem fungerade allihopa.
Den gav 30-31 ml i nåt läge i hans maskin.
Multifunktionen fungerade när vi hämtade bilen. Den har lagt av. Klockan räknar snabbt baklänges.
Vi har bytt alla stiften och bränsle filter.
Det har diskuterats att antingen är det fel i reläboxen eller kabelhärvan men motor och reläboxen.
Felsök med dator och det enda felet som dyker upp är nåt fel med backspegel vänster dörr, allt fungerar där.

Grabben är så besviken på bilen. Dem är inte gjorda av pengar så därför skriver jag här om nån har varit med om detta. Om hur vi kan gå vidare.
Han får köra sin moppe som han vill komma ifrån.

Försöker hjälpa honom så gott det går men bilarna är för avancerade idag.

Finns det nån som vet nåt

Med vänligaste hälsningar
Lalle Anveros

1 776 Inlägg
för 11 timmar sedan
#2
Hmm, låter som nåt fått stryk under avställningsperioden. Vatten i nån ECU? Fanns det CEM i dessa, så e´det en klassisk sjuka på Volvo.  Kabelbrott, oxid i nån skarv. Motorstyrdon tappat gnistan att leva...- låter som felsökningen gått ut på att rycka kablar till T-spolar o spridare och, byta delar efter det. En uppkoppling med Vida eller nåt seriöst typ Autel, eller tom. autocom bör ge några vettiga koder på denna traktor. Att leka med ELM grejer eller Feltemaläsare blir inget bra.
Lycka till/ husse

3 714 Inlägg
för 2 timmar sedan
#3
Regnvatten på CEM via montageluckan i torkardiket drabbade 2005or specifikt av V70 Ny konstruktion då med dålig lucka.  Skulle tro att majoriteten har uppdaterade luckan nu.
2006orna fick rätt från start.
Men nån kan ju ha varit där och satt något fel tex, och, bilen är gammal.

Blinkande motorlampa = misständning = felkod/er satta. 
Kan peka ut specifik cyl eller slumpvis.
Tändspole är vanligt, men ta en titt på stiften också.  Dom missas märkligt ofta av någon anledning... 

Klocka som går baklänges är klassiskt DIM fel.  2002 och tidiga 2003 är överrepresenterade pga dåligt tenn vid tillverkning. Många redan på garantin.
Finns företag som lagar dom.  Ett slumpvis begagnat kan ha samma fel. Så vanligt är det. Då ska det vara ett lagat/uppdaterat isf.

DIM = Driver Information Module = kombiinstrumentet.

CEM = Central Electric Module = centraldatorn ovanför pedalerna.

Och kom ihåg att felkoder försvinner med strömlös bil.  Ha batteriet loss om DIM kopplas ur till det kopplats in igen  Finns risk för lysande Airbag lampa annars, och dom koderna försvinner inte via strömlös. Ofta måste koderna raderas i viss ordning för det, och billiga Volvoscanners har ofta funktionen att ta bort samtliga i ett tryck, och då kanske det inte nödvändigtvis blir i rätt ordning. Men en smula otur.
Senast redigerat av Mossan1 (för 2 timmar sedan)


Sök