Tjena!
Testar att skriva här för nu börjar jag bli desperat.
Jag har en V70 från 1999 som jag nyligen har bytt motor i pga topplocksras och inre glapp i växellådan bland annat. Hade en reservdelsbil med en komplett, fungerande motor så då var det bara att sätta igång?
Tog motorn underifrån tillsammans med växellåda, subframe styrväxel och lite annat. Gick rätt smidigt faktiskt och naiv som man är trodde jag att jag löser detta på en helg? svar nej.
Tog sedan hela paketet ur reservdelsbilen (S70 från samma år) och stoppade i min V70. Värt att nämna är att jag bytte från 2.0L turbo till 2.5L sug. Flyttade såklart även över motorhärvan.
Allt gick väldigt smärtfritt fram tills de att jag skulle starta bilen. Motorn gick runt och allt verkade som de skulle. Men den startar inte. Efter lite felsök kom jag fram till detta:
-Inget bränsle fram till railen (pumpen går inte)
-ingen gnista
-och kunde inte komma åt ecu via obd.
Då tänkte jag startspärr/immobilizer och flyttade då över immo-box, tändningslås + nyckel och antennring från reservbilen.
fortfarande samma problem?
Det var här någonstans jag förstod att motorn och karossen har två helt olika elsystem. Motorn har Fenix-system medans karossen har Motronic om jag har fattat det hela rätt.
Misstänker att kontaktstycket mellan karossen och ecu:n inte riktigt stämmer överens.
Båda bilarna är/var manuellt växlade.
Dessa kopplingscheman visar kablage mellan karossen och ecu:n på fenix kontra motronic.
Går detta att rädda eller är det skrota bilen som gäller?

)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246295/246295-012d712d8e56313f1b7e8c7324b56a15.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246295/246295-e0654e20b9f90dc9011a23b66d8b1c60.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246295/246295-52a6541befb4ebc7c3eb8b9b4abfc0db.jpg]()