3416
Sök

Volvo 850 kombi från 1997 rustas upp

Denna bil ska bli en året runt bruksbil, alla små skavanker ska fixas upp och bilen hållas i skick.

Från Finland
12 622 Visningar
Uppdaterades senast 8 september
277 Inlägg
24 augusti
#61
Ser riktigt bra ut, imponerande att du bockar egen plåt till framskärmarna måste jag säga. smile Det ser ut att vara en fin bil som förtjänar sin glans!


Från Finland
433 Inlägg
25 augusti
Trådstartare
#62
Plåtarbetet var ändå det lättaste och roligaste momentet smile Jag vill tipsa om Fitzees Fabrications på youtube om man är intresserad att göra eget plåtjobb med liten eller improviserad utrustning.

Spraymålningen och spacklandet är nog ett riktigt slitjobb men vägrar man betala andra för att göra jobb åt en så vad gör man?
Senast redigerat av DennisCA (25 augusti )

Professionell nybilshatare

* Voff voff *
11 006 Inlägg
25 augusti
#63
DennisCA skrev:
Jag hade hört att V70 listerna skulle va lite annorlunda i designen och förbättrade men de ser ut som kopior av 850 listerna

Tidiga 850 (tror det var 92-94) har släta lister och saknar skåran som gör att smutsvattnet går upp på taket istället för ut på sidorutorna. smile En 96:a, som du har, har samma konstruktion som V70 så därför märker du ingen skillnad. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Från Finland
433 Inlägg
25 augusti
Trådstartare
#64
Ja just det står 1996 i registerutdraget, men då jag knappar in VIN nummern i diverse sidor får jag 1997 tillbaka + bilen har fungerande OBD2 (eller 1.5) vilket endast 97orna hade om jag kommer ihåg rätt. Så det är ju lite råddigt men jag har väl en 97:a och borde uppdatera rubriken...

Professionell nybilshatare

* Voff voff *
11 006 Inlägg
25 augusti
#65
DennisCA skrev:
Ja just det står 1996 i registerutdraget, men då jag knappar in VIN nummern i diverse sidor får jag 1997 tillbaka + bilen har fungerande OBD2 (eller 1.5) vilket endast 97orna hade om jag kommer ihåg rätt. Så det är ju lite råddigt men jag har väl en 97:a och borde uppdatera rubriken...

OBD-uttag kom på 1996, men säger tionde tecknet i VIN-numret att det är en 97:a så är det ju en 97:a. smile

Som kuriosa kan nämnas, om du nu är sugen på det, att på 850 96-97 passar mätarhuset från S/V70 97-98 rakt i. Plug and play. smile
Senast redigerat av Brådhis (25 augusti )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Från Finland
433 Inlägg
26 augusti
Trådstartare
#66
Vad för orsak skulle man ha att byta? Har inte kollat så noga på det där, har de mera funktioner som saknas i 850?

Professionell nybilshatare

* Voff voff *
11 006 Inlägg
27 augusti
#67
DennisCA skrev:
Vad för orsak skulle man ha att byta? Har inte kollat så noga på det där, har de mera funktioner som saknas i 850?

Är väl tex om man saknar färddator, då är (var iaf förut) lättare att få tag i ett x70-hus. Eller bara för att det är kul att det går och man får ett lite modernare utseende på sakerna. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Från Finland
433 Inlägg
måndag 09:44
Trådstartare
#68
Skärmarna tillbaka monterade.

https://i.imgur.com/WM5xtgJh.jpg

https://i.imgur.com/sa2BYeuh.jpg

Känns som den övre linjen på skärmen inte linjerar helt korrekt, oklart om det kan justeras dock. Färgen tycker jag matchar bra, skärmarna är glansigare än resten av bilen men efter en tvätt och polering av resten av bilen tror jag inte man märker skillnad.


Har monterat tillbaka trösklarna och nitat fast. Jag lägger tjärspray på alla skruvar som håller ihop fronten och lamporna denna gång, jag provade skruva utan och det gör en jäkla skillnad, går att skruva in för hand med lite tjärspray på skruven. Flera av skruvarna var riktigt svåra att få bort första gången så jag vill inte det ska upprepas i framtiden. Nu luktar bilen som en träbåt, eller jag känner inget men jag har inte så bra luktsinne.

https://i.imgur.com/SPLcyE8h.jpg

Ja just ja, borde kanske inte satt tillbaka tröskelskydden, har inte åtgärdat detta. Oklart om jag kommer kunna göra det i år också.

https://i.imgur.com/6ONfS4hh.jpg

Ali Express-pluggarna fungerade dock utmärkt, fick typ 50 stycken för några euros.

https://i.imgur.com/Pzow1Tzh.jpg

Jag fick även den bakre spolaren att funka. Pumpen funkade nog då jag testade den. Men slangarna var nog pluggade, fick till sist det att släppa med tryckluft

https://i.imgur.com/OO2Zvofh.jpg

Slangen här bak flög isär med ett "plop" ljud och det blev lite vått. Men nu kommer vätskan så långt bak åtminstone.

https://i.imgur.com/0TJpU0oh.jpg

Jag var också tvungen att göra samma resten av slangen som går till munstycken på bakluckan, med tryckluft åt båda hållen. Spolarens munstycke var jag också var tvungen att rengöra med en nål. Jag tror att munstycket behöver bytas ut, spolandet är svagt, men jag får i alla fall vätska dit bak.

Jag undrar om det inte varit bättre att sätta en till vätsetank och pump där bak istället för att ha rören gå hela vägen bak. Men jag antar att folk skulle ha tyckt att det var irriterande att behöva fylla på spolarvätska på två ställen.

https://i.imgur.com/ZDIN1EPh.jpg

Ja, batteriet dog, det ser ut som att det var min egen kabeldragning till de extra strålkastarna som är orsaken, jag tippar nån kortslutning eller nåt. Jag måste gå igenom allt och ta reda på vad som kan vara problemet, men att ta bort säkringen till den kretsen gjorde att batteriladdaren slutade käka säkringar så jag tänker kanske nån kortslutning.

https://i.imgur.com/BsgSARlh.jpg

Däcken är också superdåliga. Jag har beställt fyra stycken GT Radials 205/55 R16, 340? monterade och balanserade.

Och nu är den ute och rör på sig första gången sen juli:
https://i.imgur.com/Et0obE5h.jpg

https://i.imgur.com/D9qDvh8h.jpg
Senast redigerat av DennisCA (måndag 09:53)

Professionell nybilshatare


Sök