3632
Sök

Åtgärda färgskillnaden efter lackering

1 Inlägg
för 18 timmar sedan
Trådstartare
Hej,
Jag skulle vilja få er professionella åsikt. Min bil hade en djup repa som jag åtgärdade genom att spraya färg. Tyvärr skiljer sig den lackerade ytan från resten av bilen. Jag överväger nu att våtslipa med 2000-3000 och sedan polera bilen. Tror ni att detta kan jämna ut färgskillnaden mellan den gamla och den nya lacken? Har ni några rekommendationer för hur man bäst kan åtgärda detta problem?https://www1.garaget.org/gallery/images/253/252215/252215-6834bf8506fb8f3a97fa79d6548b69c1.jpg

3 737 Inlägg
för 12 timmar sedan
Har du maskerat en fyrkant mitt på sidan och sprayat hela ytan med färg?
Så gör man inte.
Har man sprayat ända mot en maskeringstejp finns inte mycket att göra än att göra om göra rätt.
Övergången mellan ny och gammal måste vara diffus.  Man kan inte ha tejp. Isf är annan gräns mellan som tex list eller dörrspringa. 
Lackera endast del av tex en dörr är oerhört svårt att få osynligt även för proffsen. Riktigt bra blir det bara om hela dörren lackas inkl meryta, dvs en diffus övergång på ömse sida. I synnerhet med vissa kulörer.

Men det går inte med en sprayburk

6 533 Inlägg
för 4 timmar sedan
Hej!
Polera kommer inte att hjälpa! Det finns inget som hjälper om man använt amatörgrejer som sprayflaskor!
För det första är det svårt att bättra metalliclacker. För det andra krävs det proffs grejer i form av 2 komp lack och färgspruta.
För det tredje kan man inte maska av ytan som du gjort utan man dimmar på ! ! För det fjärde så måste man sedan spruta på 2 komp klarlack!.. och den kan man (men det behövs inte) polera!
Det är därför jag har en vit bil! En sån är mycket lättare att bättringsmåla!

7 709 Inlägg
för 2 timmar sedan
Vet inte säkert hur det är med din bil.
Instämmer i vad föregående skrivit.
Men - jag vet att färgnyansen ändras då man lägger på klarlack.
I mitt fall till det bättre.

Sök