3777
Sök

KÖPRÅD Citroen C1 ELLER Saab 93?

114 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
Nu är jag velig här! Har skapat två andra trådar om denna Citroen:en för att veta värdet på den.

Behöver hjälp med köpråd och vettigt resonemang kring dessa...

De bilar jag kollat på:

Citroen C1 3dörrars, 2008, gått ca 9000 mil.
Pris 12000 kr.
Välservad och välskött.
Ingen rost.
Ingen AC
Ingen Servo
1 ägare.

Saab 93 LinearSport, 2004, gått ca 20 000 mil.
Pris 27000 kr
Välservad och välskött.
Lite rost på skärmkanter som blivit åtgärdad.
Bra utrustning
1 ägare

Antingen köper jag Citroen:en och det är inga pengar att lägga ut, billig i allt, bensin, försäkring osv.
Jag har mest behov av att förflytta mig mellan jobbet och hemmet. Men jag kanske inte kommer köra ut på så mycket utflykter eller längre sträckor
ner till Malmö eller annan stad från Göteborg.

ELLER

Så köper jag Saab:en, blir mest pendling mellan jobbet och hemmet, men det finns lite mer möjligheter med den, med att ha mer passagerare i om man är ute, bekvämare att åka långt i så jag kanske kör ut mer med bilen än bara till jobbet.

Jag kommer inte behålla bägga bilarna särskilt länge, jag tänker att jag förmodligen inom 1-3 år byter till en mer nyare bil. Det är bara just nu jag inte är sugen på att äga en dyrare bil.

Hur hade ni resonerat mellan dessa två alternativ?

3 104 Inlägg
för 5 timmar sedan
C1/Aygo/107 är skrammelburkar.
De går visserligen ganska billigt och är billiga att äga, men där tar nog fördelarna slut.
Brukar kunna rosta hål vid främre länkarmsinfästningarna bak.

Ng9-3 är trevligare att åka i.
Relativt skottsäkra.
Anser personligen att de är plastiga likt andra GM-bilar av den eran.
Linear är tyvärr ett tråkigt utrustningspaket, JAG tycker sätena är hemska.

Har inte ägt någon C1 eller liknande modell, men kört en hel del.
Ägt flertalet 9-3or - vector eller aero är starkt att föredra.

7 709 Inlägg
för 5 timmar sedan
Hade valt bort båda!
Vidga budgeten till små Suzuki, Toyota och Mazda i stället.

Forummoderator
18 329 Inlägg
för 4 timmar sedan
12k för en välskött C1 är inget överpris. Snikversionen utan paketet är väldigt ovanlig. Lite kul kan jag tycka! Jesper328 har ju en poäng i att de är väldigt burkiga men den Aygo jag hade i cirka 1,5 år tog mig fram och tillbaka till jobbet utan problem. 9km dit och 9km hem... Den stackarn blev aldrig varm...

Saab 9-3? Nja...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

114 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
12k för en välskött C1 är inget överpris. Snikversionen utan paketet är väldigt ovanlig. Lite kul kan jag tycka! Jesper328 har ju en poäng i att de är väldigt burkiga men den Aygo jag hade i cirka 1,5 år tog mig fram och tillbaka till jobbet utan problem. 9km dit och 9km hem... Den stackarn blev aldrig varm...

Saab 9-3? Nja...

C1an kanske är värt mindre än 12000kr?
Det gör kanske inget om de är lite burkiga, hade inte tänkt ha den mer än för att ta mig till jobbet. 11 km enkel väg.
Men om jag någon gång vill köra en längre väg som tex 1 h bort. Är den då jobbig att åka i? Det låter ju som att motorn är i samma rum som där man sitter och kör. ?Eller om jag vill köra 3 h bort då kanske man märker att det inte alls går? Jag vet inte?

Varför är du osäker på 93an? Är den för gammal?
Senast redigerat av NoobMechanic69 (för 3 timmar sedan)

Forummoderator
18 329 Inlägg
för 3 timmar sedan
NoobMechanic69 skrev:
Hybrid_ skrev:

Saab 9-3? Nja...

Det gör kanske inget om de är lite burkiga, hade inte tänkt ha den mer än för att ta mig till jobbet. 11 km enkel väg.
Men om jag någon gång vill köra en längre väg som tex 1 h bort. Är den då jobbig att åka i? Det låter ju som att motorn är i samma rum som där man sitter och kör. ?Eller om jag vill köra 3 h bort då kanske man märker att det inte alls går? Jag vet inte?

Jag körde ibland till vårt närmaste köpcenter 20 mil ToR och tyckte det var ok. Låter löjligt kanske men det som störde mig mest var avsaknaden av Bluetooth/handsfree i bilen. Fick ärva en handsfree som sattes i solskyddet av farsan så det löste sig. Det skulle inte falla mig in att köra bil med hörlurar vilket jag ser att många gör.

Frun kör en gammal Swift och i den har vi monterat en Androidskärm med mic i taket vilket fungerar mycket bra.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
18 329 Inlägg
för 3 timmar sedan
9-3 var det ja.

En kollega är Saabtokig och alltså något jävig men erkänner att hans Saab ofta behöver lite kärlek (9-3 kombi -08) Saab och AC är en dålig kombo. Ser du en Volvo från cirka 2007 mitt i högsommaren är rutorna ofta stängda, AC fungerar för det mesta där. Dito Saab har rutorna nere och de som färdas i den ser lätt överkokta ut. GT17-turbon brukar haverera så ofta så till och med Biltema har nya turbo liggande på hyllan. Säger väl en del.

114 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
NoobMechanic69 skrev:
Hybrid_ skrev:

Saab 9-3? Nja...

Jag körde ibland till vårt närmaste köpcenter 20 mil ToR och tyckte det var ok. Låter löjligt kanske men det som störde mig mest var avsaknaden av Bluetooth/handsfree i bilen. Fick ärva en handsfree som sattes i solskyddet av farsan så det löste sig. Det skulle inte falla mig in att köra bil med hörlurar vilket jag ser att många gör.

Frun kör en gammal Swift och i den har vi monterat en Androidskärm med mic i taket vilket fungerar mycket bra.

Jag lutar lite åt att köpa CC1. Det är ett bra pris, och kan nog sälja den för samma pris igen om något år när jag bestämt mig för att byta till en riktigt bil.
Jag ser andra CC1or som säljs för det dubbla men de har 5 dörrar. Det är märkligt att de kostar så mycket mer.
Senast redigerat av NoobMechanic69 (för 2 timmar sedan)

Sök