4119
Sök

Laddning kommer ej fram till batteri

37 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
Tja!

Ford Fiesta 1,3 - 95

Jag tog isär min generation nyligen för att byta ett lager.

När jag monterat tillbaka (G) så laddar den inte batteriet.
När jag kollar med testaren direkt på D+ på (G) så producerar den 15 volt så (G) fungerar som de ska.
Jag drog en kabel direkt från D+ till batteriets + Pol och då laddade den lite och varvtalet i motorn gick ner en smula som att det blev motstånd.
Avstörningskondensatorn har sett bättre dagar, om den är trasig kan det bara anledningen till att batteriet inte laddas?

Tack på förhand!

3 742 Inlägg
för 6 timmar sedan
Hur mår kabeln mellan generator och batteri? Troligen inte bra om du har betydande potensialskillnad på ömse sidor om den.  Sönderärgad troligen, eller liknande.

Du kan också prova att mäta mellan batteriets minuspol och generatorns chassie.  Är det över 1v kan du ha dålig jord till generatorn, eller rent av till hela motorn.  Dåliga batteriklammor har jag också sett som gett betydande motstånd.
Senast redigerat av Mossan1 (för 6 timmar sedan)

37 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Joo den kabeln har väl några år på nacken en den funkade utan problem innan jag tog bort generator och jag har inte pillat på den (kabeln) under tiden.

Jag mätte mellan batteri och chassi och det visade 0.0 på mätaren så då borde jorden va ok?

Och om jag får 15 volt på D+ på generaton så borde väl generatorn fungera? Så jag kan fokusera felsöket på annat.

En sak som förbryllar mig när jag höll på är att min generator skramlar lite, vet ej vad det är men den har alltid gjort det sen en tid tillbaka.
Men under felsöket så tog jag en startkabel och satt den på D+ på generatorn och andra änden på en jordkabel på motorn, det gnistrade till och skramlet i generatorn försvann!?
Jag är ganska lost. Jag startade om motorn och då kom skramlet tillbaka, gjorde samma sak igen och ljudet försvann igen.... Dock efter det när jag testade att mäta på D+ och chassit igen så visa den inge mer volt.... Har jag lyckats bränna nånting i generatorn då? Typ kortslutning?

Jag är väldigt okunnig med bil el så all hjälp uppskattas.

Sök