2847
Sök

Trimma B230FK tips

13 Inlägg
för 13 timmar sedan
Trådstartare
Tjenare! Tänkte fråga lite angående att trimma en b230fk. Vet att det finns många olika forumsinlägg om detta, men alla är väldigt gamla och vill därav kunna föra en diskussion om det är något jag undrar. Hur många hk orkar original vevaxel och vevstakar med innan det blir ostabilt? Funderat på att sikta på runt ~300hk i motorn men är lite osäker på om det orkar hänga med. Ungefär vad för grejer behöver jag för att kunna slira och leka utan att köra sönder skiten efter en vecka men ändå kunna mys åka också till vardags? Tänker att man får byta turbo, spridare, kam osv osv. Prisförslag på vad det kan kosta ?

Jag är helt i princip helt ny när det kommer till att göra detta praktiskt, har läst och så en del så jag förstår ändå hyfsat grundläggande men bli inte förvånad ifall jag skulle fråga något "dumt"
Ni får gärna skicka era egna setups vad ni sitter på och eran erfarenhet av att trimma, samt skillnader på olika delar osv osv big_smile

Forummoderator
26 512 Inlägg
för 13 timmar sedan
Det finns en jättefin guide i ämnet annars.
Klistrad är den till och med: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=226073

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

5 878 Inlägg
för 5 timmar sedan
GT3076 på org-grenrör, 3" avgas, runt 600cc spridare och eftermarknadssprut som mappas ordentligt så har du 300hk med brett register.

Guiden Mack länkar till anser jag är utdaterad, med modern turbo, spridare och insprutningssystem så är 300hk på 98oktan driftsäkert inga problem.
Senast redigerat av simlar (för 5 timmar sedan)

13 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
simlar skrev:
GT3076 på org-grenrör, 3" avgas, runt 600cc spridare och eftermarknadssprut som mappas ordentligt så har du 300hk med brett register.

Guiden Mack länkar till anser jag är utdaterad, med modern turbo, spridare och insprutningssystem så är 300hk på 98oktan driftsäkert inga problem.

Okej de låter ju fint! Men saker som intercooler, tryckrör, större lmm är inget man behöver eller orkar org med det? Är alla spridare universella eller måste dom passa till b230 specifikt?, har hittat några bosch 630cc spridare på speeding.nu för 695kr styck. Är eftermarknadssprut en jävla härva att byta och fixa med eller hur är det?

Funderar på att köra med kanske en hx35 turbo? Kanske ett extraktorgrenrör då det inte är svindyrt?

Tack för svar big_smile

Sök