2922
Sök

Trimma B230FK tips

15 Inlägg
för 20 timmar sedan
Trådstartare
#1
Tjenare! Tänkte fråga lite angående att trimma en b230fk. Vet att det finns många olika forumsinlägg om detta, men alla är väldigt gamla och vill därav kunna föra en diskussion om det är något jag undrar. Hur många hk orkar original vevaxel och vevstakar med innan det blir ostabilt? Funderat på att sikta på runt ~300hk i motorn men är lite osäker på om det orkar hänga med. Ungefär vad för grejer behöver jag för att kunna slira och leka utan att köra sönder skiten efter en vecka men ändå kunna mys åka också till vardags? Tänker att man får byta turbo, spridare, kam osv osv. Prisförslag på vad det kan kosta ?

Jag är helt i princip helt ny när det kommer till att göra detta praktiskt, har läst och så en del så jag förstår ändå hyfsat grundläggande men bli inte förvånad ifall jag skulle fråga något "dumt"
Ni får gärna skicka era egna setups vad ni sitter på och eran erfarenhet av att trimma, samt skillnader på olika delar osv osv big_smile

Forummoderator
26 512 Inlägg
för 20 timmar sedan
#2
Det finns en jättefin guide i ämnet annars.
Klistrad är den till och med: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=226073

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

5 882 Inlägg
för 12 timmar sedan
#3
GT3076 på org-grenrör, 3" avgas, runt 600cc spridare och eftermarknadssprut som mappas ordentligt så har du 300hk med brett register.

Guiden Mack länkar till anser jag är utdaterad, med modern turbo, spridare och insprutningssystem så är 300hk på 98oktan driftsäkert inga problem.
Senast redigerat av simlar (för 12 timmar sedan)


15 Inlägg
för 8 timmar sedan
Trådstartare
#4
simlar skrev:
GT3076 på org-grenrör, 3" avgas, runt 600cc spridare och eftermarknadssprut som mappas ordentligt så har du 300hk med brett register.

Guiden Mack länkar till anser jag är utdaterad, med modern turbo, spridare och insprutningssystem så är 300hk på 98oktan driftsäkert inga problem.

Okej de låter ju fint! Men saker som intercooler, tryckrör, större lmm är inget man behöver eller orkar org med det? Är alla spridare universella eller måste dom passa till b230 specifikt?, har hittat några bosch 630cc spridare på speeding.nu för 695kr styck. Är eftermarknadssprut en jävla härva att byta och fixa med eller hur är det?

Funderar på att köra med kanske en hx35 turbo? Kanske ett extraktorgrenrör då det inte är svindyrt?

Tack för svar big_smile

5 882 Inlägg
för 5 timmar sedan
#5
Intercooler får man uppgradera när/om den går sönder, det är en stor intercooler original men plastgalvarna har rykte om sig att lossna vid lite högre laddtryck.

LMM behövs inte när man byter till eftermarknadssprut, man använder då insugstryck och insugstemp för att beräkna luftmassan.

Högohm med fyrkantig bosch-kontakt passar original kabelhärva, rekommenderar dock att man bygger ny kabelhärva när man byter till eftermarknadssprut och man kan då välja precis vilken spridarkontakt man vill.

HX35 är en gammal segspoolad turbo, men visst det funkar om det är en sån du vill köra med.

Extraktorgrenrör, visst om du vill kosta på det men behövs inte för 300hk.
Köp inte billigt kina-grenrör.


15 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#6
simlar skrev:
Intercooler får man uppgradera när/om den går sönder, det är en stor intercooler original men plastgalvarna har rykte om sig att lossna vid lite högre laddtryck.

LMM behövs inte när man byter till eftermarknadssprut, man använder då insugstryck och insugstemp för att beräkna luftmassan.

Högohm med fyrkantig bosch-kontakt passar original kabelhärva, rekommenderar dock att man bygger ny kabelhärva när man byter till eftermarknadssprut och man kan då välja precis vilken spridarkontakt man vill.

HX35 är en gammal segspoolad turbo, men visst det funkar om det är en sån du vill köra med.

Extraktorgrenrör, visst om du vill kosta på det men behövs inte för 300hk.
Köp inte billigt kina-grenrör.

Okej tack då förstår jag lite mer! big_smile Då kanske jag skiter i extraktor om det inte gör så stor skillnad. Har däremot lite svårt att hitta en gt3076 turbo men verkar finnas nån för 3k på h2mracing. De andra jag hittar verkar ju vara runt 10k så gissar väll på att detta är en kopia?

Vart hittar man att köpa eftermarknadssprut om jag får fråga?

15 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#7
Mack skrev:
Det finns en jättefin guide i ämnet annars.
Klistrad är den till och med: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=226073

Tackar! Ska kika på det big_smile

5 882 Inlägg
för 1 timme sedan
#8
panaatus skrev:
simlar skrev:
Intercooler får man uppgradera när/om den går sönder, det är en stor intercooler original men plastgalvarna har rykte om sig att lossna vid lite högre laddtryck.

LMM behövs inte när man byter till eftermarknadssprut, man använder då insugstryck och insugstemp för att beräkna luftmassan.

Högohm med fyrkantig bosch-kontakt passar original kabelhärva, rekommenderar dock att man bygger ny kabelhärva när man byter till eftermarknadssprut och man kan då välja precis vilken spridarkontakt man vill.

HX35 är en gammal segspoolad turbo, men visst det funkar om det är en sån du vill köra med.

Extraktorgrenrör, visst om du vill kosta på det men behövs inte för 300hk.
Köp inte billigt kina-grenrör.

Okej tack då förstår jag lite mer! big_smile Då kanske jag skiter i extraktor om det inte gör så stor skillnad. Har däremot lite svårt att hitta en gt3076 turbo men verkar finnas nån för 3k på h2mracing. De andra jag hittar verkar ju vara runt 10k så gissar väll på att detta är en kopia?

Vart hittar man att köpa eftermarknadssprut om jag får fråga?

För 3k så är det en kina-kopia, har själv kört med en sådan utan bekymmer. Men billiga bildelar har ofta väldigt varierande kvalitet.


Eftermarknadssprut finns många.

Själv har jag gått över från Megasquirt till Speeduino, främst pga priset men även för att man använder samma program för att mappa så jag är van vid gränssnittet.
Dessa är oftast byggsatser och kräver att man lägger tid på att lära sig löda kretskort, bygga kabelhärva och låsa på hur det fungerar.
Inte alla som mappar bilar vill pilla med dessa "hemmabyggen" dock så jag rekommenderar att du pratar med den som du tänkt anlita för att mappa bilen först och höra vad dom rekommenderar, om du inte tänkt lära dig mappa bilen själv.

Väldigt populärt är Maxxecu, dessa är fabriksbyggda och dom flesta som jobbar med att mappa eftermarknadssprut här i Sverige kan maxxecu och många erbjuder även att montera sprutet åt dig om du känner det är för avancerat.



Sök