2998
Sök

Tillfällig värmelösning till kupén

7 Inlägg
för 22 timmar sedan
Trådstartare
#1
Hej!

Det här kanske hamnade under fel kategori, men tror det passar sig bäst här. Söker potentiellt en temporär lösning på ett problem, om det finns någon.
Kupéfläkten i min bil har börjat ge med sig och startar väldigt sällan, placeringen för fläkten i just denna bilmodellen är så jäkla illa att man behöver riva halva bilen och ha ett speciellt verktyg för att byta den, något jag varken har tid eller möjlighet till just nu.
Den lägsta kostnaden jag fått offert på är mellan 6000-7000 kronor för bytet, pengar jag inte har just nu om jag inte absolut måste lägga dom.

I vinter lär det bli tråkiga mornar när jag ska pendla till jobbet om jag inte får åtminstone lite värme som tar bort frosten på rutan. Jag har en 12v fläkt som inte ger någon värme, bara lite rörelse på luften. Jag förstår att jag inte kan ersätta kupéfläkten med något på 12v, och jag förstår att ingen tillfällig värmefläkt som går på 12v kommer att prestera så bra så att bilen blir helt varm, men då jag har sätesvärme och kan klä på mig så är problemet tills jag får ihop pengarna att byta bilens fläkt att bara ha något som bidrar till sikten genom framtutorna egentligen, miserabelt som det än må vara ibland med kall bil smile
Har någon tips på en 12v värmefläkt som är nåt att ha alls? Är det värt att köpa en 12v-230v omvandlare och köra 230 kupévärmaren genom den? Som sagt, förstår att den inte presterar på samma nivå då, men är det ens värt att försöka eller är det helt bortkastade pengar? Har googlat lite, men recensioner är svåra att läsa ut då det verkar som att vissa förväntar sig full värme från ex. 12v-fläktar och sen tycker dom är kass när det inte är fallet, blir svårt att veta om fläktarna verkligen är dåliga då, eller ifall det är köparens förväntningar som är fel.
Något annat tips hur man kan få upp värmen i bilen? Har tyvärr inte tillgång till 230V fram till bilen, annars hade jag kört kupévärmaren via timer. Kanske finns någon rolig gasolvärmare som inte sätter eld på inredningen? big_smile

MvH,
Henke

123 Inlägg
för 20 timmar sedan
#2
Det finns billiga kina-dieselkanoner att montera.
Om dom är särskilt bra eller lämpliga är en annan sak.

Gamla MB 115 och Volvo 200-modeller exempelvis är onödigt inbyggda men inte särskilt svåra, vilken bilmodell har konstruktörerna misslyckas med för dig?

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

3 762 Inlägg
för 14 timmar sedan
#3
Att eftrrmontra bränsleärmare är inte så långt under priset att fixa kupefläkten. Rent av ÖVER om man inte för det själv.
Dessutom ett jäkla pyssel. Lagkrav, mm.

12v värme kommer aldrig prestera.

Jmfr en 230v kupévärmare på 2000w.
Värmer kupen mediokert.

2000w vid 230v = 2000/230= 8.69A
2000w vid 12 = 2000/12 = 166A
Konverter hjälper inte då förbrukningen på 12v är samma.
Kommer gå minus på batteriet, och vilka kablar som måste till.
Konverter + tillbehören är INTE billigt för dom krafterna.
Också nästan lika dyr lösning som riktiga fixen.


Max sätesvärme och kläder funkar inte i minusgrader, för rutan kommer isa igen på insidan.

Så det är bara att slanta upp. Tyvärr.

Eller åka buss. (Om möjligt. Färre och färre kan dock ute i landet)
Senast redigerat av Mossan1 (för 14 timmar sedan)

7 Inlägg
för 12 timmar sedan
Trådstartare
#4
The-GOAT skrev:
Det finns billiga kina-dieselkanoner att montera.
Om dom är särskilt bra eller lämpliga är en annan sak.

Gamla MB 115 och Volvo 200-modeller exempelvis är onödigt inbyggda men inte särskilt svåra, vilken bilmodell har konstruktörerna misslyckas med för dig?

Tänkte mer något i stil med DeWalt DXRH008E eller något sånt, men är lite orolig att förstöra inredning eller orsaka brand xD Så olämpligheten står till svars oavsett big_smile Var lite funderingen på ifall någon testat som temporär lösning, har hört om folk som har gjort liknande grejjer, men också sett klipp på folk som eldar i sina bilar så man ska nog inte tro på att allt är en sån bra idé.

V70 -08/09. Dom har tydligen monterat fläkten i princip längst in under mittkonsolen fast framme vid golven mitt i smeten. Lite konstigt ändå, jag hade en första modellen v70 och där satt fläkten bakom handskfacket så den var rätt enkel att byta. Jag vet inte vad jag ska bedöma svårighetsgraden på denna, jag har skruvat lite, men har inte garage eller skyddat utrymme där jag kan hållas när så mycket annat måste plockas bort hmm

7 Inlägg
för 12 timmar sedan
Trådstartare
#5
Mossan1 skrev:
Att eftrrmontra bränsleärmare är inte så långt under priset att fixa kupefläkten. Rent av ÖVER om man inte för det själv.
Dessutom ett jäkla pyssel. Lagkrav, mm.

12v värme kommer aldrig prestera.

Jmfr en 230v kupévärmare på 2000w.
Värmer kupen mediokert.

2000w vid 230v = 2000/230= 8.69A
2000w vid 12 = 2000/12 = 166A
Konverter hjälper inte då förbrukningen på 12v är samma.
Kommer gå minus på batteriet, och vilka kablar som måste till.
Konverter + tillbehören är INTE billigt för dom krafterna.
Också nästan lika dyr lösning som riktiga fixen.


Max sätesvärme och kläder funkar inte i minusgrader, för rutan kommer isa igen på insidan.

Så det är bara att slanta upp. Tyvärr.

Eller åka buss. (Om möjligt. Färre och färre kan dock ute i landet)

Ja, nae jag har en motorvärmare i bilen, dock ingen el till parkeringen, men utan fläkten så får jag inte igenom så mycket värme ändå. Tänkte mer på något temporärt och enkelt inne i kupén som gör någon skillnad för just frosten. Men som du skriver, verkar inte finnas så mycket. Var egentligen mest en chansning på ifall någon testat något som fungerade "accetabelt" för dom så jag kunde skjuta upp bytet 2-3 månader för att skrapa ihop pengarna. Har lite undansparat, men går på lärlingslön just nu efter yrkesbyte, och sparkontot börjar bli lite lågt smile Men är det så, så är det så!

Var lite det jag trodde kring konvertering också, att prestationen blir för dålig hmm Var lite osäker på ifall det var värt i.o.m att jag har en kupévärmare för 230, så tänkte ifall det hade varit mer värt att köpa en omvandlare än någon direkt 12v fläkt, men du bekräfta det jag tänkte smile

Sätesvärmen och kläderna var åt mig, ifall isen på rutan går att lösa big_smile

Bussen skulle väl gå, men sparar 1,5H minst per dag att inte ta bussen, förmodligen närmare 2H. Fryser hellre lite i bilen, om bara isen hade gått lösa. Får nog som sagt se detta som en nödvändig utgift dock!

7 739 Inlägg
för 7 timmar sedan
#6
Vet inte om jag kan rekommendera - men jag kan i alla fall berätta - om hur en kompis löste problemet med vintervärme på sin F150.
Han hade bränsledriven generator på flaket som alstrade ström till en mindre byggfläkt i kupén.
Allt går - bara man vill - utom bebisar och tennsoldater.

7 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#7
torsen skrev:
Vet inte om jag kan rekommendera - men jag kan i alla fall berätta - om hur en kompis löste problemet med vintervärme på sin F150.
Han hade bränsledriven generator på flaket som alstrade ström till en mindre byggfläkt i kupén.
Allt går - bara man vill - utom bebisar och tennsoldater.

Haha, ja, det kanske vore något, ett släp (då jag inte har flak) och en rejäl förlängningskabel big_smile


Sök