2256
Sök

Volvo 240 lite trim och blandat

Gatutrim av en rutten 240

13 534 Visningar
Uppdaterades senast igår 21:10
708 Inlägg
31 augusti
Trådstartare
#101
Inte skett mycket på sistone. Börjat jobba igen och helgerna spenderas med att dricka öl och ta det lugnt.

Fått tag på firma som ska gå igenom nya toppen så skickar den dit så småningom.

Idag fixade jag oljeläckage i en xc60s oljetråg efter att en sten orsakat ett mikroskåpiskt oljeläckage. Biltemas metallepoxy applicerades efter lite sandning och avfettning. Blir intressant att se hur länge det håller. Var inget läckage vid påfyllning av olja och vid start.

Professionell hatare

708 Inlägg
25 september
Trådstartare
#102
Jag skriver här lite.


Säljer nu min s60. Den är om du frågar mig i ett otroligt bra skick.

Enda riktiga problemet är att inre styrled fram måste bytas ut, och den har någonting i framvagnen som klonkar på och av.

Slitage och allt såklart. Men fin bil. Kör den varje dag och speciellt då jag ska på längre sträckor till Finland eller södra Sverige.

Så om någon här känner att man vill ha en bil så kan man köpa min s60. Till salu för 27500kr men till någon på Garaget kan jag dra ned priset till 22500kr. 17 000 mil. Allting i motorutrymmet är nytt eller kontrollerat.

Enda som var på min to-do list var då styrstag och få bort klonkandet som jag tror är topplagring eller spindelled. Även service på bromsarna (lufta och smörja).

Misstänker att Blocketfolket kommer vilja köpa den för 15 000kr så värt att prova här.

Målet är att köpa en 945 för 30 000 som har original b230fb motor

Professionell hatare

708 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
#103
Jag kanske bör starta en ny projekttråd för nästa bil.

Vad som skett senaste månaderna:

Inte mycket med 240in, den startar och går. Ännu rolig att köra och inte behövt göra någonting faktiskt.

Jag har blivit less på S60in då jag känt för behovet av en större bil billigare bil att äga. La ut den på blocket, provade först en lång beskrivning. Fick några som skrev men ingenting konkret.

Kortade ned annonsen och jag har fått MYCKET respons. Men idag var första personen förbi och tittade på den. Så här gick det till:

Sätter sig i bilen
Klagar på skicket
Hävdar att jag ljuger om oljeläckage
Poppar huven
Anklagar mig för att vilja bli av med en bil som snart går sönder
Kallar sig själv för mekaniker och åker därifrån.

Han hade tydligen kollat upp besiktningsprotokollet där det stod

"Bra att veta:
Oljeläckage,
Inre styrled"

Jag visste faktiskt inte om oljeläckaget. Vi pratade om det på besiktningen men jag har ännu problem med styrservot som sprutar vätska vid skarpa svängar. Men tjejen skrev ned det som en bra att veta. Då jag inte visste om detta (tittade inte så noga på pappret och inte tänkt på det) var jag en lögnare. När han sedan försökte hitta oljeläckaget under huven så fanns ingenting. Lite olja på framsidan av tråget efter att ha spillt olja för ett år sedan men ingenting färskt. Han sa även att utan kamremskåpa så går motorer sönder. Totalt 2 minuter tog det för honom att döma ut bilen. Finns förövrigt inget oljeläckage. Jag gick ned och dubbelkollade. Snustorrt på hela undersidan av motorn och kring subframen.

Han avslutade med: "Ta det inte illa,  jag är mekaniker. Jag vet mer om bilar än dig".

Summa sumarum. Sålde bilen till en kompis som vet hur mycket tid och pengar jag lagt ned på bilen. Kompisen nöjd, och jag nöjd.

Nu till det spännande nya projektet!

En saab 9-3 från 2008. Ska vara trimmad till kring 250hk.

För tillfället körförbud då den har rattlåsfel.

Jag började med att införskaffa en t48 epromläsare. Drog lös CIM och läste av datan på Eprom-chippet. Korrupt checksum.  Efter att ha korrigerat en byte så kunde checksum bli verifierat. Installerade tillbaka CIM i bilen och såg då att ett nytt fel fanns. "Vänligen sväng på ratten och sätt i nyckel igen" ungefär.

Insåg ganska snabbt att låsmodulen är problemet. Klickar men den släpper inte.

Drog isär skyddskåpan för låset och inspekterade. Förre ägare skruvade säkerhetsbulten så hårt att den började trycka på låskolven, och hindrar motorn att dra in den helt. Försökte fixa problemet men tyvärr gick den inte att rädda. Har nu beställt en ny låsmodul, och en tech2 som ska användas för att para ihop modulerna.

Har även fixat GlobalTIS.

Så saker händer! När jag får låsmodulen + Tech2:an så har jag en otroligt fin Saab.

Professionell hatare


Sök