för 3 timmar sedan
Trådstartare
Jag kanske bör starta en ny projekttråd för nästa bil.
Vad som skett senaste månaderna:
Inte mycket med 240in, den startar och går. Ännu rolig att köra och inte behövt göra någonting faktiskt.
Jag har blivit less på S60in då jag känt för behovet av en större bil billigare bil att äga. La ut den på blocket, provade först en lång beskrivning. Fick några som skrev men ingenting konkret.
Kortade ned annonsen och jag har fått MYCKET respons. Men idag var första personen förbi och tittade på den. Så här gick det till:
Sätter sig i bilen
Klagar på skicket
Hävdar att jag ljuger om oljeläckage
Poppar huven
Anklagar mig för att vilja bli av med en bil som snart går sönder
Kallar sig själv för mekaniker och åker därifrån.
Han hade tydligen kollat upp besiktningsprotokollet där det stod
"Bra att veta:
Oljeläckage,
Inre styrled"
Jag visste faktiskt inte om oljeläckaget. Vi pratade om det på besiktningen men jag har ännu problem med styrservot som sprutar vätska vid skarpa svängar. Men tjejen skrev ned det som en bra att veta. Då jag inte visste om detta (tittade inte så noga på pappret och inte tänkt på det) var jag en lögnare. När han sedan försökte hitta oljeläckaget under huven så fanns ingenting. Lite olja på framsidan av tråget efter att ha spillt olja för ett år sedan men ingenting färskt. Han sa även att utan kamremskåpa så går motorer sönder. Totalt 2 minuter tog det för honom att döma ut bilen. Finns förövrigt inget oljeläckage. Jag gick ned och dubbelkollade. Snustorrt på hela undersidan av motorn och kring subframen.
Han avslutade med: "Ta det inte illa, jag är mekaniker. Jag vet mer om bilar än dig".
Summa sumarum. Sålde bilen till en kompis som vet hur mycket tid och pengar jag lagt ned på bilen. Kompisen nöjd, och jag nöjd.
Nu till det spännande nya projektet!
En saab 9-3 från 2008. Ska vara trimmad till kring 250hk.
För tillfället körförbud då den har rattlåsfel.
Jag började med att införskaffa en t48 epromläsare. Drog lös CIM och läste av datan på Eprom-chippet. Korrupt checksum. Efter att ha korrigerat en byte så kunde checksum bli verifierat. Installerade tillbaka CIM i bilen och såg då att ett nytt fel fanns. "Vänligen sväng på ratten och sätt i nyckel igen" ungefär.
Insåg ganska snabbt att låsmodulen är problemet. Klickar men den släpper inte.
Drog isär skyddskåpan för låset och inspekterade. Förre ägare skruvade säkerhetsbulten så hårt att den började trycka på låskolven, och hindrar motorn att dra in den helt. Försökte fixa problemet men tyvärr gick den inte att rädda. Har nu beställt en ny låsmodul, och en tech2 som ska användas för att para ihop modulerna.
Har även fixat GlobalTIS.
Så saker händer! När jag får låsmodulen + Tech2:an så har jag en otroligt fin Saab.
Professionell hatare