4391
Sök

Opel rekord 1956 start efter 40år

42 Inlägg
torsdag 20:50
Trådstartare
#1
Har en Opel rekord 1956 som jag räddat från e lada. Har stått cirka 40+ år i laddan utan uppstart. Håller nu på att renovera den har gått igenom både tändningen och förgasaren har gnista och förgasaren är ultraljuds tvättad. När jag försöker starta smäller den till nån enstaka gång men inget mer har provat med både bensin o startgas. Inte helt hundra på att ordningen på tändkablarna är rätt

42 Inlägg
torsdag 20:52
Trådstartare
#2
https://www1.garaget.org/gallery/images/248/247892/247892-c72e4af67043425770af82b98a6e5f56.jpg

42 Inlägg
torsdag 20:52
Trådstartare
#3
Har följt detta schema för startkablarna

Svetsare
1 220 Inlägg
Igår 00:50
#4
Hectore46 skrev:
Har följt detta schema för startkablarna

Följden stämmer.

Men är alla märkningarna rätt å  första kolven i topp?

(Bara fantasin sätter gränserna)

42 Inlägg
Igår 06:05
Trådstartare
#5
De har jag inte kollat

42 Inlägg
Igår 11:59
Trådstartare
#6
Vilka märkningar då?

Svetsare
1 220 Inlägg
Igår 12:38
#7
Hectore46 skrev:
Vilka märkningar då?

Märkningen i fördelarn å kulan på svänghjulet.

Antingen är fördelarna flyttad ett halv varv

(Bara fantasin sätter gränserna)

3 808 Inlägg
för 11 timmar sedan
#8
Är det klassiska CIH i en 1956'a?
Tror inte det.
Oavsett:
Pekar rotorn fel med svänghjlulsmarkeringen rätt kan man vara 1 varv fel med vevaxeln också utan att något är fel.  Man får prova det först.
Men blir den aldrig rätt är fördelaren fel.
Räcker det inte att vrida själva fördelaren, är den fel i kugg.

Sen kam ringar sitta fast så det är för dålig komp, och/eller ventiler som inte går helt tillbaka och/eller är rostiga och tätar dåligt. Brukar komma tillbala bara den startar och gått en stund, men är det fär dålogt startar den inte.
Kärvande ventiler på toppventilare brukar man kunna knacka lite på ventilbryggan så den rör sig och spraya tex WD40. Man får då tänka på hur kamaxeln står och vrida motorn vartefter.
Senast redigerat av Mossan1 (för 11 timmar sedan)


Sök