3428
Sök

Konvertering av Volvo 850 sug till diesel

2 Inlägg
Igår 00:34
Trådstartare
Tja! Tänkte konvertera en Volvo 855 bensinare till diesel, alltså med d5252t. Nu undrar jag om det är nån här som gjort det tidigare, om ni har nå bra tips på dem svåra delarna och hur det blir med besiktning osv? Är det ens värt det, eller ska jag bara vänta på en 855 tdi originaldiesel att komma ut till salu?

Har en V70N TDI från -01 jag kan använda som donatorbil. Tänkte ta motor + motorel från den. Motorfästen får jag bygga själv, nån som har inspiration där? Fungerar det bäst att bygga en adapter platta eller liknande mellan original 850 lådan (manuell) eller kan man ta en låda från en V70 gen 1 tdi och få det att fungera med infästningar o allt? För dem är ju rätt så lika dem bilarna.

5 897 Inlägg
för 17 timmar sedan
Går inte regga motorbyte om bilen är nyare än 1992 (vissa tidiga 93or går också, bilen måste ha registreringsdatum före 1/1-93), du måste då i så fall gå på ombyggt fordon och kan då regga in med diesel upp till årsmodell -99.
Senast redigerat av simlar (för 17 timmar sedan)

2 Inlägg
för 14 timmar sedan
Trådstartare
simlar skrev:
Går inte regga motorbyte om bilen är nyare än 1992 (vissa tidiga 93or går också, bilen måste ha registreringsdatum före 1/1-93), du måste då i så fall gå på ombyggt fordon och kan då regga in med diesel upp till årsmodell -99.

Vet du om det satt M56 låda på Volvo 855 TDI originaldiesel eller var det nån annan låda? Då borde det ju bara vara att ta lådan från en manuell 850 och bulta på d52:an tänker jag.

5 897 Inlägg
för 12 timmar sedan
Menar du att ta en bensinlåda och montera på dieseln?

Det lär inte passa i så fall eftersom bensinmotorn är en Volvo-motor och dieseln är en VW/Audi-motor.
Kan säkert vara en M56-låda men med annan sprängkåpa, jag har tyvärr ingen koll på framhjuldrivna Volvo.

Sök