3192
Sök

Volvo Amazon 16V banbil

Volvo amazon 16V sugmotor byggs för banracing.

256 917 Visningar
Uppdaterades senast idag 10:14
317 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Säsongen var slut innan sista racet i slutet av september. Haft nått i magen att allt inte stog rätt till och så var fallet tyvärr. Vi insåg att vi har ett pågående lagerras i motorn. Så istället för chassie tuning och sätestid får det bli slicka såren och renovering av motor. Men sån är ju sporten. Halva grejen för mig är ju att lära sig nya roliga saker, hitta kluriga lösningar och utvecklas ännumera. Tur att vi hittade det i bromsbänken i stället för den planerade tävlingshelgen som var planen. Då kunde det blivit betydligt dyrare.

Vi skulle komma med styvare krängare fram köpt från vp-autoparts 25mm, justerad åkhöjd, och ny utväxling för längre växlar och högre toppfart. Justera in lite hjulvinklar på plats för att se om man kunde få in lite mera värme i framdäcken så de greppar upp lite mera och mera fart.

Tackar #dwautokonsult för all support, idéer och tankar! Återkommer med hel motor så då du....?

Nu har det gått ca 2 månader och man inte varit i garaget något fram till i veckan då jag börjat att plocka ur motorn ur karross, konservera spridare osv. Dock har jag funderat, skissat och ritat på div grejer för att finjustera bilen i vinter. Tittar både på en 2.7L motor och väghållning och då dök guldgriparna upp. Tomten kom tidigt i år ?. Kunde inte motstå att inte köpa dessa TCR(TTX36) från Öhlins. Oavsett hur mycket motor du än har så är ett par riktigt fina dämpare viktigare. Utan väghållning hänger man inte med ändå. Nu har jag grunden hemma i allafall så får man se hur lång tid det kommer ta att göra om bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/35/34491/34491-31d6e36630d9cafb0cd8969f6805fdbe.jpg

Planen är att bygga om framvagnen med 240 MCP till dubbla A länkar istället och alla möjlighet kommer att finnas att kunna justera bort sig själv. Blir enklast så för att testa konceptet och sen om man hittat rätt väg fräsa fram något i ALU istället. KPI hamnar helt fel med 240 MCP och breda fälgar så att skrub radius hamnar för långt bort från centrum på däcket och att roll styvheten har varit för mjukt. Kontaktytan har helt enkelt inte varit konsikvent. Tror det är där jag har haft problemet hela tiden att framdäcken inte kommer in i greppfönstret. Slitaget ser verkligen skumt ut och pickupen försvinner inte från däcken där jag trott jag haft kontakt med vägen.

Forstättning följer!

Sök