En svets är ett verktyg jag tycker det vore svårt att leva utan. I det här fallet skulle jag borrat ur mitten tills gängorna nätt å jämt kom igenom sen kan man peta ut resten med diverse verktyg och tänger.
Är det en bult eller en skruv? Jag tänker som så att om det är en bult (som du upprepande kallar det fastsittande fästelementet) går den inte att skruva ur, den är isf ipressad i godset och måste slås eller pressas ur sitt hål.
Är det en skruv, vilket jag misstänker, kan det gå att borra ett mindre hål i denna och sedan använda en skruvutdragare (av okunniga lekmän kallad grispitt) som är en koniskt format verktyg gjort för att greppa i skruven så den kan skruvas bort utan att behöva renovera gängorna efter borrning och eventuellt våld.
korrekt... vill du ha han ska jätte enorma problem ska han använda grispit. det djävulens uppfinning går den av in i bulten, vilket dom nästan alltid gör är det kört.. hur svårt ska det vara att ta sej till en kille som har en svets o svetsa på en mutter, du har ju tydligen tid att åka handla borr o dyl. du har fått ett 5 min jobb att vara i dagar
Beror lite på att jag inte varit hemma på flera dagar. Känner tyvärr ingen med svets. Är dock svårt att svetsa på något på den ändå med tanke på att alla försök med polygrip, tång, rörtång, etc att vrida loss den har varit förgäves. Lyckades vrida den tllräckligt mycket för att kunna få bort generatorn, så jag fick bort hållaren. Nu som sagt, den sitter där den sitter. Bulten som finns kvar kläms åt av spänningen från den andra bulten som man spänner remmen med.
Men det är klart, skulle vara ganska otrevligt om bulten gled ur. Lär bli en sabla köttfärs av saker i motrrummet om generatorn plötsligt hoppar ur och remmen far åt flanders...
Grispitt fanns på lokala järnhandeln, likaså en gängreparationssats. Det är väl typ de enda alternativ jag har för stunden.