6066
Sök

Spindelled Saab 95 -02

6 Inlägg
för 21 timmar sedan
Trådstartare
Hej, jag håller fortfarande på att lära mig skruva själv på bilar så jag är inte superhaj på allt.?
Jag har en 2002 95 aero med 16xxx mil

Hur som helst så fick jag 2a på bessen på glapp spindelled vä fram. Jag har beställt den och fått hem den men inte tagit tag i jobbet för jag vet inte riktigt vad som väntar.

Jag undrar om de nåt man behöver tänka på, om det är svårt och vad som kan vara ett helvete. Krävs hjulinställning? Isf går det att undvika för den fick nu hjulinställning för ca ett halvår sen dvs typ 200 mil

Tacksam för svar

//Hannes

334 Inlägg
för 21 timmar sedan
Det är väl den undertill, sitter bara med tre skruv/mutter i bärarmen och den tjocka delen i spindeln. Ska nog inte ändra något i geometrin om jag tänker rätt? Sen finns det ju två olika modeller av spindelled och det bryter precis där någonstans, fick själv tag på fel "årgång" till min 03:a så blev att skaffa rätt och dessutom kan folk ha bytat fjäderben/spindel på bilen till en nyare årsmodell. Förhoppningsvis har du beställt rätt, det är mest tjockleken på själva bulten/pinnen som går upp i spindeln som skiljer.

Här ser du skillnad på de två modellerna, det skiljer även lite på fästskruvarna men "pinnen" är helt annan tjocklek:

https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese … eko=UND048

https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese … 2000026896

6 Inlägg
för 12 timmar sedan
Trådstartare
Okej, jag är 99% rätt för jag har den första faceliften, dvs den som kom -02 så det bör va rätt den jag köpt, alltså den första du skickat länk på med den tjocka tappen.

Jag tackar så mycket för hjälpen??

334 Inlägg
för 3 timmar sedan
Hakans20 skrev:
Okej, jag är 99% rätt för jag har den första faceliften, dvs den som kom -02 så det bör va rätt den jag köpt, alltså den första du skickat länk på med den tjocka tappen.

Jag tackar så mycket för hjälpen??

Jag kollade lite närmare, det är tydligen 98-01 som är lite annorlunda i framvagnen så din '02 ska vara samma som de nyare. Alltså även min '03 där jag alltså fick en spindlled till de äldre/ovanligare. De äldre har alltså 18mm tapp och 8mm för de tre skruvarna och tre tjocka brickor, medan de nyare (2002-) har 20mm tapp och 10mm skruvar och vanliga tunna brickor under muttrarna. Så då är det 100% att dina delar stämmer, jag trodde brytningen låg senare. smile

3 866 Inlägg
för 2 timmar sedan
Hakans20 skrev:
jag vet inte , om det är svårt och vad som kan vara ett helvete.

Nja, det oinformativa men sanna svaret är:
"Det beror på".

Fastrostade skruvar kan ställa till dom enklaste jobb.
Ibland behöver man ett verktyg för att pressa ur tappen. Har hålet för tappen en skåra kan man knacka in en kil där och få ur tappen ganska lätt. Är den sluten kan man behöva urpressare som FÅR PLATS.

OFTA får man kämpa mot bärarmsbussningarna för att få ur och i tappen också. Vissa bilmodellers bussningar är starkare än andras.
Med bilen lyft på garagegolv och pallbock kan det vara marigt att få i något att bryta ned bäraren med.
Men det skiljer mellan modeller.

Hakans20 skrev:
Krävs hjulinställning? Isf går det att undvika för den fick nu hjulinställning för ca ett halvår sen dvs typ 200 mil
Tacksam för svar

//Hannes

Om inställningen gjordes för 200mil sedan var leden glapp och därmed är det inte perfekt.
BÖR man?  = Ja.
Måste man? = Nä.

Sök