7656
Sök

Xenonkonventering

11 Inlägg
lördag 13:50
Trådstartare
#1
Hej! Jag fråga här för det känns som det finns större chans till någon riktigt kunnig.

Köpte ett xenonkit hos xenonkungen. Ballast och lampa.

Har en s60 2007. Självklart gav bilen felmeddelande "lampfel". Vanligt problem har jag förstått det som. Återvände till butiken och de sålde motstånd till mig ( den lösningen som finns ). Men det funkar inte. Vad kan problemet vara?

Utan motstånd tänds lampan i en halv sekund sen helt dött. Den tror ju att en lampa är sönder och ge ifrån sig meddelande. Men med motstånd så är det helt dött. Självklar kan jag fråga dem på xenonkungen. Men hur kunniga de är på bilens elektricitet är jag lite tveksam på. Kanske nån här som vet mer?

Jätte tacksam för alla svar:)

Mvh C

1 813 Inlägg
lördag 17:24
#2
Du har provat även med motorn igång, för xenon kräver en hel del ström för att tända upp?
På min V70 så skiftade jag "shunten" på CEM från 55w halogen till 35W xenon, kommer dock inte ihåg nu hur det satt men det går säkert att hitta om man söker på t ex google, dvs jag behövde inga motstånd.


11 Inlägg
lördag 18:52
Trådstartare
#3
Hilmer skrev:
Du har provat även med motorn igång, för xenon kräver en hel del ström för att tända upp?
På min V70 så skiftade jag "shunten" på CEM från 55w halogen till 35W xenon, kommer dock inte ihåg nu hur det satt men det går säkert att hitta om man söker på t ex google, dvs jag behövde inga motstånd.

Tack! Jag köpte en shunt och skulle byta men såg senare en video på Youtube hur man skulle byta och det kändes extremt krångligt! Vågade inte mig riktigt på det^^ Har haft xenon innan och vet att de tänds lite långsamt men inte så långsamt:) Men ja. Visst jag kanske inte hade på det tillräckligt länge. Skall prova en gång till men skall koppla in bägge då:) Men jag tror det är nått skumt med elen bara. Det skall ju endå funka med motstånd tycker man:) Jag kanske faktiskt inte hade på motorn^^ Minns inte! Skall prova!! Tack!

Annars får det bara vara^^

Ha en fin kväll!

Tack för ditt svar

* Voff voff *
11 090 Inlägg
Igår 07:29
#4
Hilmer skrev:
Du har provat även med motorn igång, för xenon kräver en hel del ström för att tända upp?
På min V70 så skiftade jag "shunten" på CEM från 55w halogen till 35W xenon, kommer dock inte ihåg nu hur det satt men det går säkert att hitta om man söker på t ex google, dvs jag behövde inga motstånd.

Byta shunt (till fräst/borrad, eller koppla om den) funkar väl bara på 00-04 på V70N, 99-05 på S80 och 01-05 på S60 om jag inte minns fel? Därefter måste man ha motstånd (eller programmera om bilen).

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

* Voff voff *
11 090 Inlägg
Igår 07:30
#5
Loater skrev:
Hej! Jag fråga här för det känns som det finns större chans till någon riktigt kunnig.

Köpte ett xenonkit hos xenonkungen. Ballast och lampa.

Har en s60 2007. Självklart gav bilen felmeddelande "lampfel". Vanligt problem har jag förstått det som. Återvände till butiken och de sålde motstånd till mig ( den lösningen som finns ). Men det funkar inte. Vad kan problemet vara?

Utan motstånd tänds lampan i en halv sekund sen helt dött. Den tror ju att en lampa är sönder och ge ifrån sig meddelande. Men med motstånd så är det helt dött. Självklar kan jag fråga dem på xenonkungen. Men hur kunniga de är på bilens elektricitet är jag lite tveksam på. Kanske nån här som vet mer?

Jätte tacksam för alla svar:)

Mvh C

Om det slocknar helt med motstånd inkopplade skulle jag tro att det är något fel med motstånden eller inkopplingen av dessa. Hur har du kopplat in dessa (bild?) och vad är det för motstånd (länk?)?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

1 813 Inlägg
för 22 timmar sedan
#6
Brådhis skrev:
Hilmer skrev:
Du har provat även med motorn igång, för xenon kräver en hel del ström för att tända upp?
På min V70 så skiftade jag "shunten" på CEM från 55w halogen till 35W xenon, kommer dock inte ihåg nu hur det satt men det går säkert att hitta om man söker på t ex google, dvs jag behövde inga motstånd.

Byta shunt (till fräst/borrad, eller koppla om den) funkar väl bara på 00-04 på V70N, 99-05 på S80 och 01-05 på S60 om jag inte minns fel? Därefter måste man ha motstånd (eller programmera om bilen).

Det har jag tyvärr dålig koll på, men du har säkert rätt!
Vet bara att det var mycket snack om att borra eller köpa färdig shunt när jag skulle byta strålkastare på min, men jag bara flyttade shunten till där den skulle sitta om man hade xenon original och det fungerade bra på min -02a iaf.


11 Inlägg
för 22 timmar sedan
Trådstartare
#7
Hilmer skrev:
Brådhis skrev:
Hilmer skrev:
Du har provat även med motorn igång, för xenon kräver en hel del ström för att tända upp?
På min V70 så skiftade jag "shunten" på CEM från 55w halogen till 35W xenon, kommer dock inte ihåg nu hur det satt men det går säkert att hitta om man söker på t ex google, dvs jag behövde inga motstånd.

Byta shunt (till fräst/borrad, eller koppla om den) funkar väl bara på 00-04 på V70N, 99-05 på S80 och 01-05 på S60 om jag inte minns fel? Därefter måste man ha motstånd (eller programmera om bilen).

Det har jag tyvärr dålig koll på, men du har säkert rätt!
Vet bara att det var mycket snack om att borra eller köpa färdig shunt när jag skulle byta strålkastare på min, men jag bara flyttade shunten till där den skulle sitta om man hade xenon original och det fungerade bra på min -02a iaf.

Smart!

11 Inlägg
för 21 timmar sedan
Trådstartare
#8
Brådhis skrev:
Loater skrev:
Hej! Jag fråga här för det känns som det finns större chans till någon riktigt kunnig.

Köpte ett xenonkit hos xenonkungen. Ballast och lampa.

Har en s60 2007. Självklart gav bilen felmeddelande "lampfel". Vanligt problem har jag förstått det som. Återvände till butiken och de sålde motstånd till mig ( den lösningen som finns ). Men det funkar inte. Vad kan problemet vara?

Utan motstånd tänds lampan i en halv sekund sen helt dött. Den tror ju att en lampa är sönder och ge ifrån sig meddelande. Men med motstånd så är det helt dött. Självklar kan jag fråga dem på xenonkungen. Men hur kunniga de är på bilens elektricitet är jag lite tveksam på. Kanske nån här som vet mer?

Jätte tacksam för alla svar:)

Mvh C

Om det slocknar helt med motstånd inkopplade skulle jag tro att det är något fel med motstånden eller inkopplingen av dessa. Hur har du kopplat in dessa (bild?) och vad är det för motstånd (länk?)?

Jag har tyvärr ingen bild på hur jag koppla det. Men det går bara och koppla på ett sätt(färdiga kontakter). Det är canbus motstånd. Men det kanske är så att jag måste starta bilen för att det skall orka komma igång. Är osäker på om jag gjorde det. För när jag koppla in utan motstånd så tändes lampan i en halv sekund. Kanske tänkte att det räckte med tändningen på^^ Jag hittar ingen bild på dem.
Men de är en svart dosa med märket canbus, in och ut kabel:) Det står DC12 14V. Canceller. Men som sagt. Jag kanske måste starta bilen för att det skall "dra igång" ^^. Det regnar ute nu så får ta det senare eller i morgon:)


* Voff voff *
11 090 Inlägg
för 43 minuter sedan
#9
Hilmer skrev:
Brådhis skrev:
Hilmer skrev:
Du har provat även med motorn igång, för xenon kräver en hel del ström för att tända upp?
På min V70 så skiftade jag "shunten" på CEM från 55w halogen till 35W xenon, kommer dock inte ihåg nu hur det satt men det går säkert att hitta om man söker på t ex google, dvs jag behövde inga motstånd.

Byta shunt (till fräst/borrad, eller koppla om den) funkar väl bara på 00-04 på V70N, 99-05 på S80 och 01-05 på S60 om jag inte minns fel? Därefter måste man ha motstånd (eller programmera om bilen).

Det har jag tyvärr dålig koll på, men du har säkert rätt!
Vet bara att det var mycket snack om att borra eller köpa färdig shunt när jag skulle byta strålkastare på min, men jag bara flyttade shunten till där den skulle sitta om man hade xenon original och det fungerade bra på min -02a iaf.

Det funkar också, men om du bara flyttar shunten tappar du lampövervakningen, men ja, det funkar och du märker ju om ett halvljus slocknar som regel. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

* Voff voff *
11 090 Inlägg
för 42 minuter sedan
#10
Loater skrev:
Brådhis skrev:
Loater skrev:
Hej! Jag fråga här för det känns som det finns större chans till någon riktigt kunnig.

Köpte ett xenonkit hos xenonkungen. Ballast och lampa.

Har en s60 2007. Självklart gav bilen felmeddelande "lampfel". Vanligt problem har jag förstått det som. Återvände till butiken och de sålde motstånd till mig ( den lösningen som finns ). Men det funkar inte. Vad kan problemet vara?

Utan motstånd tänds lampan i en halv sekund sen helt dött. Den tror ju att en lampa är sönder och ge ifrån sig meddelande. Men med motstånd så är det helt dött. Självklar kan jag fråga dem på xenonkungen. Men hur kunniga de är på bilens elektricitet är jag lite tveksam på. Kanske nån här som vet mer?

Jätte tacksam för alla svar:)

Mvh C

Om det slocknar helt med motstånd inkopplade skulle jag tro att det är något fel med motstånden eller inkopplingen av dessa. Hur har du kopplat in dessa (bild?) och vad är det för motstånd (länk?)?

Jag har tyvärr ingen bild på hur jag koppla det. Men det går bara och koppla på ett sätt(färdiga kontakter). Det är canbus motstånd. Men det kanske är så att jag måste starta bilen för att det skall orka komma igång. Är osäker på om jag gjorde det. För när jag koppla in utan motstånd så tändes lampan i en halv sekund. Kanske tänkte att det räckte med tändningen på^^ Jag hittar ingen bild på dem.
Men de är en svart dosa med märket canbus, in och ut kabel:) Det står DC12 14V. Canceller. Men som sagt. Jag kanske måste starta bilen för att det skall "dra igång" ^^. Det regnar ute nu så får ta det senare eller i morgon:)


Och det är inte så enkelt att xenonets ökade startström jämfört med halogen + motstånden helt enkelt blåst säkringarna?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...


Sök