3556
Sök

Jetta 88, klonkande ljud när man släpper gasen

5 Inlägg
27 november
Trådstartare
Oklart om de är under rätt kategori men...

- Bilmodel
VW Jetta från 88
1.8 L Bensin motor
175XX Mil

- Modifikationer
Orginal men nybytt hjälparm/aggregatfäste framaxel ( om de kan ha något med felet att göra )

- Hur yttrar sig felet?
När jag kör på relativt låga varv oavsett växel så hugger den till vid gaspådrag och när man släpper gasen vid fortsatt låga varv så presenterar sig ett klonkande ljud. Detta sker ej om jag accelererar och trycker in kopplingen eller om jag accelererar upp till relativt höga varv och därefter släpper gasen.
Jag har kontrolldragit allting som jag var lös med vid byte av hjälparm/aggregatfäste, detta inkluderar länkarmar, styrning, två motorfästen och allting sitter som det ska, jag har även kontrollerat drivknutar och tror inte de ska vara dem.
Det är oklart om ljudet fanns före byte av de tidigare nämnda då man eventuellt bara lyssnar mer efter man varit och skruvat.
Länken är till ett olistat youtube klipp där jag förevisar det klonkande ljudet.
https://www.youtube.com/shorts/YeQqbY6wOaY

Jag är inte jättekunnig när de kommer till skruvande så söker sätt att lösa detta alternativt om den inte ens är ett fel, jag vet ärligt inte.

5 Inlägg
27 november
Trådstartare
jaka54 skrev:
Har du kollat motorfästena?

Som sagt, jag var ju lös med dem när jag bytte ut de jag nämnde tidigare och jag ser inget direkt fel på dem och dem är åtdragna ordentligt så de är om de skulle vara slut och behöva bytas rentutav men såg inget fel på dem

6 605 Inlägg
27 november
Vad menar du med "hjälparm/aggregatfäste"?? Menara du hjälpramen (sub-frame) som håller motorn på plats.?!

5 Inlägg
torsdag 22:21
Trådstartare
jaka54 skrev:
Vad menar du med "hjälparm/aggregatfäste"?? Menara du hjälpramen (sub-frame) som håller motorn på plats.?!

Ja, se länk för förtydligande

https://www.skruvat.se/reservdelar/chas … 2315465395

5 Inlägg
Igår 10:48
Trådstartare
Tillägg till detta är att ett liknande ljud låter även när man börjar bromsa, inte hela tiden utom bara när man först trycker ner den

3 882 Inlägg
för 7 timmar sedan
Motorfästen som sagt, speciellt vridmoment-upptagande sådana.

Även subframens fästen mot golvet under.

Rimligen dränks ljudet av andra ljud vid högre varv.

Och du har inte en nu frusen PET-flaska i handskfacket du glömt av, eller liknande....?
Senast redigerat av Mossan1 (för 6 timmar sedan)

6 605 Inlägg
för 7 timmar sedan
Lite svårt att förstå vad du menar men tolkar jag dig rätt så har du bytt ut motorfästen och subframe med samtliga bussningar i subframen!??
Stämmer det????

5 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
jaka54 skrev:
Lite svårt att förstå vad du menar men tolkar jag dig rätt så har du bytt ut motorfästen och subframe med samtliga bussningar i subframen!??
Stämmer det????

Motorfästena såg jag inget fel på så de återanvändes men subframen är bytt och endast den

6 605 Inlägg
3 181 Inlägg
för 3 timmar sedan
Kan inte på rak arm säga vad som är fel utan att själv sitta i bilen, men börja med att ta ett lagom brytjärn och bryt på motor/växellådsfästen.
Gå vidare med resterande bussningar om du ej finner några avvikelser.

Fri fart för ett fritt folk!
14 921 Inlägg
för 38 minuter sedan
jaka54 skrev:
Och alla bussningar i sub-framen är nya?

finns inga bussningar i den utan bärarmar och sånt har sina gummin sitter i den..

som sitter skruvade i aggregatbalken=)

men borde sitta ett momentstag     mina golfar har varit för låga att komma in där..  därimot hade jag väldiga problem på vintern med balkjäveln fylldes med snö som blev till is och då slog drivaxlarna och växelådan i isen och man trodde hela bilen gått sönder.. men så var den totalt bottensänkt den bilen smile

Kör fort så hinner inget hända...

Sök