3497
Sök

Köpråd Qashqai J11

25 Inlägg
13 november
Trådstartare
#1
En bekant funderar på att köpa sig en Qashqai och undrade om jag visste något om bilen.

Då jag inte gör det mer än övergripande, vänder jag mig till er.

Det handlar alltså om en Qashqai J11, i just hans fall tittar han på bilar runt 2015-2018.

Vad bör han se upp med? Fördelar? Nackdelar? Ja, allt det där.

Förslag om andra bilar är inte intressant alls (i nuläget), eller för den del omotiverat klankande på orelaterade märken ("jag hade en XXXXX, Qashqain var mycket bättre" och dylikt) så den biten kan vi kanske hoppa över.

Tack på förhand.


4 578 Inlägg
13 november
#2
Är Renault växellåda/motor,1200cc,,

25 Inlägg
måndag 00:55
Trådstartare
#3
zzr94092 skrev:
Är Renault växellåda/motor,1200cc,,

Alltid något. Tackar.


1 234 Inlägg
måndag 07:18
#4
Skulle starkt avråda från Qashqai, det är en klen konstruktion rakt igenom, med mycket problem efter några år. Utöver uppenbara kvalitetsproblem, så är det törstiga (om du inte väljer diesel) och varvar rejält i motorvägsfart. Styrkänslan är som att ratta en gammal Volvo amazon med sliten styrsnäcka (tänk amerikansk gammal film). Stolarna är på sin höjd medelmåttiga.

Välj något annat. En Golf, Kia Niro eller varför inte en stabil pjäs i Volvo V40


3 882 Inlägg
måndag 08:54
#5
Qashqai är en trevlig bil på många sätt, men just för Nissan-Renault generellt är deras CVT automater riktigt dåliga.
Som i går-sönder-dåliga!
Inte -körupplevelse-dåliga som är subjektivt. Kan blandas ihop ibland.

Även kända för små-trul som kan vara irriterande och i vissa fall dyrt.

Många har glastak vilket är hög-risk oavsett bilmodell och märke.

Detta är synd för den är så lagom på många vis. Renault Kadjar är typ samma bil. Samma problem dock, men kanske billigare då många tror Nissan har japan-kvalitet, vilket (tyvärr) inte stämmer.
Senast redigerat av Mossan1 (måndag 08:57)

25 Inlägg
måndag 12:55
Trådstartare
#6
master_lars skrev:
Skulle starkt avråda från Qashqai, det är en klen konstruktion rakt igenom, med mycket problem efter några år. Utöver uppenbara kvalitetsproblem, så är det törstiga (om du inte väljer diesel) och varvar rejält i motorvägsfart. Styrkänslan är som att ratta en gammal Volvo amazon med sliten styrsnäcka (tänk amerikansk gammal film). Stolarna är på sin höjd medelmåttiga.

Välj något annat. En Golf, Kia Niro eller varför inte en stabil pjäs i Volvo V40

Vidarebefordrar det. En V40 kommer ex.vis inte hända. Främst för att det är en V40 och då inte platsar in i kravet "SUV".
Niron hade säkert kunnat vara ett alternativ om det inte var för lådorna. Som vill inte ha automate (inte så mycket att diskutera, det är deras preferenser).

Mossan1 skrev:
Qashqai är en trevlig bil på många sätt, men just för Nissan-Renault generellt är deras CVT automater riktigt dåliga.
Som i går-sönder-dåliga!
Inte -körupplevelse-dåliga som är subjektivt. Kan blandas ihop ibland.

Även kända för små-trul som kan vara irriterande och i vissa fall dyrt.

Många har glastak vilket är hög-risk oavsett bilmodell och märke.

Detta är synd för den är så lagom på många vis. Renault Kadjar är typ samma bil. Samma problem dock, men kanske billigare då många tror Nissan har japan-kvalitet, vilket (tyvärr) inte stämmer.

Tackar för infon. Lådorna är inget problem då dom absolut vill ha en manuell. Men just att automatlådorna var dåliga är en av de få saker jag lyckats luska ut. Mest baserat på hur många där är ute på annonser med antingen helt kassa, eller åtminstone bråkiga lådor.
Ah. Det är väl just så gällande kvalitet tankarna gått där som jag förstår det.

Jag visar befordrar infon iaf smile


5 160 Inlägg
måndag 16:53
#7
På 1.2L motorn så har dom problem med kamkedjan och oljeförbrukning. Men oljeförbrukningen tror jag mest drabbar dom tidigare motorerna. Problemet är att dom ej har oljenivågivare så man bör hålla koll på stickan. Fast när dom drar olja så brukar det ej vara vw mängder.
Kamkedjan är vanligt fel. Eller egentligen är det framförallt sträckaren som fastnar. Dock så är delarna uppdaterade och oljepumpen omgjord för att förebygga problemet.
En annan fördel är att bytet av kedjan och pumpen är relativt enkelt och delarna hyffsat billiga, men som vanligt är allt relativt. Chassi och övriga drivlinan är faktiskt rätt bra och håller ihop ok.
Skulle själv kunna tänka mig ej faktiskt.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

25 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#8
mb_pucken skrev:
På 1.2L motorn så har dom problem med kamkedjan och oljeförbrukning. Men oljeförbrukningen tror jag mest drabbar dom tidigare motorerna. Problemet är att dom ej har oljenivågivare så man bör hålla koll på stickan. Fast när dom drar olja så brukar det ej vara vw mängder.
Kamkedjan är vanligt fel. Eller egentligen är det framförallt sträckaren som fastnar. Dock så är delarna uppdaterade och oljepumpen omgjord för att förebygga problemet.
En annan fördel är att bytet av kedjan och pumpen är relativt enkelt och delarna hyffsat billiga, men som vanligt är allt relativt. Chassi och övriga drivlinan är faktiskt rätt bra och håller ihop ok.
Skulle själv kunna tänka mig ej faktiskt.

Tackar för informationen och vidarbefodrar den. Nu är väl iofs '15-16 att se som tidiga i sammanhanget gissar jag, och då kanske faceliften (2018 tror jag det var) som senare?.
Ok, så, potentiellt se det som ett "kamremsbyte" som de kommer behöva göra en gång och sen är det löst. Bra info. Just själva skruva-biten ser jag inte som något problem (det kommer bli jag som i så fall får göra det).

Det verkar som om det är den de har snöat in på, så jag har gett rådet att åka och prova några till. Mest för att se om habegäret håller i sig.

Tack igen för input.



Sök