3671
Sök

Byta hjullager på Volvo V50 - en omöjlig uppgift

32 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
Hej,

Jag är tvungen att byta bakre vänstra hjullagret på min Volvo V50 (2007). Normal kombi, ingen AWD. Har kollat en massa Youtube-videor. Borde inte vara några problem. Har verktyg och nytt hjullager. Men att få loss det gamla verkar närmast omöjligt.

Problemet kommer sig av att Volvo av någon outgrundlig anledning bestämt sig för att gänga i flänsarna på hjullagret istället för i ramen, så att bultarna måste skruvas inifrån istället för utifrån. Hade de varit skruvade utifrån så hade det bara varit att ta loss hjulet, och sedan hade man haft gott om utrymme att lossa bultarna med T50-nyckel och hävstång. Nu är det istället en kamp mot sadistisk design.

Jag har lossat länkarmen och stötdämparen för att komma åt. Ändå är det extremt svåråtkomligt. Man är tvungen att stoppa in den långa delen av torxnyckeln för att nå överhuvudtaget. Som hävstång använder jag en rörtång som jag klämmer åt den korta änden på torxnyckeln, och sedan behöver jag använda all min armstyrka för att nätt och jämt få loss bultarna. Och då är det ändå en som inte kommer loss. Har sluntit flera gånger, tack och lov att det är torx-skalle, någonting annat och enda lösningen hade varit vinkelslip. Har dränkt bultarna i 5-56 från båda håll upprepade gånger under en veckas tid. Det är inte det som är problemet. Problemet är att det är så satans svårt att komma åt, att det inte går att både styra nyckeln så att man inte slinter, och applicera tillräckligt med momentkraft samtidigt.

Jag har en spärrnyckelsats, men ingen T50-bit. Kanske går att skaffa någonstans, var vet jag inte. Måste vara någon special, med tanke på hur lång den måste vara. Och att använda förlängaren till spärrnyckeln är inget alternativ, det är för klumpig och får inte plats. Frågan är om jag får plats med spärrnyckeln överhuvudtaget. Vilket verktyg jag än föreställer mig, så kan jag bara komma till slutsatsen att det måste vara ett specialverktyg, gjort just för att byta bakre hjullager på en Volvo V50 årsmodell 2007. Jag förstår inte hur det är tänkt. Och jag bävar för att sätta tillbaka allt för att kunna köra den till en verkstad. Vad är det verkstäderna använder för verktyg för att göra sånt här? Och vad är det för psykon som designar hjullager som ska skruvas från insidan, när man lika gärna hade kunnat skruva från utsidan?
Senast redigerat av bojdacylindrar (för 3 timmar sedan)

556 Inlägg
för 2 timmar sedan
Hallå!
Ja sitter ju inte helt lätt till, men induktionsvärmare och en bra mutterknack brukar funka.
Om man kan ha bilen på lyft också underlättar.
Mvh///Micke.E
Senast redigerat av MickeEng (för 1 timme sedan)

7 Inlägg
för 1 timme sedan
Vilja, våld, och vaselin, så skall du se ett det lossnar.

3 183 Inlägg
för 1 timme sedan
Den enda lösningen är vinkelharry om du inte vill sitta där och svära arslet av dig.
Krångla inte till med med att göra det på ?rätt? sätt. big_smile

Lägg snitten precis bakom flänsen till hjullagret, alla fyra hörn, sedan så tar du en huggmejsel för sista biten.

32 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
MickeEng skrev:
Hallå!
Ja sitter ju inte helt lätt till, men induktionsvärmare och en bra mutterknack brukar funka.
Mvh///Micke.E

Går inte att få plats med mutterknackare. Jag har försökt att värma med varmluftspistol rätt på gängorna i flera minuter. Det går marginellt lättare, men det är fortfarande snudd på omöjligt, och den trögaste bulten lossnar fortfarande inte.

VenomClassic skrev:

Jag har hållit på i en vecka att försöka lossa på fyra bultar. Jag har använt mer vilja och "vaselin" än vad som är brukligt. Problemet är just att det inte går att använda mer våld, eftersom det är så trångt. Jag bara slinter ur spåret, t o m så att det slår gnistor ibland.

Jesper328 skrev:
Den enda lösningen är vinkelharry om du inte vill sitta där och svära arslet av dig.

Lägg snitten precis bakom flänsen till hjullagret, alla fyra hörn, sedan så tar du en huggmejsel för sista biten.

Är det verkligen vara så det ska behöva vara? Hur skulle en verkstad göra om jag lämnade in den?

Jag tycker det borde vara obligatoriskt för bilingenjörer att även jobba på bilverkstad en tid. Eller bara låta en mekaniker granska deras "lösningar"...
Senast redigerat av bojdacylindrar (för 1 timme sedan)

556 Inlägg
för 1 timme sedan
bojdacylindrar skrev:
MickeEng skrev:
Hallå!
Mvh///Micke.E

Går inte att få plats med mutterknackare. Jag har försökt att värma med varmluftspistol rätt på gängorna i flera minuter. Det går marginellt lättare, men det är fortfarande snudd på omöjligt, och den trögaste bulten lossnar fortfarande inte.

VenomClassic skrev:

Jag har hållit på i en vecka att försöka lossa på fyra bultar. Jag har använt mer vilja och "vaselin" än vad som är brukligt. Problemet är just att det inte går att använda mer våld, eftersom det är så trångt. Jag bara slinter ur spåret, t o m så att det slår gnistor ibland.

Jesper328 skrev:

Är det verkligen vara så det ska behöva vara? Hur skulle en verkstad göra om jag lämnade in den?

Jag tycker det borde vara obligatoriskt för bilingenjörer att även jobba på bilverkstad en tid. Eller bara låta en mekaniker granska deras "lösningar"...

Hallå!
Jobbar på en Volvo verkstad har bytt ett antal bakhjulslager på Volvo V50 med lite erfarenhet och värme brukar det gå bra, men håller inte helt lätt.

Fri fart för ett fritt folk!
14 932 Inlägg
för 1 timme sedan
Jesper328 skrev:

har aldrig bytit på en v50 men det låter som en bra ide  skiten ska ju kasseras så istället för att bli gråhårig på något så tar man den enkla vägen brukar räcka att komma igenom typ 70% och slå hugmejseln i spåret så spricker dom och då går det ju lätt..  fått gjort så med mycket konstiga saker som sitter fast smile

Kör fort så hinner inget hända...

32 Inlägg
för 21 minuter sedan
Trådstartare
MickeEng skrev:
Hallå!
Jobbar på en Volvo verkstad har bytt ett antal bakhjulslager på Volvo V50 med lite erfarenhet och värme brukar det gå bra, men håller inte helt lätt.

Det måste vara en sjuhelsikes massa värme, med tanke på att 2000W värmepistol i åtminstone två minuter inte hjälpte. Vad menar du förresten med att det "inte håller helt lätt"?

Growe skrev:
Jesper328 skrev:

har aldrig bytit på en v50 men det låter som en bra ide  skiten ska ju kasseras så istället för att bli gråhårig på något så tar man den enkla vägen brukar räcka att komma igenom typ 70% och slå hugmejseln i spåret så spricker dom och då går det ju lätt..  fått gjort så med mycket konstiga saker som sitter fast smile

Är tyvärr inte så lätt det heller, eftersom dammskärmen (eller vad den nu heter) sitter i vägen. Måste totalförstöra den isf, och vill helst undvika det. Detsamma gäller om jag ska vinkelkapa.
Senast redigerat av bojdacylindrar (för 16 minuter sedan)

338 Inlägg
för 12 minuter sedan
Har du gjort som den här norsken på Youtube? Han verkar köra med två förlängare i 3/8 så han kan jobba med spärrhandtaget långt in i hjulhuset där det är mer plats (kolla vid 1:25):

https://www.youtube.com/watch?v=T26HWxiDrmo

Sök