7145
Sök

Gnisslar höger fram, Ford Fusion

6 Inlägg
för 23 timmar sedan
Trådstartare
#1
Hej
Min gamla Ford Fusion från 2005 går fortfarande bra och gick nyss igenom besiktningen.

Jag måste åka en liten sväng i veckan, totalt 100 mil. Men de senaste två veckorna har bilen gnisslat, höger fram. Det gnisslar inte hela tiden utan när jag kör över gupp eller ojämnheter i vägen.

Vad säger ni, vågar jag köra bilen 100 mil innan jag lämnar den till verkstad (jag mekar inte själv och kan typ inget om bilar).

Jag vill så klart inte att nåt pajar så att jag orsakar en olycka!! Och vill helst inte förvärra nåt som kunde vara billigt att laga så att det blir jättedyrt. Men att lämna bilen hemma denna resan skulle kosta flera tusenlappar extra och bli rätt jobbigt så helst vill jag ju köra.

Vad tycker ni att jag ska göra?

3 890 Inlägg
för 21 timmar sedan
#2
Du förstår nog innerst inne, men frågan är 100% omöjlig att svara på.
I synnerhet när man inte hört eller kört bilen.

Men gnissel av fjäderrörelse är bättre än gnissel av hjulrotation, om vi säger så.

Men ta ÅTMINSTONE en titt på fjädrarna så ingen är av och på väg ur skålen. Då kan den gå i däcket och då står du snart där.  Riktigt illa och däcket kan typ slitas sönder som explosiv punka med en större skopa otur.

Kan också vara så enkelt som en led som  gnisslar av smörjebrist. Då ofta hål i skyddsbälg och den är snart glapp. Men ingen omedelbar fara.

Så allt mellan tappat hjul och ingen omedelbar fara.
Ta en titt i alla fall.
Tips
Be en medhjälpare gunga bilen när du sätter fingret på lederna. Knarrar en led känner du det i fingrarna om du tar i den.
Senast redigerat av Mossan1 (för 21 timmar sedan)

6 Inlägg
för 20 timmar sedan
Trådstartare
#3
Mossan1 skrev:
Du förstår nog innerst inne, men frågan är 100% omöjlig att svara på.
I synnerhet när man inte hört eller kört bilen.

Men gnissel av fjäderrörelse är bättre än gnissel av hjulrotation, om vi säger så.

Men ta ÅTMINSTONE en titt på fjädrarna så ingen är av och på väg ur skålen. Då kan den gå i däcket och då står du snart där.  Riktigt illa och däcket kan typ slitas sönder som explosiv punka med en större skopa otur.

Kan också vara så enkelt som en led som  gnisslar av smörjebrist. Då ofta hål i skyddsbälg och den är snart glapp. Men ingen omedelbar fara.

Så allt mellan tappat hjul och ingen omedelbar fara.
Ta en titt i alla fall.
Tips
Be en medhjälpare gunga bilen när du sätter fingret på lederna. Knarrar en led känner du det i fingrarna om du tar i den.

Tack för svar!

Jag ska kolla fjädern. Jag tänker väl, kanske naivt, att risken att hjulet lossnar inte är så stor på en nybesiktad bil. Men inser nu att de kanske inte kollar allt.

Hoppas jag får tag på min verkstadskille för en snabb koll i morgon. Han svarade inte idag, därav vände jag mig hit för att få veta hur långt mitt snöre är :p

3 890 Inlägg
för 10 timmar sedan
#4
Om du svänger hjulet och tittar in bakom ser du fjädern. Om den ligger bra eller dåligt behöver man inte vara mekaniker för att se. Sunt förnuft. Kanske lite ljus behövs. Ficklampa, eller lysa med mobilen
Senast redigerat av Mossan1 (för 10 timmar sedan)

6 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#5
Fick åkt förbi verkstan och fick förklarat för mig lite olika saker som skulle kunna hända om jag kör 100 mil med den nu, så struntar i att köra bilen tills den är fixad.

Tack för input smile

Fri fart för ett fritt folk!
14 939 Inlägg
för 37 minuter sedan
#6
fordfan skrev:
Mossan1 skrev:
Du förstår nog innerst inne, men frågan är 100% omöjlig att svara på.
I synnerhet när man inte hört eller kört bilen.

Men gnissel av fjäderrörelse är bättre än gnissel av hjulrotation, om vi säger så.

Men ta ÅTMINSTONE en titt på fjädrarna så ingen är av och på väg ur skålen. Då kan den gå i däcket och då står du snart där.  Riktigt illa och däcket kan typ slitas sönder som explosiv punka med en större skopa otur.

Kan också vara så enkelt som en led som  gnisslar av smörjebrist. Då ofta hål i skyddsbälg och den är snart glapp. Men ingen omedelbar fara.

Så allt mellan tappat hjul och ingen omedelbar fara.
Ta en titt i alla fall.
Tips
Be en medhjälpare gunga bilen när du sätter fingret på lederna. Knarrar en led känner du det i fingrarna om du tar i den.

Tack för svar!

Jag ska kolla fjädern. Jag tänker väl, kanske naivt, att risken att hjulet lossnar inte är så stor på en nybesiktad bil. Men inser nu att de kanske inte kollar allt.

Hoppas jag får tag på min verkstadskille för en snabb koll i morgon. Han svarade inte idag, därav vände jag mig hit för att få veta hur långt mitt snöre är :p

besiktingen säger igentligen inget om skicket  på en bil.     många tror att det betyder att bilen är säker i ett år framåt.. bara för att dom inte råkade hitta något allvarligt fel eller att dom helt enkelt inte kollade allt då dom mer eller mindre ska kolla igenom bilen och försöka hitta felen.    jag har 2gånger samma dag eller dagen efter haft ganska allvarliga haverier som helt klart hade gett minst ombes men antagligen spanskflagga i fönstret    ena gången gick en länkarm av när jag gjort efterkontrollen   
kompisen som jobbar på bilprovningen hade gjort en förbes på bilen och sagt till mig att länkarmen hade han satt en 2a på men på bes la den bes gubben ingen vikt i länkarmen  jag var fattig och var min första bil med körkort.   

nästa gång trampade jag av ett bromsrör  bromsröret var rostskadat vid en klämma så väldigt svårt att se för bes..  detta var samma dag bilen var bes smile
så lägg noll viktig i att den gick igenom bes.

Kör fort så hinner inget hända...


Sök