3134
Sök

Missljud motor Volvo S40 2.0T 2003

1 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
Hej,

Jag har upptäckt ett missljud i motorn på min Volvo S40 2.0T 2003.

Detta ljud uppkom helt utan några andra konsekvenser, motorn går som den ska och det känns ingen skillnad i prestanda från innan.

När motorn är kall så låter den som vanligt, men när man har kört ett tag och motorn blir varm börjar ett mekaniskt klonkande ljud förekomma.

Olja är bytt utan att det blivit bättre.

Skriv gärna om ni har några idéer eller om ni upplevt samma sak.

[youtube] https://youtube.com/shorts/VIYhf-MnW1Y? … nhGI7KH88E[/youtube]

Mvh

3 909 Inlägg
för 5 timmar sedan
Kolla om multiremmens spännare slår i samma takt som ljudet.
Skuret frihjul i generstorremskivan får spännaren att hoppa och kan ge knackande ljud.

Kan vara VVT drevet också, och det är tråkigare.

Låter inte som lagerknack i alla fall, tycker jag.

En metallstång (skruvmejsel, fil, gängstång, tex)  hållen mellan örat (emot örat)  och misstänkt område ringar in det ganska bra. Dikt mot pannan funkar också.
Se upp med hängande kläder/ hår och snurrande remmen!

6 625 Inlägg
för 1 timme sedan
Ungefär så där lät min 36 år gamla Audi 100 2,0E förra sommaren! Trodde det var vevstaklager så jag beställde såna från Autodoc och la mig under bilen och bytte både vevstak och vevaxellager (ganska lätt på en 5cyl Audi 100)men...inte fa..var det fel på lagren inte! De gamla lagren var hur fina som helst trots 41000 mil.
Satte en aluminiumstång mot olika ställen på motorn och kunde konstatera att mesta ljudet kom från vattenpumpen! Tog bort den och såg att paddelhjulets axel hade lite glapp i sidled. Satte dit en ny vattenpump och ljudet var borta!

Sök