5180
Sök

HJÄLP felkoder Volvo

34 Inlägg
för 16 timmar sedan
Trådstartare
Jag måste be den samlade erfarenheten här om råd.
Har en Volvo V70 2.4D 2007, automat, 27.000 mil.

Den rycker ibland rejält när motorn måste arbeta lite tyngre, tex kraftig uppförsbacke eller acceleration.
Alla växlingar känns mycket mer än vanligt. Blir lite slöare och den vill ha högre varvtal än vanligt.
Andra gånger är det bara små ryckningar, oftast vid jämn fart i låga hastigheter.
Det händer att den gula MIL tänds och ?motorservice erfodras?.
Den går aldrig ner i ?limp mode?, utan motorvägsfart går bra.
Förbrukningen har ökat med ca en deciliter per mil.
Dessutom fungerar kupévärmen bara enstaka gånger. Antar att det är två olika fel.

Felkoder
6664 Glödreläkontroll
28E0 Uppvärmd syresensor låg signal
2810 Uppvärd syresensor
135F MAF
0A31 Kontrollmodulkommunikation, signal saknas i motorstyrmodul (ECM)
0040 Luftkvalitetsensor, internt fel

Kommer inte riktigt ihåg allt. Har haft det en tid. Letat, nollat men de kommer tillbaka.
Virvelspjällets arm har inte varit på plats på många år utan att varit vare sig felkod eller ryckningar. Men så bytte jag termostat och passade på att fixa till plastarmen. Då plötsligt fick jag en felkod på virvelspjället. Men efter nollat och kört en tid så har det inte kommit tillbaka.

Bytte lufttemperatursensor som sitter i slangen mellan intercoolern och insug samt främre lambdasond. Den var riktigt sotig. Gjort rent luftmassemätaren (som inte såg smutsig ut). Nollade felkoder. 2810 och 135F försvann. Resten kom åter vid körning.

För någon dag sedan kom beskedet ?sotfiler fullt? och MIL tändes. Kontrollerade filtret. Min läsare sa att det var fullt till 18%. Brände av den ändå. Nollade igen och har inte sett det igen?
Men Idag sa den 2B10 Partikelfiltertemperaturgivare felaktig signal.

Angående kupevärmen har jag bytt termostat och spolat rent värmepaketet. Alla övriga funktioner fungerar, kyla, fläkt, lampor osv. Det är bara värmen jag saknar, oftast. Kod 0040 styr väl endast om det yttre spjället skall stängas vid dålig uteluft? Någon som har tips på alternativ sensor? Original är jättedyr!

Har läst att 0A31 kan dyka upp som konsekvens av att annat fel finns. Alltså fixa felet så slocknar även denna felkod.
Felkoder idag:
6664, 28E0, 0A31, 2B10, 0040.

Alla tips mottages tacksamt.

Instagram: P_meckar

6 624 Inlägg
34 Inlägg
för 14 timmar sedan
Trådstartare
Motorolja ca 200 mil sedan.
Växellådsolja har jag aldrig bytt själv på den. Tror inte de gjort det på servicen tidigare heller.
Det kanske kan vara en förklaring till de hårda växlingarna. Kan ju inte skada att byta.
Men övriga konstigheter bör väl ha annan förklaring?

Instagram: P_meckar

Sök