6857
Sök

1997 Volvo 850 20v startar ej

58 Inlägg
söndag 19:28
Trådstartare
#1
Köp in en 1997 volvo 850 GLT med B5254FS motorn å automat låda. Problemet är att den har stått ett tag hos förra ägaren och nu startar inte. Enligt förra ägaren har bilen gått bra och sen bara ställts undan. Har kikat på typ allt möjligt utan att hitta något fel.

Bilen har gnista, först var det en stark vit gnista, bytte tändkablar, rotor, rotorlock och tändspole ifrån en annan 850 som jag vet startar, och nu har den en blå aktig men liten gnista. Testade även att köra andra 850n med tänddelarna ifrån nya och den startade utan problem. Nya 850n tänder inte ens på startgas. En sak att notera är att gamla tändstiften var väldigt svarta och äckliga, dock så hade dem som sagt en stark och vit gnista. Misstänker att gnistan inte är tillräckligt för att få bensinen att antända. Även med dem nya delarna. Tändspolen får rätt spänning ifrån batteriet.

Spridarna har jag kört utanför insuget och alla skjuter fint och ingen läcker. Kompressionen mätte jag till ungefär 150 psi på alla cylindrar, 3e cylindern hade liiite mer. Har testat att köra med LMM urkopplad. Har testat att koppla ut spridarna och kört motorn torrt och sen testat enbart med startgas utan lyckan.

Har lyckats få igång den en gång förut, men då rykte det som fan ur avgasröret, jag höll plattan i mattan å motorn varvade knappt å så lät det som att den bara gick på 3 cylindrar. Sen tvärdog den och inte startat sen dess. Fick någon poff ur avgasröret och en baksmäll genom insuget idag när jag provade nya ideer. Testade snabbt att hålla handen för insuget och sen dra runt startmotorn, kände absolut inget typ av sug genom gasspjället. Kan det vara något med insuget som spökar kanske eller känner man inget sug föräns motorn verkligen snurrar?

Har skiftat kamaxel- och vevaxelgivaren mellan bilarna, den gamla startar med delar ifrån den nya, den nya startar fortfarande inte. Misstänker att typ vevaxelgivaren inte får signalerna hela vägen till ECUn eftersom den har gnista och soppa, men kanske inte vid rätt tillfälle? Har för mig varvmätaren ska kunna skutta lite om vevaxelgivaren är hel, men varvmätaren på denna är stendöd. Absolut ingenting händer.

Kamdreven, vevaxeln och rotorn är alla nollade och ska stämma. Med vevaxeln nollad så står rotorn mot cylinder 1 och kamdreven har sina små markeringar snett upp emot mitten av motorn. Kompressionen såg som sagt hyffsat okej ut också.

Bilen har OBD2 uttag i mittkonsolen. Jag har försökt läsa av om det finns några koder med en gammal biltema felkodsdosa för volvo. Den hittar bilen, ibland säger den att det finns 1-2 felkoder men så fort man försöker läsa av dem eller radera dem så finns det plötsligt inga felkoder lagrad? Ibland kan den säga åt mig att vrida nyckeln till pos 2 och inte ha igång motorn, vilket jag självklart redan har. Kan det vara en för billig dosa för att fungera bra?

GE MIG NYA IDEER ELLER SAKER ATT KOLLA PÅ. Är för övrigt för fin för att skrota. svart helskinn, träpaneler med träratt. Elfönster, elhissar, ac, svart kaross å bara 25k mil.
Senast redigerat av Deuxez (söndag 19:29)

58 Inlägg
måndag 12:22
Trådstartare
#2
Har nu lyckats lista ut at den där OBD2 uttaget i mittkonsolen bara fungerar till att läsa av ABS felkoder och inte felkoder ifrån ECUn. Måste bygga något eget för att få fram blink felkoder från ECUn så blir att göra det och se vad den klagar på. Förhoppningsvis ger den några vettiga felkoder som man kan använda sig av.

58 Inlägg
måndag 20:16
Trådstartare
#3
Har lyckats använda brorsans 940 OBD2 till LED felkodsläsare och fick fram en felkod. Försökte först få fram något på pin 3 i OBD uttaget då det var den som skulle va kopplad till ECUn. Fick dock inte fram något alls så började söka runt mer. Tydligen så finns inte någon kabel i pin 3 på denna årsmodell. Fick istället kolla på pin 13 då den skulle vara till insprut/bränslesystemet. Fick då fram kod 1-2-2. Enligt google så ska motronic 4.4 ha kod 1-2-2 till "Motortemperaturgivare". Kan förklara varför den går så fett och surar ner tändstiften.

Har dock fortfarande misstankar angående tändningen. Är som sagt blå men de är en jävligt liten gnista. Har fått tips att kolla all jordning. Ska även kunna koppla ur kamaxelgivaren ifall den spökar till det och ställer tändningen helt fel, då ska den istället få en förinställd tändning.

EDIT: Tillbaka till ruta 1 igen. Koden jag fick ifrån pin 13 är tydligen specifikt för cruise control systemet. Så 1-2-2 har ingenting med motortemperaturgivaren att göra. Förstår inte hur man ska få några felkoder isåfall om pin 3 inte ens används på dessa. Hur som helst så verkar det inte vara något att fortsätta felsöka på... Helt otroligt hur svårt det ska vara att hitta relevant och användbar information angående volvos halv-taskiga OBD2 system på tidiga volvo modeller..
Senast redigerat av Deuxez (måndag 23:55)

Från Finland
454 Inlägg
tisdag 07:30
#4
Du har en 97a så du kan få alla felkoder ur OBD2 uttaget du behöver bara rätt app och rätt läsare. Appen heter 850 OBD-II och kostar några euro, utvecklad av en finne.

OBD2 läsaren behöver stöda ELM327 fullt, det gär inte alla läsare och det är svårt att veta vad som funkar. Men han som utvecklar appen säljer några som ska funka med den
https://xiaotec.fi/?lang=en&a=00

Professionell nybilshatare

Från Finland
454 Inlägg
tisdag 07:58
#5
Top 5 vanligaste orsakerna en 850 inte startar, du har väl utött flera av dessa redan dock.
https://www.youtube.com/watch?v=abKQeVaUoUE

Det jag undrar är om du kan ha Lawnmower syndrome men du sade du har kompression. Jag hade det förra året och bilen startade efter jag hållit på jättelänge och satt motorolja i cylindrarna som fick stå en dag.

Professionell nybilshatare

58 Inlägg
tisdag 10:49
Trådstartare
#6
DennisCA skrev:
Du har en 97a så du kan få alla felkoder ur OBD2 uttaget du behöver bara rätt app och rätt läsare. Appen heter 850 OBD-II och kostar några euro, utvecklad av en finne.

OBD2 läsaren behöver stöda ELM327 fullt, det gär inte alla läsare och det är svårt att veta vad som funkar. Men han som utvecklar appen säljer några som ska funka med den
https://xiaotec.fi/?lang=en&a=00

DennisCA skrev:
Du har en 97a så du kan få alla felkoder ur OBD2 uttaget du behöver bara rätt app och rätt läsare. Appen heter 850 OBD-II och kostar några euro, utvecklad av en finne.

OBD2 läsaren behöver stöda ELM327 fullt, det gär inte alla läsare och det är svårt att veta vad som funkar. Men han som utvecklar appen säljer några som ska funka med den
https://xiaotec.fi/?lang=en&a=00

Verkar som det. Har inte fått fram massvis med olika svar men verkar som att år -97 så ska den ha stöd för full OBD2. Får kika om någon annan läsare vi har hemma kanske fungerar. Tycker fortfarande det är konstigt att den ibland hittade 2 felkoder men dem försvann så fort man försökte läsa eller radera dem. Kommer troligen köpa den där bara för att, var ju billig.

DennisCA skrev:
Top 5 vanligaste orsakerna en 850 inte startar, du har väl utött flera av dessa redan dock.
https://www.youtube.com/watch?v=abKQeVaUoUE

Det jag undrar är om du kan ha Lawnmower syndrome men du sade du har kompression. Jag hade det förra året och bilen startade efter jag hållit på jättelänge och satt motorolja i cylindrarna som fick stå en dag.

Har tyvärr redan kollat allt de där. Lawnmower Syndrome har den nog också men inte så pass mycket så att kompressionen försvinner. Har varit ganska dränkt i bensin när man försökt starta den. Men om man bortser ifrån bränslesystemet. Den borde i teorin tända på startgas OM gnistan är tillräckligt stark, gör den inte de som måste ju gnistan dö under kompression, eventuellt om den tänder i fel tillfälle, men det borde kamaxelgivaren hålla reda på, å enligt video så får man varken gnista eller soppa när den inte fungerar, jag har båda så den borde vara okej. Så mest troligen en gnista som inte orkar med kompressionen?

Fungerar kamaxelgivaren så borde den som sagt också veta NÄR tändningen ska ske så borde va omöjligt att den tänder vid fel tillfälle.

Från Finland
454 Inlägg
tisdag 14:15
#7
Vad jag förstått har inte 97an en helt standardiserad OBD2 utan lite mer som OBD1.5 kanske. Det är därför man behöver specifik mjukvara för den, som appen jag föreslog.

Vol-FCR version 3.nånting har jag också lyckats få felkoder och nolla dem med, körandes på en laptop i en Windows XP VM och en ELM327-USB kabel.

Jag skulle provat duttat i lite motorolja genom tändstiftshålen i alla fall, kanske kan hjälpa få upp kompressionen.

Professionell nybilshatare

58 Inlägg
Igår 00:42
Trådstartare
#8
DennisCA skrev:
Vad jag förstått har inte 97an en helt standardiserad OBD2 utan lite mer som OBD1.5 kanske. Det är därför man behöver specifik mjukvara för den, som appen jag föreslog.

Vol-FCR version 3.nånting har jag också lyckats få felkoder och nolla dem med, körandes på en laptop i en Windows XP VM och en ELM327-USB kabel.

Jag skulle provat duttat i lite motorolja genom tändstiftshålen i alla fall, kanske kan hjälpa få upp kompressionen.

Kikade lite på de där med rätt mjukvaror å de. Farsan hade en nyare felkodsläsare för volvo ifrån biltema som enligt hemsidan skulle kunna läsa av alla felkoder ifrån en 850 årsmodell mellan 92-97. Tänkte det var värt ett försök då vi redan hade den hemma. Å visst fungerade den! Fick fram massvis med felkoder! Främst så var det någon ABS kod men annars fann jag bara felkoderna:
CL-121 ECT signal fault
CL-113 Fuel Sensor open circuit
CL-132 RPM signal missing

ECT har jag som sagt fått fram sen tidigare, men blev lite misstänksam om det stämde då jag fick den ifrån en blinkkodsläsare och var osäker på vad för version av OBD den hade. Men nu när det specifikt stod för ECT så ska den självklart bytas.

Fuel sensor saken läste jag kan vara orsakat pga den inte startat trots den mängd bränsle som ECUn skickat på. Borde alltså inte komma tillbaka när man raderat den.

Sist men inte minst, RPM signal missing, DEN är jag helt hundra på orsakar att den inte startar. Utan den så kan motorn fortfarande få gnista och aktivera spridarna, MEN den vet inte NÄR den ska göra det. Det kan också förklara varför den inte ens tänder på startgas, den skickar gnista i helt fel tillfälle, har som sagt fått en baksmäll genom insuget så det kan säga hur jävla fel den verkar tända.

Som pricken över i:et så kunde jag ÄVEN kolla livedata ifrån ECUn så passade på att kika vad för temperatur ECT påstod att det var. 20c påstod den, stämde absolut INTE då det var -3c ute då jag kikade på bilen. Fuel sensor saken kunde jag inte hitta så sket i den. RPM signalen hittade jag och tänkte att om jag kör startmotorn så borde den visa rätt RPM om givaren och kablaget till ECUn var hel. "Tur i oturen" så visade den fortfarande 0 rpm. Så nu har jag förhoppningsvis hittat vad för fel den har! Sen vart felet sitter är en annan femma. Troligen kabelbrott någonstans mellan givaren och ECUn men så fort man hittat den så är det ett lätt fix!

Får ta och återkomma om jag hittat felet eller hittar något annat.

672 Inlägg
Igår 09:41
#9
väldans givande tråd
roligt du beskriver allt så noga, det kommer säkert många till hjälp senare
ska bli roligt o höra om du får rätt på den nu

58 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#10
Kikade snabbt på vevaxelgivaren idag. Den hade korrekt ohm i vid givaren, kollade färgen på kablarna å så rev jag upp kontakten till ECUn å mätte på samma färgade kablar där. Fick utslag direkt, samma ohm vid ECUn som vid sensorn så kablaget är helt.

Så de där med 0 rpm då, mest troligen så dör informationen som går till OBD2 läsaren när startmotorn går igång å därför visar den 0rpm även när motorn snurrar. När man släpper nyckeln så går alla sensorer till N/A vilket förklarar saken ännu mer. All information försvinner när motorn försöker starta, även livedata tydligen. Så tillbaka till ruta 1 nu. Motorn har allt, startar ändå inte.

Passade även på att kika på den där svaga gnistan igen. Visst var den svag, men batteriet börjar bli lite slut nu så de förväntat. Kopplad dit ett nytt batteri å kollade strömmen direkt på spolen, 11v, när startmotorn går igång, ~9v. Kopplade då direkt plus matning på polen från batteriet, gnistan blev starkare å höll faktist 11v då, men motorn är fortfarande stendöd. Blir tokig på den här jävla bilen.

Blir nog att låta hjärnan lugna ner sig några dagar å vänta på några tips innan man försöker igen.


Sök