4727
Sök

Böter vid flygande besiktning? 12v adventsljustake

1 300 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
Halloj!

Var inne på Lucia-cruisingen i Stockholm med min Passat för lite mer än en vecka sen och på vägen ut ifrån parkeringen så körde en polistransporter snett in framför mig drog ner rutan o konstapel sa: "Hej, kan du vänta lite så jag kan låna lite luft". Lite otydligt sätt o be mig stanna för en blåskontroll kanske.
Iaf så svänger dom runt och ställer sig bakom mig och utför blåskontrollen. Inga konstigheter, efter de ber dom om körkort och när dom kommer tillbaka så informerar dom mig om att jag kan kliva ur bilen för dom ska göra en flygande besiktning på bilen. Lite konstigt tycker jag då de är en helt original Passat och de cruisear runt inhoppade impalas och volvos utanför parkeringen.
Besiktningen slutförs och den ena konstapeln kommer fram till mig och informerar om att jag kommer få böter för 2 saker, men få 50% rabatt på de andra brottet för de funkar så i Sverige. Totalt 750 kr för olaglig belysning(12v adventsljusstake uppställd på instrumentpanelen) och avsaknad av varningstriangel (köpte bilen nybessad 1.5 månad tidigare så antog att de låg en i bilen, min miss.). Jag ber om rådrum då jag vill kolla upp vilka bestämmelser som gäller, polisen har ingen koll på vad de är och när jag förklarar det så säger dom att något sådant finns minsann inte utan det är skriva på direkt eller ta de till rättegång. Eftersom jag inte var säker på att de var olagligt så valde jag att inte skriva på böter på plats.

Pratade med en annan bekant precis som fått böter på cruising tidigare för avsaknad regskylt och han fick ingen böter utan behövde istället åka in och ombesikta bilen.

Vad är det som gäller vid flygande? När jag googlar får jag fram att man kan få böter för trafikfarliga anmärkningar men de är ju knappast någon av dom tvåor jag fått.
Hade jag blivit stoppad ute på vägen hade jag också mer förstått att jag får böter för en olaglig belysning/avsaknad av varningstriangel men jag var fortfarande inne på en parkering. Jag har inte fått något tydligt underlag mer än ett besiktningsdokument på vad de är jag skulle få böter för.

https://www1.garaget.org/archive/137/136928/437537/large_437537-4108424-vBfezxK8StJiVLu1.jpg
Senast redigerat av Vita_Vargen (för 2 timmar sedan)

Forummoderator
18 374 Inlägg
för 1 timme sedan
Jag åkte in i en för någon dryg vecka sedan i Trollhättan. Till saken hör att jag har 3st rejäla extraljus i fronten som lyser orange...  Konstapeln stirrade på dessa men kom fram till slut. Inga böter! Bara ett kort "Du vet att de där är olagliga va?" Jodå sheriffen! "Bra, ha en trevlig kväll". Så var det med det.

Men Ja: Staken är olaglig belysning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 300 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Jag åkte in i en för någon dryg vecka sedan i Trollhättan. Till saken hör att jag har 3st rejäla extraljus i fronten som lyser orange...  Konstapeln stirrade på dessa men kom fram till slut. Inga böter! Bara ett kort "Du vet att de där är olagliga va?" Jodå sheriffen! "Bra, ha en trevlig kväll". Så var det med det.

Men Ja: Staken är olaglig belysning.

Har 3 st 9" led i fronten men inga glimmers aktiverade då jag vet att de är olagligt och försöker hålla mig så laglig som möjligt. Hade inte den blekaste aning om att 12v. adventsljusstakarna var olagliga. Enligt MOS youtube-video där dom pratar med en trafikpolis så verkar de som att de inte är ljusen i sig som är olagliga utan placeringen. Mittersta 60cm ska vara utan några ljus (undantag helbilsgodkända bilar som numera får ha vilken belysning dom vill bara de satt från fabrik). Så i teorin så borde de vara lagligt o ha den på passagerarsidan av instrumentbrädan. I MOS-videon säger dom att de iaf är lagligt med poppy-ljus så ser inte varför de skulle vara skillnad på adventsljusstaken.

3 474 Inlägg
för 1 timme sedan
Tycker dagens nya bilar är mer eller mindre julgranar både fronten och baken:-)

Sök