5964
Sök

Köpråd första bil automot stadskörning under 100.000 kronor

2 Inlägg
för 11 timmar sedan
Trådstartare
Hejsan! Jag kan nästan ingenting alls om bilar, så jag uppskattar verkligen all hjälp jag kan få här!
Jag är 23 år gammal och singel. Har bott utomlands de senaste två åren och kommer att vara hemma i Sverige i cirka två år, för att därefter åka tillbaka.

Under denna tid skulle jag behöva en bil för att ta mig från plats A till plats B. Jag tror att jag maximalt kommer att köra ungefär 380 mil om året, mestadels stadskörning och lite grann på motorväg. Jag vill försöka köpa en bil som jag slipper åka in med till verkstan för att reparera skador. Jag skulle även behöva ha automatväxellåda.

Jag har försökt sätta mig in och förstå lite mer kring bilar innan jag gör detta köp. Och efter att ha läst Länsförsäkringars maskinskade-report, så verkar det som att de flesta skadorna sker efter 8 000 mil? Är det rimligt att jag ska försöka köpa en bil runt typ 6 000 mil, så att när jag ska sälja den om två år, så är den fortfarande under 8 000 mil?

Och att Toyota, Kia och Honda verkar vara några av de märkena som håller bäst och går sönder minst.
Hur viktigt är det att årsmodellen inte är alltför gammal? Vilket årtal och framåt skulle ni rekommendera mig att kika på?

Jag är säker på att jag har några blind spots här.
Så om det är några frågor som jag har glömt att fråga, som jag borde fråga, skulle jag uppskatta super mycket om ni talade om det för mig!
Tack så jättemycket för hjälpen!

Forummoderator
18 378 Inlägg
för 10 timmar sedan
Hyundai är en systerbil till KIA så ta med den med. Suzuki fungerar fint med.
Man ska inte stirra sig blind på milen. En bil som rullat 500 mil per år har nog oftast gått korta sträckor och är således alltid kallstartad och aldrig eller sällan kommit upp i rätt motortemperatur. Sådant sliter på motorn. En bil som rullat 1500 mil per år har brukats normalt och blivit varm. Inget fel i det.

En Toyota Yaris kanske? Lagom stadsbil.

2 Inlägg
för 10 timmar sedan
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Man ska inte stirra sig blind på milen. En bil som rullat 500 mil per år har nog oftast gått korta sträckor och är således alltid kallstartad och aldrig eller sällan kommit upp i rätt motortemperatur. Sådant sliter på motorn. En bil som rullat 1500 mil per år har brukats normalt och blivit varm. Inget fel i det.

Okej, jag förstår. Tack för svar! Hur gammal bil maximalt skulle du säga att jag ska kika efter?

Forummoderator
18 378 Inlägg
för 9 timmar sedan
planisking skrev:
Hybrid_ skrev:

Okej, jag förstår. Tack för svar! Hur gammal bil maximalt skulle du säga att jag ska kika efter?

Ja du... Kan du köpa en fabriksny är det ju bra men... Max 100k ger ju en smula utrymme för val av bil. Frun åker runt i en Swift 2016 som hon kört i flera år nu. Automat så klart. Den har fördelen att det är en klassisk automatlåda i den. Den lämnar inga hål i plånboken. Men visst drar den lite mer än nyare robotväxlade automater. Cirka 0,65 l/mil. Blir fort varm så värmen kommer snabbt. Glöm BT-stereo. Vi fick montera en ny androidskärm i den. (4995:-)

Skickar en länk på en likadan. Ingen långfärdsbil men 94Hk i denna lilla bil gör den rätt pigg.
https://www.blocket.se/mobility/item/13508269

Glöm inte kolla så du får med vinterdäck på fälg med!

362 Inlägg
för 8 timmar sedan
Swift som nämnts eller en Yaris HSD alternativt en Prius.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

Forummoderator
18 378 Inlägg
för 7 timmar sedan
The-GOAT skrev:

En Prius gen3 för summan som nämnts är ju över 10 år gammal. Vågar du verkligen rekommendera den då?

362 Inlägg
för 5 timmar sedan
Hybrid_ skrev:
The-GOAT skrev:

En Prius gen3 för summan som nämnts är ju över 10 år gammal. Vågar du verkligen rekommendera den då?

Jajamän, det brukar inte vara några bekymmer med dom.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

Sök