skreech3 skrev:
torsen skrev:
Om det nu inte är, som jag tidigare skrivit, backventilen som hängt sig, så kan du kanske försiktigt med tryckluft blåsa i slangen, efter att du lossat den från munstycket.
Passa då gärna på att blåsa ur munstycket med tryckluft - även om du redan rensat med nål.
Lite osäker på var backventilen sitter, om det finns nån sådan. Det går en slang till en vit plastplupp som ansluter till nästa slang. Sen går den till en anslutning som jag inte får loss. De andra slangarna har jag tagit loss och spolat igenom. Om det är den grejen som är backventilen så kan jag försöka ta lös och blåsa igenom den annars.
Minns att jag på en bil - Land Rover Defender - inte hittade backventilen.
Då lossade jag spolarslangen från både munstycket och spolarpumpen.
Skarvade spolarslangen med en annan lång spolarslang och "fiskade upp" slangen med backventil.
Rengjorde backventilen och "fiskade tillbaka" spolarslangen till spolarpumpen med hjälp av den förlängda spolarslagen.
Allabilar har inte backventil i spolarslangen.
Inte t ex min Citroen.
Där är spolarslangen kort och synlig mellan munstycke och pump.
Backventil finns företrädesvis på bilar med lång spolarslang och/eller stor nivåskillnad mellan munstycke och pump.
Detta för att inte spolarvätskan ska rinna tillbaka och det tar "en evighet" innan pumpen förmår fylla slangen fram till munstycket.
B t w. Någon som minns Amazonens vacuumpåverkade spolare?
Kom ingenting när man körde om en annan bil.
När man väl kört om så få fortsatte spolaren, oönskat, att spruta i åtskilliga sekunder.
B t w 2. VW typ 1 hade en smart spolare som verkade med hjälp av luften i reservhjulet.
Man kollade luften i reserven när man fyllde spolarbehållaren.
Den spolarbehållaren kunde vara ett hjälpmedel då man luftade bromsar.