6528
Sök

Ström till bilkamera/dashcam

19 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Hejsan!

Någon som vet på vilka säkringar man bäst tar ström för fast installation av bilkamera på en Volvo V40 (D4 CC 15) eller liknande?

Jag använder följande kabelkit med  säkringsadapter för fast installation: https://amzn.eu/d/0IvCGHv

Har jordat i chassit och skarvat på kontinuerlig 12V bakom handskfacket. Problemet är att jag inte hittar något bra uttag för ACC (accessories) kabeln.

Här är en bra video som jag använt som guide men inte med en Volvo: https://youtu.be/xMUUNDhnOFg?si=xciRgTpZwQKnZIvd

Någon som prövat detta tidigare?
Senast redigerat av skrotad (för 1 timme sedan)

Forummoderator
18 423 Inlägg
för 1 timme sedan
Har du ett "cigguttag" i bilen? Fungerar det hela tiden eller bara när bilen är igång?

19 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Har du ett "cigguttag" i bilen? Fungerar det hela tiden eller bara när bilen är igång?

Jag har men jag behöver fast installation för kamerans parkeringsläge samt för att slippa kablar och sånt.

4 267 Inlägg
för 1 timme sedan
Delvis samma probematik med en renault Megane IV
det finns en spänning där när man öppnar dörren tills dörren har varit stängd i ca 5-10 minuter
hittade det genom att ta bort en av dom 70A reläer som finns där
och sedan verifiera med kabel och spänningprovare utanför bilen, i detta fall valde jag hållare nr 55
och sådan hylsa till den lediga platsen:
https://www.automotive-connectors.com/L … 6679330186

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

Forummoderator
18 423 Inlägg
för 1 timme sedan
skrotad skrev:
Hybrid_ skrev:

Jag har men jag behöver fast installation för kamerans parkeringsläge samt för att slippa kablar och sånt.

Tja, är väl bara att poppa ut det och ta ström från kabeln? Annars får du mäta på diverse säkringar när bilen är av/startad.

19 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Glömde nämna att jag provade dra från säkringen till sätesvärmaren från boxen under passagerarsätet men säkringsadaptern är lite för stor och går inte ner hela vägen så det blir tyvärr glapp där.

19 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
spillolja skrev:
Delvis samma probematik med en renault Megane IV
det finns en spänning där när man öppnar dörren tills dörren har varit stängd i ca 5-10 minuter
hittade det genom att ta bort en av dom 70A reläer som finns där
och sedan verifiera med kabel och spänningprovare utanför bilen, i detta fall valde jag hållare nr 55
och sådan hylsa till den lediga platsen:
https://www.automotive-connectors.com/L … 6679330186

Ursäkta dum fråga nu, menar du att även säkringar för tillbehör drar ström kontinuerligt pga av att dörren är öppen?

Tack för tipset med hylsan du länkade, hur fäster man den?
Senast redigerat av skrotad (för 1 timme sedan)

19 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
skrotad skrev:
Hybrid_ skrev:

Tja, är väl bara att poppa ut det och ta ström från kabeln? Annars får du mäta på diverse säkringar när bilen är av/startad.

Det kan ju vara ett alternativ men vill ju helst använda den  till annat.

4 267 Inlägg
för 1 timme sedan
[quote="skrotad"

Tack för tipset med hylsan du länkade, hur fäster man den?[/quote]
det förutsätter att fabrikatet är Tyco electronic på säkringsboxen
på Renaulten är den bara att stoppa i den från baksidan

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

Forummoderator
18 423 Inlägg
för 1 timme sedan
skrotad skrev:
Hybrid_ skrev:
skrotad skrev:

Menar att pluskabeln troligen sitter fast med ett standard 6,3mm flatstift så du kan göra en förgrening där.

19 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
spillolja skrev:
[quote="skrotad"

Tack för tipset med hylsan du länkade, hur fäster man den?[/quote]
det förutsätter att fabrikatet är Tyco electronic på säkringsboxen
på Renaulten är den bara att stoppa i den från baksidan

Ah, ok. Det måste jag kolla då det finns flera tomma platser där. Det vore ju bäst om man kunde få en dedikerat plats för kameran helt klart.

19 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
skrotad skrev:
Hybrid_ skrev:

Menar att pluskabeln troligen sitter fast med ett standard 6,3mm flatstift så du kan göra en förgrening där.

Jag vet att cigguttaget är säkrat i motorrummet, har den verkligen två säkringar?

Sök