5108
Sök

Bromsrör hjälp!

7 876 Inlägg
för 23 timmar sedan
jaka54 skrev:
Rätt sätt är att värma med gasol eller svetslåga på muttern...om muttern inte lossar direkt när man vrider på den.

Menar du bromsrörsnippeln?

Fri fart för ett fritt folk!
15 032 Inlägg
för 22 timmar sedan
jaka54 skrev:
Ja!

du får gärna filma när du gör det  jag värmen inte ett förslutet rör  aldrig i helvete..  men jag skruvar på andra sidan istället så jag släpper tex bromslangen istället för röret så självklart finns det bättre och sämre sätt att göra det sen när det är löst då värmer jag..     jag har provat att smällan en bromslang när jag värmde.  det var första och sista gången bara ren tur att man inte brände fejset av sig smile  slangen gled ur pressningen när den blev varm..  var inte ens nära slangen den gången.. som tur var stog jag inte där när den släppte smile men det sa pang och bromsvätska lite över allt

Kör fort så hinner inget hända...

6 657 Inlägg
för 4 timmar sedan
Har värmt flera gånger på muttrar som suttit fast...och ibland har det pysit till lite i en gummislang, men inget allvarligt.

3 954 Inlägg
för 1 timme sedan
Värma funkar bra, men kräver något med en smal riktad låga för punktvärmning.  En butanbrännare tex har för yvig låga.
Ovana mekare har sällan sådana värmare och lönar sig inte för ETT tillfälle.

Men värma upp och kyla ned med en bra smörjspray, ev upprepa några ggr får lös det mesta.
Ska inte kunna bli tryck i systemet, såvida inte pedalen är nedtryckt.
Men man kan absolut skada en slang man inte planerat byta, och, något annat runtomkring.
Och måste man värma lös bör nog allt där bytas hursom.

Vet inte om bromsvätskan brinner faktiskt. Skulle inte förvånas...

6 657 Inlägg
för 1 timme sedan
Slang byter man ju alltid i såna här sammanhang och självklart använder man en spetslåga och kyler av med olja eller vatten i omgångar...annars lossar ju inte muttern!
Senast redigerat av jaka54 (för 1 timme sedan)

Sök