7115
Sök

Patrol Y61 med BMW drivlina för gata och skog

Bygge av min drömbil, en Patrol Y61 med sina problem bortarbetade.

63 Visningar
Uppdaterades senast idag 09:06
2 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Hej alla. Tänkte att jag skulle skapa en tråd här också. Bygget finns även på Instagram under PatrolRNA och under min egna TikTok, Johanss.on.

Det här är mest för min egen dokumentation, men också för att samla tankar, lösningar och misstag längs vägen. Jag har följt många bra trådar här genom åren och det känns rimligt att ge något tillbaka, även om det här bygget nog kommer ta både tid, omvägar och en hel del misstag.

Grunden är en Nissan Patrol Y61 som byggs för att användas på riktigt. Fokus ligger på touring och seriös terrängkörning, men fortfarande något som går att köra till och från äventyr och jobb utan att det känns som ett straff. Det är alltså inget trailer queen-projekt och inte heller något rent showbygge, utan ett fordon som ska fungera i verkligheten.

Målet är att blanda overlanding med en tydlig 90s och tidigt 2000-tal JDM-känsla. Lite den där radiohits-eran man växte upp med, fast applicerat på en Patrol. Invändigt kommer det bli ganska japanskt i uttrycket, mycket funktion men också detaljer som känns mer JDM än klassisk expedition. Samtidigt måste allt tåla lera, damm, blöta kläder och långa dagar i lågväxel, så inget är där bara för syns skull. Utvändigt blir det mer dikterat av behov än stil. Däck, frigång, geometri och funktion går alltid först, men ambitionen är ändå att helheten ska kännas genomtänkt och inte bara som en hög bra delar.

Just nu är bygget i den där lite kaotiska men ärliga fasen där allt är isär för att kunna byggas rätt från början. Karossen är helt riven och lyft av ramen. Ramen är nerplockad i beståndsdelar och blästrad, så nu finns det inga ursäkter kvar, allt är synligt på gott och ont. Bakaxeln är också helt isärplockad och blästrad, redo för ombyggnad, förstärkningar framförallt och kanske lite ny plåt. Med andra ord är det långt ifrån körklart, men grunden för att göra det ordentligt är lagd.

Jag kommer uppdatera tråden när saker händer. Ibland tekniskt och nördigt, ibland mer som en dagbok över vad som funkar och vad som inte gör det. Mycket är genomtänkt, en del uppstår av ren envishet eller brist på bättre alternativ just då. Bilder kommer när det finns något vettigt att visa.

Mer detaljer om bilen och planerna kommer i nästa inlägg.

Hur bilen såg ut när jag köpte den:
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249852/249852-5e5820368ccf0f813d1343ec3b023609.jpg

Hur bilen ser ut i detta nu:
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249852/249852-0a7504b6e7a902eb86e9344419732d9e.jpg

En tänkt målbild:
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249852/249852-cd17d71066ce697b46f4c2e347365237.jpg

Bygger vad jag anser är projekt med mening. Just nu Patrol Y61 -00 M67+8HP "infeRNAl", Suzuki rörramsbygge baserat på Vitara -98 med VW 1.9TDI och Volvo automat "ZUKI" , BMW F11 530D "Brukisen"

2 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Visionen, specen, och vägen dit

Som utlovat kommer här lite mer kött på benen gällande vad det egentligen är jag försöker bygga. Som jag nämnde i starten är tanken att hitta en balans där bilen faktiskt funkar i skogen på riktigt, men där jag ändå kan ta den på en långresa utan att behöva hörselkåpor eller njurbälte.

Det är lätt att sväva iväg i planeringsstadiet, men just nu är spåret spikat och receptet ser ut så här:

Motor och Drivlina
Hjärtat i bygget blir en klassisk BMW-snurra. Valet föll på en M57tuD30 (204hk-varianten från en 330d) parad med en 8HP70x-låda från en E70 X5.

Effektmål: Version 1.0 siktar jag på trygga 300 hk. Slutmålet på sikt ligger runt 450 hk, men driftsäkerhet går först.

Kylning: Här kompromissas det inte. Planen är att knö in den absolut största FMIC och alu-kylare jag får plats med. Utöver det integrerad automatkyl, oljekyl, styroljekyl och en inline returbränslekyl. Det ska hålla för att plågas.

Axlar och 4WD
Y61-axlar är ju i praktiken odödliga, så grunden är bra. Jag behåller originalhusen men förstärker dem utvändigt så det ska mycket till innan något böjer sig.

Diffspärrar: Kör OEM-spärren bak. Fram blir det en ARB tryckluftsspärr.

Nav: Kör vidare på automatnaven just nu. Inställningen här är enkel: "gasa tills det rasar". De får leva så länge de lever, sen blir det manuella nav när tiden (eller haveriet) kräver det.

Övrigt: Behåller även OEM stab-stag disconnect.

Chassi och Geometri
Målet är att få ner kraften i backen och ha full rörlighet. All geometri är uträknad och anpassad för att lira med 37" däck.

Fjädring: 4" höjning med flexi coils. 13" dämpare bak och 12" fram.

Upphängning bak: Long arms och justerbara övre armar.

Upphängning fram: IOD Performance pro-flex radius arms.

Styrning: Justerbara panhardstag runt om.

Interiör ? "2026 funktion med 1996 look"
Invändigt är fokus stenhårt på ergonomi och komfort, man ska orka sitta där länge.

Stolar & Ratt: Jag behåller originalstolarna och ratten för rätt känsla, men lädret färgas om till svart. Sömmarna ska matcha exteriörens färgtema.

Detaljer: All plast färgas in svart för att slippa den trötta grå originalkänslan.

Instrumentering: Målet är att integrera moderna mätvärden och funktioner, men designmässigt ska det se ut som att det hör hemma i en bil från -96. Inga "rymdskepps-displayer" som förstör viben.

Status just nu
Ramen är blästrad och nerplockad. Nu handlar det om att montera ihop allt detta till en fungerande enhet. Bakaxeln är isärplockad och väntar på renovering och förstärkning.

Jag kommer uppdatera med bilder på kaoset i garaget inom kort. Det är mycket slipdamm och lösa delar just nu, men visionen är klar.

Bygger vad jag anser är projekt med mening. Just nu Patrol Y61 -00 M67+8HP "infeRNAl", Suzuki rörramsbygge baserat på Vitara -98 med VW 1.9TDI och Volvo automat "ZUKI" , BMW F11 530D "Brukisen"

Sök