5940
Sök

Opel Zafira 2007 bagageluckan har gått i baklås

1 Inlägg
för 11 timmar sedan
Trådstartare
Nu är det så att bagageluckan har gått i baklås skulle öppna hörde att motorn snurra men låset öppnades inte, lampan på instrumentpanelen varnar för att bagageluckan är öppen. Har kollat på videos och det finns ett litet håll från insidan av bagaget som man kan stoppa in en platmejsel eller verktyget som sitter på tanklocket och vrida moturs så ska låset öppna sig. På de videorna som jag kollat på så ser man att det är som en hylsa i hålet så att de går att vrida om med en skruvmejsel, men i min bil är det bara ett runt håll med en liten urgröpning så får inte det att snurra. En annan video använder en personer verktyget från tanklocket. när han trycker in verktyget i hålet så sticker verktyget utt ca 2 cm så det går att  vrida om. När jag stoppar in mitt verktyg i hålet så åker verktyget hela vägen in och lite till. Så uppenbarligen saknas det något i hålet, går det att få upp låset på något annat sätt? Plast kåpan till bagageluckan går inte att få av  om bagageluckan är stäng tack vare skruvar som sitter på under sidan där låset sitter. HJÄLP SNÄLLA

3 973 Inlägg
för 1 timme sedan
Luckan är inte bara fastfrusen i gummilisten?
Eftersom lampan lyser har låset släppt. I alla fall första läget.

Kan ju prova att trycka inifrån medan en annan öppnar utifrån.

Visst kan det vara baklås, men börja med enklaste.

Sök