8714
Sök

Byte av bränslepump passat 2011

11 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
Bilen har börjat gå segt och det låter högt från tanken, så jag tänkte ge mig på att byta bränslepump på min passat b7.
Det ser ju nog så enkelt ut på alla klipp på nätet.
Men.
Min bränslepump ser lite annorlunda ut. Slangdragningen är enligt bilden som bifogas, dit pilen pekar. Tyvärr har jag ingen bättre bild, då bilen kör just nu.
Bränslepumpen jag hämtade från skroten har inte samma dragning. Jag bifogar en bild på den med.
Spelar det någon roll, eller kan jag använda den "nya" som den är?
En tanke jag hade var att byta själva bränslepumparna i bränslepumpsmodulen, men de verkar inte vara till för att ta bytas? Jag hittar heller ingen reservdel online som passar.
En till tanke var att flytta över slangmontaget, men jag får inte loss slangarna. Finns det något knep för det, eller är det engångsartiklar?

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251810/251810-3dc204eeca397e65a174915dff245e48.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251810/251810-ee6bc9be281b24deb9404d6d10ecbbb7.jpg

6 687 Inlägg
för 6 timmar sedan
Det som människan satt ihop går också att ta isär!
Jag har bytt bränslepump på min och min brors Audi 100 ett flertal gånger och på de bilarna går själva pumpen lätt att ta bort från plasthållaren, så det borde vara likadant på din pumpenhet att pumpen går att ta bort. Sen förstår jag inte riktigt vad den röda pilen pekat bpå.

11 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Så brukar jag också tänka, men lödda kontakter och  bristen på reservdelar får mig att fundera.
Har du något tips på hur man får bort bränsleledningarna från napparna på ett bra sätt?
Det är dumt att jag inte fick till någon bättre bild, men där det på den nya pumpen går en slang från pumpen direkt ner i behållaren går det på den gamla en slang från pumpen till den gula plastkopplingen och sedan vidare ner i behållaren. Jag förstår inte poängen med den omvägen.

Ain't no place like home...
4 645 Inlägg
för 11 minuter sedan
En tanke.... en defekt bränslepump resulterar i 99% av fallen i en bil som antingen går, eller inte går.
En "trög" bränslepump gör inte att bilen går segt, i alla fall inte den erfarenheten jag har av dessa bilar (jobbat med VAG i 18 år, samt ägt 3 passater själv).

Med det sagt, det går att plocka ur pumpen ur hållaren, men det är pilligt o det händer att saker går sönder som spenderat 20+ år nersänkt i bränsle, så man får göra det på egen risk.

Att det skiljer på pumpen kan ha o göra med årsmodeller, bensin eller diesel, om bilen har eller inte har bränsledriven motorvärmare, är eller inte är fyrhjulsdriven, manuell/automat etc mm osv.

Det bästa och enklaste är ju att hitta en exakt likadan pump.
Du har ju den gamla, o på den står ett art-nr som du kan använda för att hitta en likadan på t.ex Bildelsbasen.
Borde stå något i stil med 3C0 201 XXX.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

Sök