7675
Sök

Hur förhindrar man kapade fjädrar att hoppa ur koppen?

4 Inlägg
för 9 timmar sedan
Trådstartare
Hej! Hur kan man förhindra kapade fjädrar att hoppa ur koppen? De där framme har typ 2,5 varv kvar och de där bak har 4 varv kvar, det är till min Volvo 944. Funkar det med avgasklämma / slangklämma? (Är inte så kunnig inom detta, gamla ägaren som hade kapat fjädrarna)

12 Inlägg
för 8 timmar sedan
Kan vi få en bild på vad du har för problem med fjädrarna?

4 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
ReconRover skrev:
Kan vi få en bild på vad du har för problem med fjädrarna?

Vet inte hur bra man ser, men fjädern har iallafall hoppat ur läge och jag undrar hur man kan förhindra detta smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/253/252717/252717-734e16eab8d222acdbbffcbe6c838106.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/253/252717/252717-0398e0d4384540368337447265480125.jpg

5 965 Inlägg
för 6 timmar sedan
Väldigt enkel lösning är att stoppa tillbaka originalfjädrarna, då får du även bra markfrigång och slipper köra sönder underredet.

Annars köpa sänkningsfjädrar som är tillräckligt långa för att sitta fast mellan fjäderskålarna.

7 951 Inlägg
för 4 timmar sedan
Vad är det fråga om för bil?
Gäller det fram eller bak?

På ett par Land Rover Defender hade jag problem med att originalfjädrarna bak lämnade nedre fjäderkopparna.
Fjädrarna hoppade ur och lade sig mot däckens insida så att spår svarvades ur under enorm rökutveckling.
Syntes tydligt i backspeglarna.
Bilar som körde om tutade och förarna pekade på däcken och röken.

Min lösning var att montera små minischackel som låste fjädrarna vid fjäderkoppen.
Då lämnade visserligen fjädrarna fjäderkopparna upptill, men där fanns långa "strutar" som styrde fjädrarna så de inte lämnade sin position.

4 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
torsen skrev:
Vad är det fråga om för bil?
Gäller det fram eller bak?

På ett par Land Rover Defender hade jag problem med att originalfjädrarna bak lämnade nedre fjäderkopparna.
Fjädrarna hoppade ur och lade sig mot däckens insida så att spår svarvades ur under enorm rökutveckling.
Syntes tydligt i backspeglarna.
Bilar som körde om tutade och förarna pekade på däcken och röken.

Min lösning var att montera små minischackel som låste fjädrarna vid fjäderkoppen.
Då lämnade visserligen fjädrarna fjäderkopparna upptill, men där fanns långa "strutar" som styrde fjädrarna så de inte lämnade sin position.

Det gäller en Volvo 944! De har endast hoppat ur läge där fram, inte bak
Tur att det löste sig för dig! Och tack för tipset, ska kolla på det med minischackel! smile

Fri fart för ett fritt folk!
15 105 Inlägg
för 2 timmar sedan
kortare stötdämpare..  men det löser ju inte problemet att man inte har någon som helst fjäderväg när man kapar så mycket utan stötdämparen ligger i botten och det gör ju att fjädern knappt sitter fast när man stallt ner bilen på marken så minsta gupp gör att fjädern hoppar åt helvete..

det finns lösningar som löser problemet
som dessutom gör att bilen dels får väghållning och dessutom går igenom bes och polisens ögon.  för nu när du kapat sönder fjädrarna måste du ersätta dom. för även om du får fast fjädern så får du en 2a eller t.o.m spanskflagg för fjädrningsvägen är för kort.

här är några av lösningarna om man vill åka lågt. finns ingen bra genväg..
har själv testat kapat och just på 740/940 förstör det HELA bilen när man inte har fjädringsväg.. blir som en hoppjärka..
https://vparts.se/se/volvo-940/styling/ … 43004.html
https://vparts.se/se/volvo-940/styling/ … 61002.html

Kör fort så hinner inget hända...

6 768 Inlägg
för 1 timme sedan
Svaret är enkelt! Sätt dit nya fjädrar! Det är ju livsfarligt att köra med "kapade fjädrar"!

7 585 Inlägg
för 1 timme sedan
totalt värdelöst att köra så, är man för snål för att köpa sänkfjädrar coilovers eller Luft, LÅT BLI! För man får totalt värdelös väghållning, bilen blir en trafikfara både för dig och medtrafikanter wink

Fri fart för ett fritt folk!
15 105 Inlägg
för 1 timme sedan
granadadr skrev:
totalt värdelöst att köra så, är man för snål för att köpa sänkfjädrar coilovers eller Luft, LÅT BLI! För man får totalt värdelös väghållning, bilen blir en trafikfara både för dig och medtrafikanter wink

många bilar fungerar det okej om man inte kapar för mycket men en 740/940 är inte en av dom..  dom lägger sig direkt mot stötdämparen så har man ingen fjädringsväg..   glömmer aldrig när jag och polarn var ute och åkte och vi körde fel  jag hade en golf mk2 lagom sänkt med ett väghållningskitt 60/40 och polarn hade totalt sönderkapade fjädrar på en 740gl  när vi vänder ser jag hur hans bil börjar hoppa så pass att däcken fram inte längre var i marken och bam så låg han i ett djupt dike..  skrattade så jag höll på att dö smile  då körde vi inte fort utan en normal långsam vändning bara.. max 2-3km/h smile

Kör fort så hinner inget hända...

Sök