7601
Sök

Olika bilintressen och medlemmars svårigheter att förstå andras genre.

601 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Då frågan uppstått gällande en Datsun från 1979 startar jag en tråd i ämnet.

En del förefaller ha lite besvär eller svårt att se att det finns mängder med genrer inom bilintresset.
Varför kan det vara svårt att ta till sig andras inriktningar?

Jag tänker att istället för att polarisera och inte acceptera andras bilintresse borde vi inom hobbyn istället hålla ihop och stötta varandra för en ökad gemenskap och sammanhållning.

Vad tycker och tänker andra medlemmar?
Senast redigerat av The-GOAT (för 1 timme sedan)

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

2 386 Inlägg
för 44 minuter sedan
Blev intresserad om vad det var för Datsun detta handlade om? tongue

Har alltid tyckt det är ansträngande inom bilvärlden gällande just detta ämne. Jag har skrivit om det i något inlägg i mina projekttrådar. Då handlade det om att jag skulle på en träff för japanska bilar och hur jag upplevt att det det är mycket mer acceptans på dem träffarna jämfört med jänketräffar, som jag för övrigt tycker är dem som är absolut värst (och roligast).

En gång på Sofiero Classic för ett gäng år sedan så fick ja se på när en man går fram till ägaren till en Amazon och sedan med ganska otrevlig ton påpekar att de förgasarna inte hör hemma på den bilen. Han sa inte ens hej. Nu är jag bara 31 år gammal och har inte erfarenhet utöver den åldern, men när man ser på utifrån så upplever jag att desto högre snittålder det är på en bilträff desto mer negativitet gällande folks beslut kring sina bilar hörs och syns.

Jag har själv kritiserat bilar framför ägaren , både med mening och av misstag, inte på ett otrevligt sätt och givetvis med ett argument för min åsikt. Sen tar jag inte ansvar för de åsikter jag hade när jag var 20 år gammal, mycket ändras.

På Japdays snackade jag med en kille som hade en väldigt fin Supra mk4 och det är en bil som står bra mycket högre än min Honda Civic VTi men det var liksom ingen grej med det. Hade ett mycket trevligt samtal där båda visade intresse och respekt för varandras fordon. Nu när jag tänker på det så snackade jag ju faktiskt med ytterligare en Supra-ägare som var lika trevlig! lol

På cruisingen i Hässleholm 2024 åkte jag och kompisarna med min Honda hela kvällen. Det var mycket få bilar i ledet som inte var jänkare men det gick faktiskt bra. Var en unge som besviket utbrast "men nej det där är ju en vanlig bil!". Hörde inte mer, men nog störde det många! lol Vanlig bil på den cruisingen var Impala 1959-1964 utan tvekan, inte min som det finns 3 av i hela landet! lol

Med min T-Ford är läget annorlunda, den drar intresse från folk som inte är bilintresserade. Har egentligen bara fått negativ kritik en enda gång och det var när jag var ute i duggregn och hade kört till Biltema. Gubben som kom fram på parkeringen hade ganska rejält ont av att den var ute i regnet! lol Nu har jag nyligen monterat en modern växelströmsgenerator på den så är beredd att få kritik hela denna kommande sommaren! lol Det är bara 4 skruv så är den loss och gamla tillbaks igen. Ska bli intressant att se vad folk kommer säga! tongue

Saker som kan störa mig lite är när det rullar in bilar på en utställning som verkligen inte har något unikt med sig. Vallåkra är ett exempel. Kan stå rejäla led med 740 som har rost i skärmkanterna men banne mig där sitter faktiskt TVÅ slangar i motorrummet från DO88! lol Jag har själv varit den personen när jag var yngre och inte hade ekonomin till något mer avancerat och helt enkelt bara ville få vara med, så jag förstår. Men det blir tjatigt att gå och titta på oavsett.

Här i Sverige tycker jag inte man sett så mycket extrema stilar "som förtjänar att dö". Ett exempel är ju det som kallas för "Carolina Squat" som syns i Amerika, det är bara farligt och fult, kan inte förstå det alls.

Då man kört framhjulsdrivet för det mesta och dessutom i bilar med liten motor så har man fått höra de flesta kommentarerna som finns. Man blir van tillslut, jag kör denna bilen för att jag gillar den, det är för min skull, inte din. Och titta bara på vad som händer med bilar som ligger högt upp i näringskedjan, det har börjat kosta så mycket att det inte är logiskt längre. På senare år tycker jag att det har lugnat sig lite i exempelvis jänkebilsvärlden där 4-dörrars tydligen inte var något att ha om det fanns en 2-dörrars hardtop att tillgå. Men nu när priserna gjort vad de gjort så hör man inte folk kommentera sånt så mycket längre. Vad kostar en fin Amazon idag? För mycket tycker jag, i min värld är det inte logiskt. Vad kostar en Skyline R34 idag? Över miljonen? Helt absurt. Även där har man börjat titta på enklare modeller som är 4dörrars och som bara kostar en bråkdel. Se bara på vad som hänt med folkabubblor och folkabussar, inte klokt någonstans! lol

Min gamla Ford gav jag 90k för och om man kollar vad de kostade nya här i Sverige och justerar efter inflationen så hamnar det på ca 78k, hållit värdet ganska bra tycker jag. Är det absurdum att ge ca 100k för en bil som är så pass begränsad, ja det tycker säkert många, och där är vi olika. Folk älskar att få se bilen och att åka med i den. Körde 2 bröllop under 2025 och det uppskattades enormt för alla parter! Men äga en T-Ford är i regel inte intressant, vilket jag förstår.

Har ibland försökt förklara för andra som inte är bilintresserade att den bilen som står här tycks inte om av folket som står där borta, och det är för att den driver på framhjulen och folket där borta anser att riktiga bilar ska driva på bakhjulen. Man får en förvirrad min tillbaks och sedan frågan om det verkligen kan vara på riktigt? Sen brukar det heta att vi är helt knäppa i huvudet och att det är sandlådenivå på det hela. Och ja, det är faktiskt sant! lol

Känns som att jag svävade iväg lite från huvudämnet! lol

Forummoderator
18 510 Inlägg
för 17 minuter sedan
Jag hade hellre köpt en Volvo 343 Variomatic -76 i fint originalskick än någon Trans Am -88. Drömbilen som fortfarande är brukbar i vardagstrafik är en S80 V8. Ingen större kostnad för en sådan men jag måste ha tid och plats med. Vilket saknas i nuläget. Vi har dock en husvagn Polar 547 GL -88 i odiskutabelt kanonskick som ska ut och luftas i sommar. Har pysslat lite med den under vintern. Allt fungerar som det ska nu. Den ska faktiskt göra en resa redan nu till helgen. Den dras dock av en Mercedes från 2024. En Mercedes 300D automat -88 hade varit mer lämpligt men...

Sök