8480
Sök

Sportbil 700K, vilka månadskostnander tittar vi på?

1 Inlägg
Igår 15:33
Trådstartare
Hejsan alla!

Jag har äntligen fått en lön (46Knetto) som möjliggör att köpa en sportbil. Jag är nu närmre 40 än 30 och vill hinna njuta av en rolig bil innan familj och liknande knackar på dörren smile
Jag har tittat på AMG GT 43 eller AMG E53 men lyckas inte riktigt få fram en kostnad för försäkringen då alla bolag vill att jag ringer dem och diskuterar priset med dem....

Vilken försäkringskostnad samt lånekostnad tittar jag på? 

mvh

1 231 Inlägg
för 23 timmar sedan
Hej!

Försäkringskostnad är så individanpassat så det går inte att sia om vad det skulle hamna på. Men jag tror inte att en sådan bil kommer hamna på under 2000kr/månad.
Det bästa du kan göra är att ringa runt och fråga olika bolag.

Lånet beror också på hur du vill lägga upp det och hur mycket du betalar i kontantinsats. Men säg för enkelhetens skull att du betalar 100 000 i kontantinsats och har 600 000 kvar att betala av. Skulle du skriva avtal på 72 månader så betalar du 8333kr plus ränta i månaden. Räntan är ofta lite högre på billån, kanske 8-12%. Summan av kardemumman så räkna med en månadskostnad på runt 15 000kr skulle jag säga, grovt uppskattat och utan service, reparationer, bränsle osv inräknat såklart.

Sen kan du ju sänka månadskostnaden genom att lägga in extra betalningar som med vilket lån som helst smile
Senast redigerat av Jokabsson (för 23 timmar sedan)

176 Inlägg
för 20 timmar sedan
Jokabsson skrev:
Hej!

Försäkringskostnad är så individanpassat så det går inte att sia om vad det skulle hamna på. Men jag tror inte att en sådan bil kommer hamna på under 2000kr/månad.

Lånet beror också på hur du vill lägga upp det och hur mycket du betalar i kontantinsats. Men säg för enkelhetens skull att du betalar 100 000 i kontantinsats och har 600 000 kvar att betala av. Skulle du skriva avtal på 72 månader så betalar du 8333kr plus ränta i månaden. Räntan är ofta lite högre på billån, kanske 8-12%. Summan av kardemumman så räkna med en månadskostnad på runt 15 000kr skulle jag säga, grovt uppskattat och utan service, reparationer, bränsle osv inräknat såklart.

Sen kan du ju sänka månadskostnaden genom att lägga in extra betalningar som med vilket lån som helst smile

Vill en bilhandlare ha 12% i ränta så springer du åt andra hållet så fort du bara kan. 8% MAX, även om det är hiskeligt högt.

1 231 Inlägg
för 20 timmar sedan
Vansterfilen skrev:
Jokabsson skrev:
Hej!

Vill en bilhandlare ha 12% i ränta så springer du åt andra hållet så fort du bara kan. 8% MAX, även om det är hiskeligt högt.

Det stämmer säkert, var längesen jag hade billån.

Poängen är snarare, det är extremt svårt (läs omöjligt) att räkna på några siffror utan att veta omständigheterna. Att det kommer blir dyrt, jajjemen, men det är säkert TS förberedd på smile
Senast redigerat av Jokabsson (för 20 timmar sedan)

3 145 Inlägg
för 16 timmar sedan
Största posten är värdeminskning om det är en nyare sportbil, eventuella haverier om det är en äldre (när du inte har maskinskada eller garantier kvar).
Försäkring är svårt att svara på, enklare att du ringer runt och kollar för den bil du är intresserad av.

13 Inlägg
för 5 timmar sedan
Värdeminskning är värt att hålla reda på, men det är inte en "kostnad" varje månad.

7 952 Inlägg
för 4 timmar sedan
Försäkringskostnaden är STARKT relaterad till var bilen skrivs/du bor, samt tidigare intjänad bonus och slutligen om du redan har en annan försäkring i bolaget - t ex hemförsäkring, båtförsäkring, hundförsäkring eller om sambon har samma bolag - om hon är skriven på samma adress.

1 246 Inlägg
för 1 timme sedan
När det kommer till sådana summor på en rent av "hobbybil" så är grundregeln likt de som håller på med båtar (som ofta är också är dyra), att man cashar den helt kontant. Annars har man tyvärr inte råd. Man måste se det som att man riskar hela summan, då värdefallet kan vara brutalt. Att sitta med lån på en kapitalvara som bara rasar i värde och som troligen kommer rasa mycket snabbare än du kan lyckas betala ikapp är en dålig ekvation.

Du får rätt mycket äldre sportbil för mindre pengar än 700kkr. Du får ju en C5 Corvette vilket är tillräckligt mycket sportbil för de flesta för under 200k. De är även tämligen driftsäkra och garanterat roligare än vad många verkar tro. Extremt mycket sportbil för pengarna helt enkelt. Man har dessutom rejält mycket mer kul när man vet att ens hobbybil/sommarbil är betald och att man inte sitter på massa lån. De där lånade pengarna du får betala per månad kan du då istället putta in på börsen och kanske bygga kapitalet till nästa bil.

Försäkringskostanden är ju beroenden av rang. Bostadsort, ålder, kön och tidigare historik spelar ju in. Är bilen dyr så kan det även ställas andra krav, såsom GPS-tracker, låst garage eller liknande.
Senast redigerat av master_lars (för 1 timme sedan)

JDM Life Sweden
1 177 Inlägg
för 1 timme sedan
master_lars skrev:
När det kommer till sådana summor på en rent av "hobbybil" så är grundregeln likt de som håller på med båtar (som ofta är också är dyra), att man cashar den helt kontant. Annars har man tyvärr inte råd. Man måste se det som att man riskar hela summan, då värdefallet kan vara brutalt. Att sitta med lån på en kapitalvara som bara rasar i värde och som troligen kommer rasa mycket snabbare än du kan lyckas betala ikapp är en dålig ekvation.

Du får rätt mycket äldre sportbil för mindre pengar än 700kkr. Du får ju en C5 Corvette vilket är tillräckligt mycket sportbil för de flesta för under 200k. De är även tämligen driftsäkra och garanterat roligare än vad många verkar tro. Extremt mycket sportbil för pengarna helt enkelt. Man har dessutom rejält mycket mer kul när man vet att ens hobbybil/sommarbil är betald och att man inte sitter på massa lån. De där lånade pengarna du får betala per månad kan du då istället putta in på börsen och kanske bygga kapitalet till nästa bil.

Försäkringskostanden är ju beroenden av rang. Bostadsort, ålder, kön och tidigare historik spelar ju in. Är bilen dyr så kan det även ställas andra krav, såsom GPS-tracker, låst garage eller liknande.

Äntligen! Ser allt för ofta folk som tar hobbybil/lekbil på diverse avbetalningar och sen när bilen fått problem så står den ibland i ett par år och man får pynta upp en saftig månadskostnad trots att man inte kan använda bilen. Sen säljs bilen för den stått och kostat pengar en längre tid.
En bil man har för nöjes skull bör man absolut betala till fullo när man köper den.

Med de sagt så finns det en mängd roliga bilar för 700 000kr och neråt.
Vill du ha en modernare bil som faktisk är en sport bil och inte en förädlad bruksbil likt M3 och liknande så skulle jag starkt rekommendera att du åker och testar en GR Supra. Bilen är väldigt bekväm, har alla moderniteter så som Matrix lampor, adaptiv farthållare, lane assist med mera.
De har 340hk original i Europa men med runt 10 000kr så får du upp den i ca 500hk och det är inte mycket som hänger på längre.
Att äga bilen är väldigt billigt för vad det är.
Jag precis som TS är närmre 40 än 30 och betalar runt 7500kr om året i helförsäkring med alla tillägg som finns hos Toyota färsäkringar ( Länsförsäkringar).
Skatten ligger på 1600kr om året. Service kostar som en vanlig bruksbil. Man kan lätt köra den på 0,7l milen långfärd.
Senast redigerat av Rikard_Persson (för 1 timme sedan)

Kolla gärna projekttråden om min A90 Supra
Har du en JDM bil så kolla även JDM Life Sweden på facebook!
Instagram @ricard_jdm

Sök