6654
Sök

Hög förbrukning motorolja skoda Octavia 2018 1.0 TSI

1 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Hej fordons-entusiaster. Jag tycker mig uppleva att min skoda octavia 1.0 TSI från 2018 dricker en del motorolja. Jag genomförde därför ett test vid senaste gången bilen blinkade för låg oljenivå och fyllde då på olja enligt följande:

3 December fylldes 5dl olja.
20 mars blinkade lampan igen för behov av ytterligare olja.
Under perioden gick bilen 783 mil.

Bilen gick alltså 738 mil under ungefär 3.5 månader och förbrukade 5 dl olja. Totalt har bilen nu gått ca 13 000 mil. Är detta inom gränsen för normal förbrukning? Jag är inte superduktig på motorer så tänker att jag ställer frågan till er som är mer kunniga.

Allt gott!

4 315 Inlägg
för 1 timme sedan
Jag vet att tidigare VAG handböcker angav att upp till 1L olja /100 mil var godkänt.......

Jag har ingen erfarenhet av din motor så kolla handboken.

Normalt sätt så brukar området på oljestickan min-max vara 1 liter.
Så jag tror du skall fylla på mer än 0.5L nästa gång.(Kolla detta, jag kan ha fel)

Se till att fylla med rätt olja för din bil också, viskositeten (5w30) är bara en del i rätt olja. Den borde också vara märkt med typ VW 504 00.(kolla handboken)

Drar bilen olja och du inte ser något som droppar under bilen så har du egentligen bara 2 val.
Fortsätt fyll på olja och hoppas att det inte blir väre eller betala riktigt dyra reparationer.

Din förbrukning är högre än jag personligen hade velat se, men det är ingen katastrof.
Så jag hade bara fortsatt fylla olja vid behov.

Sök