5984
Sök

Bromsar hackar vid låg fart, corolla

14 Inlägg
Igår 17:16
Trådstartare
Toyota Corolla 2005, 26000 mil, hackar fram till vid inbromsning i krypfart. Klossar och skivor är nya. Ingen ABS-lampa lyser. Problemet försvinner när kontakten till ABS kopplas ur.
Verkstaden tittade och säger att ABS-krans såg bra ut. Jag frågade om ABS-givare, men nej sa verkstaden, den var bra. Dem tror ABS-enheten. Det är en bosh.

Kan man slänga ett getöga och bedöma krans och givare enkelt? Är rädd att det kanske inte är ABS-enheten det är fel på och att det ev. blir ett dyrt och onödigt byte?

Vad tros?

6 773 Inlägg
4 612 Inlägg
för 20 timmar sedan
Har varit med om på en Golf-99, typ samma,var en givare...

635 Inlägg
för 9 timmar sedan
Vad anger eventuella felkoder?

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

14 Inlägg
för 8 timmar sedan
Trådstartare
Verkstaden har inte kollat. Jag tänkte föreslå att dem kollar med en OBD. Känns konstigt att dem föreslår byte av ABS innan givare kollats med diagnosverktyg?

635 Inlägg
för 8 timmar sedan
Bergestig skrev:
Verkstaden har inte kollat. Jag tänkte föreslå att dem kollar med en OBD. Känns konstigt att dem föreslår byte av ABS innan givare kollats med diagnosverktyg?

Jag killgissar att det inte är en auktoriserad Toylådeverkstad du anlitat?
Där får du korrekt diagnos direkt.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

14 Inlägg
för 8 timmar sedan
Trådstartare
Din gissning stämmer

4 053 Inlägg
för 1 timme sedan
Reluktorringen behöver inte vara helt trasig, utan en spricka/lätt skadad tand kan räcka.

En sensor är i REGEL hel eller trasig.
Troligare då att rost har skett under sensorn och flyttat den lite ur läge så den känner av ringen lite felaktigt.
Sk rust-jacking. Men precis i sweetspot iså fall.

Dvs. Det är sällan felkoder på äldre bilar med dessa fenomen, för felet är inte stort nog för att vara orimlig signal, och för stort för att sätta in ABS felaktigt sista km/h.

Kan givetvis vara bak också.

1 Inlägg
för 1 timme sedan
Bergestig skrev:
Toyota Corolla 2005, 26000 mil, hackar fram till vid inbromsning i krypfart. Klossar och skivor är nya. Ingen ABS-lampa lyser. Problemet försvinner när kontakten till ABS kopplas ur.
Verkstaden tittade och säger att ABS-krans såg bra ut. Jag frågade om ABS-givare, men nej sa verkstaden, den var bra. Dem tror ABS-enheten. Det är en bosh.

Kan man slänga ett getöga och bedöma krans och givare enkelt? Är rädd att det kanske inte är ABS-enheten det är fel på och att det ev. blir ett dyrt och onödigt byte?

Vad tros?

Brukar det vara Bosh som märke på dessa ABS-enheter?

Sök