4997
Sök

Fälgar med variabelt bultmönster, problem.

27 Inlägg
måndag 17:53
Trådstartare
Har en V70 a-traktor som nyss införskaffats. Nu när jag lagt på sommardäcken märker jag dels att fälgarna verkar ha variabelt bultmönster med en typ av insats i hålen. Dessvärre har en av dessa fallit bort, se bild. Går det att få tag i en ny sån här? Vad kallas de?
Nästa problem är att bultarna liksom nyper i hylsan när jag spänner det sista, det är som att bultarna pressas mot den inre kanten på fälgarna så det är skitsvårt att få loss hylsan. Vet inte vad man kan göra åt detta? Borra upp större hål i fälgen?https://www1.garaget.org/gallery/images/112/111083/111083-7532fcf758c466090067ca02e166d71e.jpg

7 965 Inlägg
för 22 timmar sedan
Du har tydligen 2 problem.
Tag med fälgen till en auktoriserad gummifirma och kolla med dom om det finns lösa excentriska insatser till din fälg.
Jag tolkar ditt andra problem som att hylsan "nyper" i "fälgbrunnen".
Mycket vanligt med vissa eftermarknadsfälgar.
Om du provar ett teleskopiskt "ledhandtags" fälgmuttrar så brukar de senare vara smalare än sedvanliga fälgmutterhylsor av 6-kanttyp/krafthylsa.

582 Inlägg
för 15 timmar sedan
Hallå!
Hör av dig kolla med ABS Wheels ligger i Rosersberg strax norr om Upplands Väsby.
Om de kan hjälpa dig.
Mvh///Micke.E

666 Inlägg
för 2 timmar sedan
Vad är det som skaver mot fälgens hål?
Hjulmuttrarna eller navskruvarna?
(Något som heter hjulbult existerar inte.)

Är det hjulmuttrarna kan det vara fel muttrar till dina fälgar eller så är navmönstret felställt i fälgen.

Är det navskruvarna är det antingen felställt navmönster eller för små skruvhål i fälgen.

Rådet angående ABS Wheels vill jag avråda från då jag har läst om mycket problem, inom min märkessfär, med vissa utav deras produkter där hjulmuttrarna går sönder om dessa åtdrages med för fordonets angivna åtdragningsmoment om 175Nm.
Men givetvis kanske andra har större tur med att få produkter som överensstämmer med fordonets spec.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

* Voff voff *
11 251 Inlägg
för 2 timmar sedan
eldtroll skrev:
Har en V70 a-traktor som nyss införskaffats. Nu när jag lagt på sommardäcken märker jag dels att fälgarna verkar ha variabelt bultmönster med en typ av insats i hålen. Dessvärre har en av dessa fallit bort, se bild. Går det att få tag i en ny sån här? Vad kallas de?
Nästa problem är att bultarna liksom nyper i hylsan när jag spänner det sista, det är som att bultarna pressas mot den inre kanten på fälgarna så det är skitsvårt att få loss hylsan. Vet inte vad man kan göra åt detta? Borra upp större hål i fälgen?https://www1.garaget.org/gallery/images/112/111083/111083-7532fcf758c466090067ca02e166d71e.jpg

Dom jag vet som säljer fälgar med variabelt bultmönster är ju som nämnts ABS Wheels, så helt säkert kan du köpa en sådan insats därifrån.

Att hylsan nyper fast beror på att ditt bultmönster är ställt på innersta läget och då hamnar hylsan väldigt nära innerkanten på hålet. Lösningen är att hitta en så tunn hylsa som möjligt.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Sök