6937
Sök

Sålde bil köparen påstår dolt fel

Of World
3 383 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Hej, sålde en begagnad bil med 19 000 mil. Som jag brukat nästan 4000 mil utan problem. Bilen såldes till en köpare privataffär vi skrev M-sverige köpeavtal på köparens begäran.

Nu har lådan tydligen helt plötsligt totalt rasat 3 månader senare. Köparen har skickat jurist på mig med krav på en ca 40k

Bilen låg ute på annons för 104900 dom fick pruta till 92 000 för bl.a rekondbehov som sommardäck

Som dom även tagit med i kravet där dom hävdar att rekond kostat 14k osv

Men problemet är att jag har som sagt brukat Bilen flera tusen mil tills dagen den såldes utan problem. Dom skriver i sms att den fungerade vid provkörning och även i 3 månader efter.

Jag sålde Bilen som fullt fungerande utan kända fel och det framgår i avtalet dom tog med sig som även den tydligt anger att köparen har undersökningsplikt.

Bilen är 2014 med närmre 19k mil såldes nybesiktigad med blankt papper.

Bilen har en dubbelkopplingslåda (powershift)

Har jag något ansvar?

Välkomnar alla tips

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

8 925 Inlägg
för 1 timme sedan
Köparen försöker bara skrämma dig, sitt still i båten men var hövlig i dina svar till köparen.
Rekond och däck har du ju redan gjort avdrag för.
Senast redigerat av Hamilton (för 1 timme sedan)

Fotograf på Tierp iDag

1 171 Inlägg
för 51 minuter sedan
Presidento skrev:
Hej, sålde en begagnad bil med 19 000 mil. Som jag brukat nästan 4000 mil utan problem. Bilen såldes till en köpare privataffär vi skrev M-sverige köpeavtal på köparens begäran.

Nu har lådan tydligen helt plötsligt totalt rasat 3 månader senare. Köparen har skickat jurist på mig med krav på en ca 40k

Bilen låg ute på annons för 104900 dom fick pruta till 92 000 för bl.a rekondbehov som sommardäck

Som dom även tagit med i kravet där dom hävdar att rekond kostat 14k osv

Men problemet är att jag har som sagt brukat Bilen flera tusen mil tills dagen den såldes utan problem. Dom skriver i sms att den fungerade vid provkörning och även i 3 månader efter.

Jag sålde Bilen som fullt fungerande utan kända fel och det framgår i avtalet dom tog med sig som även den tydligt anger att köparen har undersökningsplikt.

Bilen är 2014 med närmre 19k mil såldes nybesiktigad med blankt papper.

Bilen har en dubbelkopplingslåda (powershift)

Har jag något ansvar?

Välkomnar alla tips

Nej du har inget ansvar, det är affär mellan privatpersoner och de har brukat bilen.  De är en gammal bil med höga mil, man kan inte förvänta sig garanti mellan personer...

Sök