5057
Sök

Hantering av fastrostade skruvar som inte rör sig

12 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
Detta som ger mig mest ångest av allt, skruvar och muttrar osm sitter som berget och är fastrostade. Jag har läst på lite och testat med tipsen de ger:

* spruta på 5 56, vänta 10-15min
* Banka på skruven/muttern hårt med en hammare så rosten lossnar.

om muttern/skruven fortfarande inte rör sig, vad är nästa tips att testa ?

Jag har också hört och testat nån gång att borra i skruven så sägs den lätta upp, men osäker hur det fungerar. Vill inte förstöra gängan heller...

Fri fart för ett fritt folk!
15 132 Inlägg
för 2 timmar sedan
värme fungerar bra  ju mer värme ju bättre fram tills det börjar smälta då är det för varmt..

mycket handlar oxå om hur man skruvar..  många gånger drar man av skruvar för att man är förförsiktig snarare än att man våldar loss dom.  man segar dom så blir ingen chock.. jag brukar sätta på ett spärrskaft och slå till med handflatan.  måste säga att ju äldre jag blivit ju mindre drar jag oxå av.  förr var man livrädd och sega av skiten jämnt idag händer det ytterst sällan och då brukar dom gå av bara man nuddar skruvarna så dom redan endå var körda..  induktionsvärmare är ett väldigt bra verktyg.

Kör fort så hinner inget hända...

7 975 Inlägg
för 1 timme sedan
Growe skrev:
induktionsvärmare är ett väldigt bra verktyg.

Instämmer - om man kommer åt, vill säga!

Fri fart för ett fritt folk!
15 132 Inlägg
för 6 minuter sedan
torsen skrev:
Growe skrev:
induktionsvärmare är ett väldigt bra verktyg.

Instämmer - om man kommer åt, vill säga!

ja det är ju förstås ganska nödvändigt  idag är ju priserna på dom väldigt förmånliga  det är ju maskiner man bara kunde drömma om för 10år sen. idag kostar dom ju nästan inget..

Kör fort så hinner inget hända...

Sök