8076
Sök

(Milt) kokande kylarvätska, ok?

202 Inlägg
Igår 20:40
Trådstartare
Hej på er!

Min bil ska ut på trackday snart. På min förra trackday så märkte jag några minuter efter avslutad körning att kylarvätskan kokade. Inte alls mycket, utan det bubblade en två bubblor i tanken med några sekunders mellanrum. Det är rätt nivå påfyllt, kylarvätskan bytes förra sommaren. Är detta något jag behöver kolla upp eller är det bara att köra på? Oljetemperaturen var som den skulle, inga felkoder etc.

Bilen är en Renault Megane RS 2020.

Forummoderator
18 530 Inlägg
för 12 timmar sedan
Hur såg du det? Tog du av locket? (Trycket försvinner)

202 Inlägg
för 10 timmar sedan
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Hur såg du det? Tog du av locket? (Trycket försvinner)

Behållaren är genomskinlig. Tog inte av locket då jag inte ville bränna mig hehe.

4 103 Inlägg
för 9 timmar sedan
Det kan ju vara helt normalt.
Man ser ju inte det på normala expkärl.
Enorm skillnad om den verkligen kokade eller bubblade hejvill

Har vedpanna och när man eldar upp tankarna till 90' så småpyser det till i luftventilerna ibland.
Då är det över 20år gammalt vatten i som nått 90' nästan varje dag under kalla årstiden.  Var värre i början.

Vissa bilar har ju elektriska pumpar som håller cirkulationen igång en stund, säkert för att undvika hotspots.
Nu kanske inte den bilen har det, men den körs säkert ganska hårt på en trackday. Det är väl liksom därför man åker dit....
Senast redigerat av Mossan1 (för 9 timmar sedan)

Fri fart för ett fritt folk!
15 167 Inlägg
för 9 timmar sedan
motorn igång eller avslagen?!
man ska undvika att stänga av motorn när man kört hårt utan låta den kylas av först..

Kör fort så hinner inget hända...

202 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Det kan ju vara helt normalt.
Man ser ju inte det på normala expkärl.
Enorm skillnad om den verkligen kokade eller bubblade hejvill

Har vedpanna och när man eldar upp tankarna till 90' så småpyser det till i luftventilerna ibland.
Då är det över 20år gammalt vatten i som nått 90' nästan varje dag under kalla årstiden.  Var värre i början.

Vissa bilar har ju elektriska pumpar som håller cirkulationen igång en stund, säkert för att undvika hotspots.
Nu kanske inte den bilen har det, men den körs säkert ganska hårt på en trackday. Det är väl liksom därför man åker dit....

Varken kokade eller bubblade hejvilt, men man såg droppar hoppa upp med några sekunders mellanrum. Det är säkert ingen fara, främst jag som är nojig och inte vill att motorn ska haverera...

Growe skrev:
motorn igång eller avslagen?!
man ska undvika att stänga av motorn när man kört hårt utan låta den kylas av först..

Motorn avslagen! Stämmer, tyvärr gick bränslepumpen den gången vilket gjorde det svårt att ha igång motorn mycket längre hmm

Forummoderator
18 530 Inlägg
för 1 timme sedan
Som Growe skrev så ska maskin går på tomgång efteråt. Nu gick inte det så det blev väl en liten efterkokning. Jag hade inte brytt mig om den saken.

Sök