för 11 timmar sedan
Trådstartare
Har problem med ett rytmiskt missljud som kommer och går. Det låter som att det kommer från underredet någonstans men har inte kunnat fastställa exakt varifrån. Problemet är just att det inte alltid dyker upp, så har inte lyckats spela in det eller demonstrera det för någon. När det händer så låter det som ett rytmiskt ljud som kommer och går i takt med hjulens rotation - takten ökar vid acceleration och minskar vid inbromsning. I början lät det mest som ett "svischande" ljud, men nu låter det mer metalliskt klickande/klonkande och låter lite högre än innan. När det uppstår så har det oftast (men inte alltid) varit vid vid acceleration till ~50-70km/h efter vänstersväng, men ljudet försvinner oftast vid nästa sväng eller när jag bromsar in bilen helt.
Hade bilen inne på besiktning nyligen och fick anmärkning på en brusten fjäder (höger fram) och en glappande spindelled (vänster fram). Lämnade in bilen på verkstad och bytte båda fjädrarna (inkl fjäderbenslager) samt den felande spindelleden. Verkstaden ringde upp under dagen och påstod att krängningshämmarstagen behövde bytas och att det var de som gjorde att bilen lät vid körning. De ville ha 3000:- för detta, vilket jag tyckte lät dyrt eftersom det verkar vara ett ganska lätt ingrepp så tackade nej och beställde nya stag från Skruvat istället.
Idag hade jag tid för ombesiktning och bad besiktningsmannen kika lite extra på stagen, han sa att han _inte_ kunde känna något glapp. Ljudet är dock kvar (hörde det på vägen till besiktningen).
Har kikat runt lite och funderat över olika potentiella problem.
Hjullager alternativt drivknut - har lyssnat på ljud från en del Youtubevideos som beskriver dessa men tycker inte riktigt att det låter som det jag hör från bilen. Dessutom borde väl ljudet höras varje körning och inte komma och gå? Och borde dettas inte ha märkts vid besiktningen?
Funderar annars på om det kan vara något som ligger emot bromskivan, antingen om någon skiva blivit skev eller om en bromssköld hamnat snett och kanske kommer emot i vissa vinklar. Alternativt något löst fäste/skruv i innerskärmen.
Någon som har några idéer på hur jag kan felsöka vidare? Har en bekant med ordentlig domkraft och pallbockar så kan lyfta upp framvagnen och kika.
Har bytt till helt nya sommardäck samt gjort en hjulinställning efter fjäderbytet, så förhoppningsvis är det inte däcken som är problemet (ljudet fanns både innan och efter däckbytet).