6232
Sök

Reg Bess med tömd dpf?

onsdag 18:17
Trådstartare
Tja!
Har nyligen importerat en bmw e61 automat från 2009. Jag är lite orolig över att bilen inte kommer klara regristeringsbesiktningen, dpf:en är tömd på materialet men burken sitter fortfarande kvar. Det går inte att se att den blivit öppnad eller liknande och inga fel koder finns heller. Problemet är dock att det luktar mycket mer disel än vanligt. Vill gärna veta hur ni tror regbesen kommer gå samt om ni har några tips på vad man kan göra för att öka sina chanser?

932 Inlägg
onsdag 20:47
Den blir inte godkänd om besiktningspersonen utför sitt arbete korrekt.

Det du kan göra är att montera ett DPF.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

7 653 Inlägg
för 3 timmar sedan
The-GOAT skrev:

allt beror på om den är ommappad för det, vet MÅNGA dieslar som går igenom besiktning varje år utan dpf och kat, så besikningsmannen gör ej fel, klarar den bara gränsvärden så går den igenom

932 Inlägg
för 2 timmar sedan
granadadr skrev:
The-GOAT skrev:

allt beror på om den är ommappad för det, vet MÅNGA dieslar som går igenom besiktning varje år utan dpf och kat, så besikningsmannen gör ej fel, klarar den bara gränsvärden så går den igenom

Nej, det är inte lagligt på en e61 2009 att demontera eller manipulera ett DPF.
Utgörs kontrollen korrekt upptäcks detta och bilen blir underkänd.

Fri fart för ett fritt folk!
15 262 Inlägg
för 1 timme sedan
The-GOAT skrev:
granadadr skrev:
The-GOAT skrev:

inte en chans att dom ser detta på reggning.. dom kollar att den är som den borde men gör ingen miljökontroll..  däriot när man sen besiktar bilen kan det bli stopp..

pga för mycket rök.. det är ju det enda man kollar sitter allt där det ska och ser ut att fungera kan dom inte göra något..

dom jag tömt dpf på går det inte att se att det är gjort.. svetsad med tig i orginalskarven=totalt omöjligt att se.
alla givare och allt är monterat på rätt plats.. ja det ser 100% orginal ut..  vid en felsökning syns 0felkoder allt som hade felkodat är bort programerat men visst jag ser det om jag går in på livedata då blir det tydligt om man vet vad man ska kolla efter.  men på bes kollar man felkoder enbart. 

just nu iallfall.       

men om bilen är regbesiktad med bortmonterade dpf i ett annat land blir det tvärstopp vid reggningen så klart

Kör fort så hinner inget hända...

15 262 Inlägg
för 1 timme sedan
Adrianjohansson55 skrev:
Tja!
Har nyligen importerat en bmw e61 automat från 2009. Jag är lite orolig över att bilen inte kommer klara regristeringsbesiktningen, dpf:en är tömd på materialet men burken sitter fortfarande kvar. Det går inte att se att den blivit öppnad eller liknande och inga fel koder finns heller. Problemet är dock att det luktar mycket mer disel än vanligt. Vill gärna veta hur ni tror regbesen kommer gå samt om ni har några tips på vad man kan göra för att öka sina chanser?

varför köper du en deffekt bil och sen oroar dig när du ska göra reggningen?!   
förstår inte hur någon köper en trasig bil och inte förväntas att laga den.. och då köpa en bil från utlandet där mjukvaran är ändrad och vad som helst kan vara fel är ju ganska dumnt att göra...

är dom tränade och bilintreserad så går den inte igenom bes  men regg besiktning är det ju lätt att skylla på att en spridare pajade på morgonen och derför öser diesel.
gärna med en motorlampa tänd  för dom skiter i sånt på reggningen.  det är vanliga bes som kommer skapa problem

7 653 Inlägg
för 1 timme sedan
The-GOAT skrev:
granadadr skrev:
The-GOAT skrev:

jag skrev ej att det var LAGIGT men så länge dem har utsläpp inom marinalerna så går dem igenom,
samma sak som xenonkonverterat helljus, det är ej heller ej lagligt men har inte hört någon som fått 2 på det, har 5 bilar med konverterat och aldrig fått 2 på det,
Senast redigerat av granadadr (för 1 timme sedan)

932 Inlägg
för 1 timme sedan
granadadr skrev:
The-GOAT skrev:
granadadr skrev:

jag skrev ej att det var LAGIGT men så länge dem har utsläpp inom marinalerna så går dem igenom,
samma sak som xenonkonverterat helljus, det är ej heller ej lagligt men har inte hört någon som fått 2 på det, har 5 bilar med konverterat och aldrig fått 2 på det,

Nope.
Görs registreringsbesiktningen korrekt går inte bilen igenom.
Då har du träffat på en tämligen värdelös besiktningstekniker, ett sådant lättupptäckt nedslag är ju ett solklart nedslag.
Bara för att "du aldrig hört om det" innebär det inte att det görs nedslag.
Besiktningstekniker gav mig nedslag på rostskadat bromsrör när denne kikade på returledningen på en Citroën BX.
Vissa av dessa är tyvärr väldigt okunniga alternativt oengagerade i sitt arbete vilket leder till att vad uppenbart skit som helst går igenom, likt min V200 med 273cui commando som var registrerad med en 225cui utan att det höjdes ett ögonbryn.

En kunnig, upptäcker att DPF är rensad eller saknas.

15 262 Inlägg
för 1 timme sedan
The-GOAT skrev:
granadadr skrev:
The-GOAT skrev:

Nope.
Då har du träffat på en tämligen värdelös besiktningstekniker, ett sådant lättupptäckt nedslag är ju ett solklart nedslag.
Besiktningstekniker gav mig nedslag på rostskadat bromsrör när denne kikade på returledningen på en Citroën BX.
Vissa av dessa är tyvärr väldigt okunniga alternativt oengagerade i sitt arbete vilket leder till att vad uppenbart skit som helst går igenom, likt min V200 med 273cui commando som var registrerad med en 225cui utan att det höjdes ett ögonbryn.

nu är det en reggning det handlar om inte en vanlig besktning.. man kollar inte alls på samma saker på en reggbesiktning som på en besiktning.  mest troligen kollar dom chassinummer att det sitter ett filter på är på sin höjd vad dom kollar på. 

det handlar bara om att ta import papprena och föra in dom i svenska registret. och att se att det är rätt bil på plats och att bilen inte ur stulen i ett annat land. 

men samtiigt förstår jag inte hur man kan vara så dum att köpa en moddad bil på detta sätttet som kommer vara ett helvete att återställa.  när dpf upptäckts.. bara att anskaffa dpf och lite givare så har ju 15k försvunnit ur plånboken.  sen återställning av ecu.   så är man uppe i säkert 20-25k sen ska allt monteras på.  och då hoppas man bara på att bilen inte dpf off pga en trasig spridare eller dyligt..  sen är säkert även egr pluggad och där drog minst 5k i delar åt helvete..   för upptäcker dom det inte nu så kommer dom göra det när vi inför nya regler.

upptäcks felet så blir det återställning eller reggbesiktning utan filter vilket inte går.  och ja pengarna rinner i väg och den där bmw är inte värd mer än dieseln i tanken typ.   så otroligt förvånad att folk vet om det och köper trasiga bilar på det sättet och sitter med ångest när dom gjort köpet smile

932 Inlägg
för 1 timme sedan
Growe skrev:
The-GOAT skrev:
granadadr skrev:

Nope.

nu är det en reggning det handlar om inte en vanlig besktning.. man kollar inte alls på samma saker på en reggbesiktning som på en besiktning.  mest troligen kollar dom chassinummer att det sitter ett filter på är på sin höjd vad dom kollar på. 

det handlar bara om att ta import papprena och föra in dom i svenska registret. och att se att det är rätt bil på plats och att bilen inte ur stulen i ett annat land. 

men samtiigt förstår jag inte hur man kan vara så dum att köpa en moddad bil på detta sätttet som kommer vara ett helvete att återställa.  när dpf upptäckts.. bara att anskaffa dpf och lite givare så har ju 15k försvunnit ur plånboken.  sen återställning av ecu.   så är man uppe i säkert 20-25k sen ska allt monteras på.  och då hoppas man bara på att bilen inte dpf off pga en trasig spridare eller dyligt..  sen är säkert även egr pluggad och där drog minst 5k i delar åt helvete..   för upptäcker dom det inte nu så kommer dom göra det när vi inför nya regler.

upptäcks felet så blir det återställning eller reggbesiktning utan filter vilket inte går.  och ja pengarna rinner i väg och den där bmw är inte värd mer än dieseln i tanken typ.   så otroligt förvånad att folk vet om det och köper trasiga bilar på det sättet och sitter med ångest när dom gjort köpet smile

Jodå, efter att ha importerat 28 (eller 29, minnet sviker) bilar varav majoriteten var så kallade tyska premiumdieselbilar (läs BMW & MB) så kan mycket väl en utökad kontroll av fordonet utföras.

Sök