5446
Sök

Ny bil eller 3 år gammal begagnad ? vad hade ni valt?

16 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
Jag har börjat fundera på en sak.

Om ni hade samma budget och valet stod mellan en helt ny bil med enklare utrustning eller en 3 år gammal bil med bättre utrustning, större motor och kanske betydligt mer bil för pengarna?

Vad hade ni valt?

Jag kan förstå båda sidor.

En ny bil ger ju tryggheten med garanti och man vet exakt vad man får.

Men samtidigt känns det ibland lite galet att betala fullt nybilspris när någon annan redan har tagit den största värdeminskningen.

För mig hade jag nog varit mest nervös för saker som:

servicehistorik
tidigare olyckor
hur bilen faktiskt har körts
batteriets skick på en elbil
dolda fel
hur mycket som återstår av garantin

Men jag kanske är alldeles för försiktig?

Hur gamla får era bilar vara innan ni börjar känna "nej tack, den där är för gammal"?

Och vad är det ENDA ni absolut måste kontrollera innan ni köper en begagnad bil?

1 255 Inlägg
för 2 timmar sedan
Svårt att prata generellt när det gäller bilar. Det beror på vilket märke, modell och en mängd andra omständigheter. Exempelvis en RAV4 kanske är bättre att köpa helt ny, för värdet är enormt starkt och bilar som är 5 år gamla kostar fortfarande över 300 000kr. Toyota har dessutom 10 års garanti så man kan sitta lugnt i båten i många år om man köper en helt ny.

En Tesla eller Polestar hade jag alla dagar i veckan köpt begagnad (förutsatt att bilen köps kontant) då värdetappet är väldigt stort på 3-5 år gamla elbilar. Vill man ha en helt ny får man i stället jämföra leasingavtal och väga för- och nackdelar.
Man får ju granska bilen, veta lite vad man ska leta efter när man provkör. Sen är det mer gambling än någonsin att köpa begagnat idag. Bilar är extremt dyra och vissa håller värdet samtidigt som teknologi i bilar skenar och allt blir mer komplext och allt kan gå sönder när som helst. Men de potentiella felkällorna som du uppger går att kontrollera innan man köper. Dolda fel kan vara svårt att upptäcka såklart men då gäller det att man ställer frågor och om säljaren har ljugit så kan man häva köpet.

7 656 Inlägg
för 1 timme sedan
jag hade ej köpt nyare än 2019, för mkt skit i dem, för mkt elektronik som både övervakar och pajjar, MIN åsikt som absolut inte behever åtlydas smile har en vän som vägrar köpa bilar nyare än 80 tal smile

935 Inlägg
för 43 minuter sedan
Helt ny bil. (Tesla Model Y LR DM.)
Lån till 0% ränta.
Investerat fyrahundra kakor i TSLA istället för att oekonomiskt korkat dumpa den cashen i en bil.
Använt vinsten till amorteringen.
Eventuell förlust hade jag väntat ut, samt  köpt Stora Enso för de övriga 100k.

Försiktig, men det är klokt att vara försiktig.
Alla bilar går sönder, vissa gör det betydligt oftare och till högre kostnad än andra.
Köpa en ny Tiguan eller en 3år gammal RAV4, då skulle jag känna mig tryggare med RAV4 sett till pålitlighet och TCO.

Jag har ägt bilar mellan 2-40 år nya, det är helt beroende på biltyp, syftet med innehavet.

Tyvärr, jag har inte en enda fordonsteknisk punkt jag måste kontrollera eftersom olika fabrikat/modeller har olika svagheter samt konstruktioner.
Men något jag undersöker i samtliga begbilar jag köper är om bilen är rökt, då går den alltid fetbort.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

Sök